• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega eller Tudor

Omega eller Tidor

• Totala väljare
    73
Nu är jag partisk med min BB58 och väljer Tudor utan att tveka. Tål inte Omegas länkar (till utseendet skal tilläggas).

Personligen så hade jag valt Tudor BB alla dagar i veckan framför Seamastern, ogillar länken på Omegan.
Men som flera andra har sagt, åk till din lokala Urhandlare (rekommenderar Krons ifall du är lokaliserad i Sthlm) och be och få testa båda klockorna. På så sätt kommer du ganska snabbt komma fram till vad du gillar/ogillar med vardera klocka och kan därefter göra en bra beslut.

Om du inte kan bestämma dig för att du älskar båda så skulle jag kötta extra hårt med jobbet tills du fyller 30 och därefter köpa båda ;)

Stort lycka till i sökandet!

I den prisklassen finns det en del Tag Heuer Carrera eller Aquaracer som kan vara relevanta.

Själv har jag en Tag Heuer Carrera Twin-Time (dvs. ej kronograf), en Tudor BB58 svart men skulle väldigt gärna komplettera med en Omega Speedmaster alla dagar i veckan.

För min del är BB58 en fantastisk dykare. Men Speedmaster är en mycket ballare kronograf. Seamaster landar i mitten. Och går man kronograf så bör man kika på Carreran också (deras senaste silver-modeller är grymt snygga).

Omegan, det är en klocka i en högre division helt enkelt men dom är rätt olika så det landar ner i tycke och smak. Storleksmässigt olika också, tycker man SMP är i bra storlek så tycker man kanske BB58 är lite liten och vice versa. BB58 är inget dykarur för mig heller utan mer en klocka med vridring, menar... läder är ju normalt no-no på dykare men helt ok, t o m riktigt bra på den. Alltså, du måste testa dom irl på armen för att se vilken du gillar. Men annars har vi här två av marknadens bästa köp så direkt fel med någon lär det nog inte gå.

Omegan är en modern klassiker medan Tudorn ser ut som en klassiker. Hade valt Omegan både idag och om 10 år.
Håller med! Om inte Tudorn hade varit så kitschigt retro hade den funkat bättre. För gemene man så är dessutom Omega långt mer känt. Tudor är förvånansvärt okänt har jag märkt (om nu detta spelar nån roll).

BB58 är förövrigt alldeles för liten för de flesta män! ;)

Givetvis ska du främst gå på vad du känner passar dig och som andra nämner; testa själv först. En idé om en klocka kan så lätt ändras efter att ha testat den.

Har med tiden hunnit med att äga båda men fastnade för BB58. Mycket för dess historia och storleken. För egen del att Tudor ”flyger under radarn” för de flesta ett klart plus.

Omegan är som andra nämner en riktigt bra klocka och även fin. Kanske mer en modern klassiker inom segmentet.

Hur planerar du att använda dem, kommer du att komplettera med andra klockor senare? Om du planerar att växla mellan olika band eller typer ((länk, läder, Marine Nationale, Nato etc.) skulle jag gå på Tudorn.

Jag instämmer med majoriteten här! Omegas länk är så föråldrad att jag istället började leta efter en PO istället.
Alltså Tudor is the way to go!

Jag äger både BB58 och SMPc, hade valt Omega alla dagar i veckan om jag var tvungen att välja, dock bör du ha handled över 17 cm för att den smidigt ska passa under skjortarmen.
Omegan är även roligare när man ska byta band, allt från mesh till sailcloth funkar den med.
Tudorn funkar typ bara med länken och nato enligt mig.
Screenshot_20201217-232620_QuickPic.jpg Screenshot_20201217-233329_QuickPic.jpg Screenshot_20201217-232440_QuickPic.jpg
Screenshot_20201219-072743_QuickPic.jpg

Omega är ju "finare" klocka på många sätt men det gör den också tveksam som dykare tycker jag. Alldeles för elegant för att se trovärdig ut som toolwatch o då faller hela grejen. Köp Tudorn eller ännu hellre en Omega AT 38/39 mm vilket är ett bättre val i min bok.

Mycket bra frågeställning och tråd tycker jag som sitter med ungefär samma tankar. 😄

Trots att det är två mycket olika klockor så är det nog för de flesta oundvikligt att överväga att äga den ena eller den andra.

Jag äger idag en Tudor BB, är egentligen supernöjd med den men kan inte komma över lusten att någon gång äga en SMP.

Så baserat på ovanstående, köp båda! 😎

Jag äger både BB58 och SMPc, hade valt Omega alla dagar i veckan om jag var tvungen att välja, dock bör du ha handled över 17 cm för att den smidigt ska passa under skjortarmen.
Omegan är även roligare när man ska byta band, allt från mesh till sailcloth funkar den med.
Tudorn funkar typ bara med länken och nato enligt mig.
Screenshot_20201217-232620_QuickPic.jpg Screenshot_20201217-233329_QuickPic.jpg Screenshot_20201217-232440_QuickPic.jpg
Screenshot_20201219-072743_QuickPic.jpg
Kan tillägga att jag har både gummi (Crafter Blue) och läder till Tudorn vilket passar utmärkt! Men det kanske inte gör valet enklare 😃

Tillbaka
Topp