• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega GMT , kvalité ?

Hjalmiz

Breitling
Hej

Har en fråga kring verket på Omega seamaster GMT 50y. Jag köpte den ny för 10 år sedan servad efter 5 år då den började jävlas när timmvisaren når 10. Nu har den börjat stanna när timmvisaren når 10 igen. Lokal urmakare menar man måste riva ner den och byta ut delar i botten av verket som har med datum och timmväxlaren att göra som var helt utslitna. Är detta verkligen normalt ? Jag har flera andra Omega och Rolex klockor och ingen har haft detta typ av slitage. Jag har läst om ett känt problem med "tappade timmar" där kuggarna är för korta vilket nöter på verket. Jag vet inte om det är relaterat till mitt problem . Överlag verkar många haft problem med GMTn. Lite konstigt av Omega att bygga ett chrometerur med ett defekt verk utan att ta något egentligt ansvar för ganska omfattande haverier tycker jag . Eller är jag ute och cycklade ?


God fortsättning /H
 
Senast ändrad:
Klockan du nämner (har själv en 2534.50) får sin kraft från kaliber 1128 - det är ett 1120 med GMT-modul. Det liknar ETA's klassiska 2893 men är modifierat (utöver de modifieringar som gör 2892-A2 till Omega kaliber 1120) i det att kronan i det första utdragna läget reglerar timvisaren antingen bakåt eller framåt på bekostnad av datumfunktionens quick-set. ETA 2893 har visserligen quickset men kan i gengäld bara justera GMT-visaren framåt.

1128 är ett verkligt fint urverk, men det finns tyvärr svagheter som framgår här och som kan föranleda byte av timhjul (billigt) och/eller urverksplattan (dyrt):

https://omegaforums.net/threads/omega-seamaster-2534-50-problem.5961/

http://forums.watchuseek.com/f20/om...-2.html#/forumsite/20758/topics/650463?page=1

Jag hade låtit Swatch Group Nordic titta närmare på urverket om jag varit i dina skor; att byta timhjul hör till vanligheterna och kostar inte mycket. Om inte klockan servats de senaste åren kan du ju passa på att göra det i samma veva. Hoppas det löser sig !

Vänligen
Forumets undersköterska

23jj3gh.jpg
 

Hjalmiz

Breitling
Tusen Tack för infon.
Fick ett prisförslag på service 3900kr. Får fundera på hur jag går ska göra. Tidsmässigt är det ju dags att serva den men jag blir lite irriterad på svagheten i konstruktionen och tycker det borde åtgärdas på garanti. Iaf en gång .
 
Topp