• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Planet Ocean 39,5 mm

oskarponken

Panerai
Fan blir sjukt sugen på en jag med. Vad mäter dina handleder om man får fråga? Hur upplever du höjden?

Mellan 16,5 och 17cm. Höjden känns rätt för en sportklocka, jämför man med en Rolex med gamla caset så känns den här större och rejälare och det är höjden som är skillnaden, lite ovant nu i början men den är bra balanserad ändå tycker jag och det nya "glide-lock" låset gör att jag får den att sitta perfekt på handleden. Kan bara rekomendera och jämfört med mina två tidigare PO:s känns denna som en solklar vinnare för mig men det är ju en ytterst subjektiv åsikt.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Mellan 16,5 och 17cm. Höjden känns rätt för en sportklocka, jämför man med en Rolex med gamla caset så känns den här större och rejälare och det är höjden som är skillnaden, lite ovant nu i början men den är bra balanserad ändå tycker jag och det nya "glide-lock" låset gör att jag får den att sitta perfekt på handleden. Kan bara rekomendera och jämfört med mina två tidigare PO:s känns denna som en solklar vinnare för mig men det är ju en ytterst subjektiv åsikt.

Grymt! Låter riktigt lovande. Kan t.om bli att jag får skjuta på inköpet av DJ som var tänkt som nästa klocka. Får masa mig iväg och pröva en svart 39.5!
Tack!
 

Rotel

Breitling
CFFCB9B8-3566-4BE6-9C87-C44C2617FA69.jpeg
Första inlägget!
Köpte en PO 39,5 mm med 8800-urverket idag efter att ha haft en 42mm PO med ett femtontal år på nacken ett tag.
Måste säga att jag är grymt nöjd med storlek och... ja, typ allt med klockan. Brutal finish och känsla rakt igenom.
Bilden är från nu (bröllopsnatten)
 

alekas22

Breitling
Som lätt drabbad av flipparsjukan blir man aldrig riktigt nöjd. Jag har gått igenom ett antal sportklockor tills jag för ett tag sen bestämde mig att jag skulle nöja mig med en Submariner 114060.
20161006_164509064_iOS.jpg

Förmodligen så nära perfektion man kan komma med en dykarklocka. Samtidigt så otroligt tråkig.... på Stureplan känns det som att varannan person äger en Submariner. Den fick således gå och jakten på en ny dykare inleddes. Kraven var att den skulle vara rimlig i storleken, dvs. max 41 mm, vara en riktig dykare som tål stryk samt ha ett roligare urverk än ETA. Något visade sig vara svårare ett mål lättare sagt än gjort eftersom alla dykarklockor lider av elefantsjukan nuförtiden.

Vid Basel 2016 presenterade Omega nya Planet Ocean med METAS-certifierat urverk, justerbar clasp likt Submariner OCH i storlek 39,5 mm! Blev helt såld efter att ha läst https://monochrome-watches.com/smal...the-39-5mm-omega-seamaster-planet-ocean-600m/

20161205_180947816_iOS.jpg

Avsevärt större och tyngre kartong än de äldre Omega-lådorna med rött fejkläder, bådar gott! Dock inte lika stor som den nya monsterlådan till Speedmaster.

20161205_181004390_iOS.jpg

Mycket trevlig låda, ger ett väldigt lyxigt intryck, även om jag misstänker att det är plast.

20161205_181018339_iOS.jpg

Låsknapp! Vad kan finnas däri? :nailbiting:

20161205_181050674_iOS.jpg

Tydligen en manual och denna gång tre plastkort! Det tredje kortet utöver Pictogram och Garantikort är ett METAS-kort. Spännande. Via Omegas hemsida är det möjligt att se resultaten från när klockan testades i fabriken:
resultat.JPG

Ser helt okej ut! 15 000 gauss, man behöver inte oroa sig för att klockan magnetiseras och tappar precision.

20161205_181351009_iOS.jpg

Tadaaaa.....men först lite fika :D

20161205_181618886_iOS.jpg

Ber om ursäkt för mörka bilder, det finns tydligen ingen stark lampa i hela lägenheten..
20161205_182116151_iOS_Ink_LI.jpg

Min avatar kanske skvallrar om att jag gillar Omegas 8000-verk, men hur kan man inte gilla detta? Otroligt vackert i all sin enkelhet. Till skillnad från sitt större syskon använder 39,5 mm Omega 8800. Detta urverk har 5 timmar kortare reserv och klockar in på 55 timmar. I jämförelse med 8900 har 8800-urverket kullagrad rotor. I praktiken en bättre teknik än det vanliga glidlager som används i 8900. Dock oklart varför man valt kullager för det något mindre urverket.

20161205_182229673_iOS.jpg

Härligt spegelblank keramisk urtavla och bezel. Av oklar anledning har Omega velat informera om detta genom att sätta den lilla logotypen [ZrO2] under visarna. Logotypen syns som tur var enbart i vissa specifika vinklar och är väldigt diskret.

20161205_192850119_iOS.jpg

Justerbar clasp, t.om. smidigare än Submariners clasp, dock med färre steg.

20161205_192538727_iOS.jpg

Alldeles perfekt storlek på armen. Den tjocka länken ger klockan alldeles lagom med tyngd.
20161205_192549330_iOS.jpg

20161205_192628127_iOS.jpg
20161205_193208957_iOS.jpg


Återigen, ber om ursäkt för mörka bilder med gräslig vitbalans. Kanske får uppdatera minirecensionen någon dag. Än så länge känns det som en pangdykare! :heart::omega:
coolt!!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
CFFCB9B8-3566-4BE6-9C87-C44C2617FA69.jpeg
Första inlägget!
Köpte en PO 39,5 mm med 8800-urverket idag efter att ha haft en 42mm PO med ett femtontal år på nacken ett tag.
Måste säga att jag är grymt nöjd med storlek och... ja, typ allt med klockan. Brutal finish och känsla rakt igenom.
Bilden är från nu (bröllopsnatten)
Stort grattis till bröllopet! Riktigt coolt att lumen har olika färg också :) jag får en ny PO 39,5 på fredag förhoppningsvis.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Väntar på att vårt hotellrum ska bli färdigt i Venedig. Jäklar vad skön den här klockan är på handleden. Absolut tyngd och massa men den omsluter handleden utan en enda punkt där trycket blir högre eller skaver in, perfekt balans med andra ord.
6D5970C1-E290-4ABE-A0CE-C0DAB2628C75.jpeg
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Väntar på att vårt hotellrum ska bli färdigt i Venedig. Jäklar vad skön den här klockan är på handleden. Absolut tyngd och massa men den omsluter handleden utan en enda punkt där trycket blir högre eller skaver in, perfekt balans med andra ord.
6D5970C1-E290-4ABE-A0CE-C0DAB2628C75.jpeg

Snyggt! Hur kommer det sig att den fick göra comeback?
 

Capeland

Cartier
Pledge Member
Snygg klocka. Någon som har jämfört den med keramisk sub 40mm? (typ 114060) Känns den större eller mindre? Har förstått av texten ovan att den är något tjockare :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Är intresserad av en blå om någon har ledsnat på sin! Bra recension och inspirerande tråd.
 

Rotel

Breitling
Jag har haft min PO 39,5 i 1 år nu, och är supernöjd!

Fantastisk klocka! Lagom tyngd och stadig. Känns väldigt solid. Sitter på handleden 24/7.
Har köpt till en original stållänk för att dressa ned den lite, och den genererar många kommentarer och frågor från kollegor, både insatta och oinsatta. Snabbjusteringen av längden fungerar klockrent och används dagligen!
Ska väga den med stållänken på så fort som jag hittar en våg (en snabbare sökning efter klockans vikt genererar tyvärr inga träffar...).
 
Senast ändrad:

Rotel

Breitling
Vikt på avkortad stållänk (2 länkar borttagna tror jag) =
175 gram.
Avser alltså Planet Ocean 39,5 i rostfritt.
 
Topp