• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega kaliber 268 med kraftig slagsida

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hjälper en bekant att få liv i en gammal släktklenod med Omega kaliber 268. En mycket fint kvalitetsurverk. Demontering, tvätt och montering har varit enkel enligt formulär 1a och verket är i total avsaknad av komplikationer som kan ställa till det.

Som vanligt är det med en pirrande känsla man sätter det tvättade, oljade och monterade verket i Timegraphern och hoppas på "fina" siffror. I det här fallet blev det tyvärr inget glädjeskutt i urmakarstolen. Verket drar sig med en väldigt kraftig slagsida (dvs "beat error"). Timegraphern indikerar att den pendlar mellan 5 och 6 ms i olika positioner.







DSCF0784.JPG


DSCF0631.JPG


Till det egentliga skälet till tråden. 5-6 ms låter mycket i mina öron och jag har lite svårt att förstå det. Man kan se att liverstenen vilar mellan gaffelspetsarna på gånghaken när verket är i vila. Inte helt i mitten men inte långt ifrån. Därmed känner jag mig ganska frågande till hur slagsidan kan bli så stor? För 5-6 ms hade jag förväntat mig att stenen skulle befinna sig en bit utanför gånghaken? Vad är era erfarenheter? Jag kan inte se att spiralen stöter i något som förkortar svängningen åt endera hållet. Kan det finnas andra möjliga problem?

Tyvärr har verket ingen "moveable stud" vilket borde innebära att spiralen skall vridas på balansaxeln för att korrigera slagsidan. Med mitt track- record med spiraler är jag tveksam till att ta mig an det.
 

tdn-dk

Panerai
Husk at justere Lift Angle (L.A) til 49 på disse 30 mm. Omega, det giver en anden og mindre amplitude (ca. -6 dg, pr. 1 L.A)

Beat Error er inte så simpelt at justere på disse 30 mm. Omega, jeg har set min urmager justere det og det tager tid.

Mvh. Thomas
 

rogart-63

Patek
Hjälper en bekant att få liv i en gammal släktklenod med Omega kaliber 268. En mycket fint kvalitetsurverk. Demontering, tvätt och montering har varit enkel enligt formulär 1a och verket är i total avsaknad av komplikationer som kan ställa till det.

Som vanligt är det med en pirrande känsla man sätter det tvättade, oljade och monterade verket i Timegraphern och hoppas på "fina" siffror. I det här fallet blev det tyvärr inget glädjeskutt i urmakarstolen. Verket drar sig med en väldigt kraftig slagsida (dvs "beat error"). Timegraphern indikerar att den pendlar mellan 5 och 6 ms i olika positioner.







DSCF0784.JPG


DSCF0631.JPG


Till det egentliga skälet till tråden. 5-6 ms låter mycket i mina öron och jag har lite svårt att förstå det. Man kan se att liverstenen vilar mellan gaffelspetsarna på gånghaken när verket är i vila. Inte helt i mitten men inte långt ifrån. Därmed känner jag mig ganska frågande till hur slagsidan kan bli så stor? För 5-6 ms hade jag förväntat mig att stenen skulle befinna sig en bit utanför gånghaken? Vad är era erfarenheter? Jag kan inte se att spiralen stöter i något som förkortar svängningen åt endera hållet. Kan det finnas andra möjliga problem?

Tyvärr har verket ingen "moveable stud" vilket borde innebära att spiralen skall vridas på balansaxeln för att korrigera slagsidan. Med mitt track- record med spiraler är jag tveksam till att ta mig an det.

Dum fråga men får du en rätt avläsning när verket sitter så ? Fastklämt på en verkhållare .
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Husk at justere Lift Angle (L.A) til 49 på disse 30 mm. Omega, det giver en anden og mindre amplitude (ca. -6 dg, pr. 1 L.A)

Beat Error er inte så simpelt at justere på disse 30 mm. Omega, jeg har set min urmager justere det og det tager tid.

Mvh. Thomas


Skarpögt. Jag har faktiskt testat med korrekt LA och som du säger sänker den amplituden ett par grader.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Dum fråga men får du en rätt avläsning när verket sitter så ? Fastklämt på en verkhållare .


Jag har testat en del och tycker det fungerar minst lika bra som utan. Det sitter faktiskt bra även i andra vinklar.

Men jag har inget facit. Jag är självlärd och har aldrig sett någon annan använda en Timegrapher.
 

Minuteman

Rolex
Jag har testat en del och tycker det fungerar minst lika bra som utan. Det sitter faktiskt bra även i andra vinklar.

Men jag har inget facit. Jag är självlärd och har aldrig sett någon annan använda en Timegrapher.
Jag gör exakt likadant när jag provkör ett verk innan tavla etc monteras.
Möjligtvis vrider jag verkhållaten 90 grader, så "klämman" på timegraphern greppar på "skruven" till verkhållaren. Känns som om den sitter säkert då :)

Angående din ursprungliga frågeställning har jag tyvärr inget stort att tillföra. Känns ju som om enda sättet att fixa B.E. är att justera spiralen. Det andra alternativet (inte jättekul dock) är ju att leva med felet. Amplituden är ju hur dom helst skaplig.
 

rogart-63

Patek
En hypotes bara ?Om någon av juvelerna på pallet fork lossnat . Vad händer då ? . Vad heter pallet fork på svenska ?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
En hypotes bara ?Om någon av juvelerna på pallet fork lossnat . Vad händer då ? . Vad heter pallet fork på svenska ?

Det borde kunna påverka svävningen tror jag. De ser inte lösa ut dock. Testade dem även innan tvätten och då satt de korrekt. Det är om de lossnat under rengöringen. Jag var oerhört varsam med den så jag tvivlar att det skulle ha hänt något.

Gånghake säger Per Torphammars sida: http://www.watchmaking.se/page5.htm

Just nu är amplituden 265-275 grader dial side up / down. Den sjunker dock 10-20 grader när verket kommer på högkant.

Upptäckte att det fanns en liten droppe olja på en av hakstenarna som hamnat fel. Efter att ha tagit bort den fick verket en jämnare gång. Ytterligare ett bevis på hur oerhört känsliga komponenterna är.
 

johan905

Omega
Om den fungerar bra och håller tiden skapligt vid användning hade jag inte gjort någonting det är dyrt om man sabbar dessa overcoil balansspiraler.. har testat det ;)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Om den fungerar bra och håller tiden skapligt vid användning hade jag inte gjort någonting det är dyrt om man sabbar dessa overcoil balansspiraler.. har testat det ;)

Precis min tanke. I teorin vet jag hur "beat error"- felet skall korrigeras men saknar erfarenheten och risken är att jag gör det värre. Jag har försökt åtgärda missformade platta spiraler tidigare och det är svårt. Att ge sig på en overcoil- spiral vore dumdristigt.

Gällande den vågiga formen för gången finns det en bild i De Carles bok som är väldigt lik. 15 punkter mellan topparna vilket enligt boken pekar på att gånghjulet inte är helt runt. Jag tror jag lämnar det också.

Amplituden är hyfsad och gångreserven bra. Med lire reglering tror jag den kommer hålla tiden skapligt.
 

Nisus

Omega
Gällande den vågiga formen för gången finns det en bild i De Carles bok som är väldigt lik. 15 punkter mellan topparna vilket enligt boken pekar på att gånghjulet inte är helt runt. Jag tror jag lämnar det också.


Har en Timegrapher på ingång :happyhappy: Vilken av De Carles böcker är det soim gäller? Och finns det andra bra tips på användning och diagnos.
 
Topp