• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega från 1925. Från General Douglas MacArthur.

BosseJ

Breitling
Vad tror ni om värdet på den här? Den är inte min och den är inte till salu.

En Omega från 1925. En gåva från General Douglas MacArthur till en underställd kapten.
MacArthur är inget stort namn här i Sverige, men over there är det en helt annan femma. Hittade en artikel där en annan av MacArthurs klockor såldes. En Jaeger-LeCoultre Reverso (från 40-talet har jag för mig) som såldes för CHF 87.000 (~790.000 kr). Utgångspriset var CHF 10.000 (~90.000 kr).
Om han delade ut klockor till höger och vänster till underställda är den kanske inte helt unik. Men bara det faktum att klockan kommer från MacArthur ger mig lite vibbar. Och är det ett undantagsfall att ge bort en klocka blir den väldigt ovanlig.
Vad tror ni? Bankfack eller byrålåda?

Storyn om hur min kompis svåger kom över klockan kan få en vuxen man att gråta...
Han köpte den för några kronor på loppis för runt 25 år sedan i tron att det bara var en snygg tomlåda märkt med Omega. Det var först när han kom hem och öppnade boxen han såg att klockan låg kvar...

omega.jpg
 

6r15c

Omega
Sånt här är ju alltid svårt.
Jag kan inget om sånt här.
Men onekligen så är det en fullträff om allt skulle stämma.

"Problemet" som jag ser det är att den bara dyker upp från "ingenstans". Om man nu vill lyckas få bra betalt för klockan..

MEN hade man kunna spåra dens historia med gamla foton eller dylikt så hade värdet befästs.
Den har en mycket bred marknad när den är intressant av militärhistoriska och klocksamlare.
Men själv tror jag att den skall säljas på någon amerikansk/global auktion.
Vet inte om hur värderingen blir utan någon dokumenterad historik?

Kul att det var 1925 som också var året då:
"On 17 January 1925, at the age of 44, he was promoted, becoming the Army's youngest major general."

Det man kan göra är att posta och leta i amerikanska/globala militärhistoriska samt klock forum och leta efter liknande objekt för att försöka hitta en historisk koppling.

Hur ser Omega asken ut kan den ge en vägledning, är den samtida. Posta även bilder på asken. Det kan ge vägledning i de föreslagna forumen.

Det kanske finns amerikanare som vet om man hade inventarie listor eller annan dokumentation på dessa typer av gåvor 1925? Man vet ju var han befann sig då.
Det är bara att gräva o fråga på.

Lycka till med detektivarbetet! :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Om dess historia stämmer och går att verifiera på något sätt så är det en klocka för en global marknad via de stora auktionshusen. Lycka till med proveniensen! Håll oss uppdaterade!
 

BosseJ

Breitling
Klockan är ju (tyvärr) inte min. Så jag ställde frågan mest som nyfiken i en strut.
Men jag är onekligen sugen på att veta. Jag ska fråga om jag få lite fler bilder och om det finns mer info. Och bli lite Sherlock... :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Alltid skeptisk över sånt här. Blir inte mindre skeptisk när bilden är av låg kvalitet med snudd på ingen upplösning.

Ponera att den stämmer så tror jag inte att denna typ av ut är jättevärdefull så om frågan är bankfack eller byrålåda så skulle jag säga det senare.

Posta gärna vettiga bilder så kanske vi kommer vidare i diskussionen. Man borde kunna avgöra om gravyren är nygjord med tillräckligt bra bilder. :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Alltid skeptisk över sånt här. Blir inte mindre skeptisk när bilden är av låg kvalitet med snudd på ingen upplösning.

Ponera att den stämmer så tror jag inte att denna typ av ut är jättevärdefull så om frågan är bankfack eller byrålåda så skulle jag säga det senare.

Posta gärna vettiga bilder så kanske vi kommer vidare i diskussionen. Man borde kunna avgöra om gravyren är nygjord med tillräckligt bra bilder. :)
Fast om det skulle råka stämma och det går att bevisa och med rätt promotion mot en galen amerikans marknad så kanske, men bara kanske... :oldman:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast om det skulle råka stämma och det går att bevisa och med rätt promotion mot en galen amerikans marknad så kanske, men bara kanske... :oldman:
Nja. Mer än en vanlig 20-talare men knappast jättesummor. Proveniensen är svårbevisad och det är inte generalens egna klocka vi talar om. Lägg till en för dagen väldigt oattraktiv modell så tror jag inte att vi pratar sexsiffriga belopp. För all del bara spekulationer..

Jag är överlag skeptisk till klockan som den hittills presenterats. :)
 

BosseJ

Breitling
Har bestämt med ägaren den 5/12. Då tar jag själv bilder. På klockan i alla vinklar, öppnad och stängd, vanliga och makro. Bilder på boxen. Eventuella inskriptioner/stämplar etc i eller på boxen. Och om boxen innehöll något annat. T.ex. dokument eller duk med logga/monogram eller liknande.
Något annat jag ska tänka på att att bilder på?
Hade man serienummer på urverken på den tiden? Var, och av vem, den är tillverkad borde man ju kunna reda ut. Finns det serienummer blir det kanske ännu lättare att spåra.
Sedan kommer ju frågan varför den fanns i Sverige och varför den såldes på vanlig loppis av någon uppenbart inte visste vad som fanns i boxen. Känns ju som ett hopplöst uppdrag. Här gäller det väl att kunna få fram vem som fick klockan. Då kanske man kan hitta en koppling till Sverige.
Alla tips som kan föra mig vidare i min quest tas emot med tacksamhet... :)
 

BosseJ

Breitling
Nja. Mer än en vanlig 20-talare men knappast jättesummor. Proveniensen är svårbevisad och det är inte generalens egna klocka vi talar om. Lägg till en för dagen väldigt oattraktiv modell så tror jag inte att vi pratar sexsiffriga belopp. För all del bara spekulationer..

Jag är överlag skeptisk till klockan som den hittills presenterats. :)
Ta nu inte spänningen från mig...:)
Jag har som sagt ingen personlig inblandning i klockan. Jag är bara nyfiken.
Jag håller med om att värdet på klockan som sådan antagligen inte är något att skriva hem om. Det är kopplingen till MacArthur. Är det en dussinvara så spelar det ingen roll. Kan man påvisa (om det visar sig att allt i övrigt stämmer) att den är unik av någon anledning, då tror jag på högt värde.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ta nu inte spänningen från mig...:)
Jag har som sagt ingen personlig inblandning i klockan. Jag är bara nyfiken.
Jag håller med om att värdet på klockan som sådan antagligen inte är något att skriva hem om. Det är kopplingen till MacArthur. Är det en dussinvara så spelar det ingen roll. Kan man påvisa (om det visar sig att allt i övrigt stämmer) att den är unik av någon anledning, då tror jag på högt värde.
Till att börja med så behövs det bilder. Att diskutera utifrån det du har i trådstarten ger inte så mycket. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som sagt, se inlägget ovan. Jag har bestämt tid med killen och ska ta bilder.
Oops. Missade att du skrev två poster efter varandra. Ibland tokigt att lösa snabbt i mobilen på språng. Blir kul att följa. :)

Utan att kunna Omega så kan man alltid be om ett arkivutdrag från dem. Vet inte hur långt det går tillbaka men jag är rätt säker på att de har info från den tiden. Flygaromegan som gick på Kaplans i våras hade utdrag och den var från typ 1932 tror jag.
 

BosseJ

Breitling
Oops. Missade att du skrev två poster efter varandra. Ibland tokigt att lösa snabbt i mobilen på språng. Blir kul att följa. :)

Utan att kunna Omega så kan man alltid be om ett arkivutdrag från dem. Vet inte hur långt det går tillbaka men jag är rätt säker på att de har info från den tiden. Flygaromegan som gick på Kaplans i våras hade utdrag och den var från typ 1932 tror jag.
Tack för tipset! Återkommer med mer info efter den 5:e...
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Nja. Mer än en vanlig 20-talare men knappast jättesummor. Proveniensen är svårbevisad och det är inte generalens egna klocka vi talar om. Lägg till en för dagen väldigt oattraktiv modell så tror jag inte att vi pratar sexsiffriga belopp. För all del bara spekulationer..

Jag är överlag skeptisk till klockan som den hittills presenterats. :)
Skeptisk är en bra grundinställning, då kan du bara blir positivt överraskad. Jag är också i grunden skeptisk. Men det vore ju så kul om det allt skulle stämma. Och amerikaner kan ju vara galna, det bevisades ju nyligen. ;-)
 

BosseJ

Breitling
- Det du ska göra är som sagt att ta nya bilder och ställa frågan på forumet National Association of Watch and Clock Collectors. Därinne kan du få vederhäftiga svar. Bifogar en länk och du får registrera dig för att få svar. Vill du veta ett uppskattat värde kostar det en slant. Bifogar länken till NAWCC: http://mb.nawcc.org
Spännande att få veta mer, och jag är helt okunnig om detta. Generellt så är dedikarade personliga ur med gravyr naturligtvis helt unika och det förekommer förfalskningar på marknaden. Som sagt jäkligt spännande.....:nailbiting:
Kanon! Tack för tipset!!!
 
Topp