• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Planet Ocean Pris?

Är novis och har börjat snegla lite på Planet Ocean, då de verkar gå att få för (mig) överkomliga summor. Men då jag kikar i det lägre prisspannet gissar jag att en service kommer som ett brev på posten. Bör man uteslutande göra servicen via en AD, eller kan man med gott samvete även lämna en PO till en mindre urmakare, givet att det finns välrenommerade sådana?

Bara för att det är en AD betyder inte att de själva servar den kan hända att de skickar den till någon auktoriserad servicefirma. Jag brukar fråga om deras servicefolk sitter i huset. Jag gillar helt enkelt inte att de skickar mina klocka, även om den är försäkrad. Så hitta du en auktoriserad serviceverkstad som gör det på plats borde inte vara omöjligt med en omega på de flesta platser i landet. Lycka till!!

Var vänder man sig till med fördel i huvudstaden när det gäller Omegor? Nån med tips? Tänker att det är lite som med bilverkstäder, att det finns både bättre och sämre, både vad gäller pris och kvalitet, även bland "auktoriserade".

Ett co-axial verk skulle jag alltid överlåta till en urmakare med rätt utbildning och erfarenhet; om du inte har en AD i närheten så kan de flesta butiker som säljer Swatch-gruppens klockor förmedla kontakten med Swatch Group Nordic i Stockholm som antingen servar klockorna själva eller skickar dom vidare till Schweiz.

Skälet till att endast låta ett proffs fingra på urverket är enkelt; co-axial verken arbetar med toleranser som är mycket tajtare än vad som annars är vanligt. Balansen måste lyftas upp och vridas åt ett särskilt håll för att inte skadas när den ska plockas bort från verket och oljeklicken som ska läggas på ankarhjulets samtliga kontaktytor måste appliceras under mikroskop med 50 gångers förstoring - så ofattbart små mängder ska användas. För mycket olja och verket kommer att stanna i förtid - för lite olja och ankarets stenar kommer att gå för hårt åt ankarhjulet (oljan har inte som syfte att smörja, utan fungerar istället som stötdämpare) och även då stannar urverket för tidigt, med ett skadat ankarhjul som behöver bytas. Detta är bara två exempel på unika egenskaper hos världens finaste urverk när det är dags för service. Co-axial gången liknar ingenting annat.

Vänligen
Forumets undersköterska

Så det är en rejäl slant det rör sig om för att serva en co-axial med andra ord? Har haft siktet inställt på en 2254.50, med som jag förstått det ett enklare urverk, men har alltid gillat PO, och nu verkar de dessutom inom räckhåll prismässigt. Men det kanske är vettigare att gå på en 2254 till att börja med för mig som nybörjare.

Det är inte dyrare än vanligt; senast jag servade ett 2500B (i höstas) gick det loss på 4,2k. Jag har ännu inte behövt serva någon av mina 8500 men det lär knappast kosta mycket mer än så. Kaliber 1120 (med konventionell ankargång) i 2254.50.00 är ett fint urverk men är det en PO (som finns med kaliber 2500C och D samt 8500B) du vill ha är det såklart en sådan du ska satsa på. Fördelen med co-axial gången är att den kommer med en balans som andas fritt, utan något index som påverkar balansspiralen - detta är alltid att föredra och en fin teknisk delikatess.

Vänligen
Forumets undersköterska

Ja, gillar nog PO:n mer. Blir att börja spana ordentligt! Du verkar onekligen ha grym koll. Var ligger ett vettigt prisspann för en 42 mm?

Beror på om det är en PO 2500 eller PO 8500 du vill ha. Den förstnämnda debuterade år 2005 med kaliber 2500C och slutade tillverkas år 2012, då med kaliber 2500D. PO 8500 debuterade med kaliber 8500B år 2011 och är alltjämt i produktion. En helt ny generation med kaliber 8500G (G för Gauss, Omega hoppar alltså över C, D, E och F för att belysa att urverket nu också klarar att hantera minst 15000 gauss - förmodligen fixar kalibern än mer magnetism men teknisk mätutrustning gör det inte i nuläget så ingen vet riktigt. Som jämförelse klarar Rolex Milgauss hela 1000 gauss under förutsättning att den förses med en skyddande Faraday-bur) kommer troligen lagom till Baselworld senare i vår.

Prisskillnaden är relativt liten; ofta bara runt 5k eller något mer. Och för det prispåslaget finns det ingen hejd för vad man får för pengarna. Sällan torde några tusenlappar i klocksammanhang göra så stor skillnad. Kaliber 2500 är på inget sätt dåligt, tvärtom. Men kaliber 8500 är det bästa som finns att köpa för pengar i världen och innehåller hur mycket tekniskt godis som helst; här är fyra snabba och betydelsefulla skillnader. 1) dubbla och i serie förbundna fjäderhus (längre och stabilare kraftåtergivning än i 2500), 2) DLC-beläggning (ökad livslängd - fjädrarna behöver regelmässigt inte bytas vilket annars ofta är praxis i samband med service), 3) balansbro med fäste i båda ändarna (vilket ökar stöttåligheten) och 4) större balans med fyra viktskruvar för säker, tillförlitlig regulering (mot den mindre, större fick ju inte plats, balansen i 2500 vars bägge viktskruvar är erkänt svåra att tampas med när det är dags för finjustering). Finns mycket, mycket mer än just detta fåtal exempel att lyfta fram men förbättringarna stannar inte bara vid urverket - ta bara en sådan sak som stållänken; PO 8500 kommer med en skruvad länk som är lika välbyggd som den ser ut.

PO 2500 är alltså en mycket bra dykardinka, ytterst svårslagen. Men PO 8500 går på knock - bättre klocka i dykarsammanhang finns inte. Så prisskillnaden är väl värd att beakta. Du får så rysligt mycket för det där lilla prispåslaget. Ta dig dock tid att pröva bägge - det är ju också en estetisk fråga och PO 8500 upplevs ofta som en ganska tjock klocka i jämförelse med sin äldre bror. Det kan vara nog så avgörande vid köp.

Either way - you can't go wrong. Du väljer mellan bättre och bäst.

Vänligen
Forumets undersköterska

Tack för ytterligare ett lärorikt och uttömmande svar! Jag har i nuläget bara sneglat på 2500:an, men kanske skå gå ner till nån handlare på stan och testa 8500:an på armen. Är lite rätt att den kommer att kännas enorm på mina sparviga handleder, då den ju är en del tjockare, men man vet ju aldrig.

Jag har haft flera 2500 och 8500. Båda modellerna i både 42 och 45,5mm.
Även om jag alla dagar föredrar 2500 tjocklek så vinner 8500 med hästlängder gällande detaljrikedom, länk och urverk.
42mm 8500 är topptung men det är en vanesak. Det är ingen klocka som flyger under radarn. Men den är inte för stor - snarare topptung och svår att få till länken perfekt då det saknas microjusteringar.

I stället för en PO från förr så hade jag nog hellre satsat på senaste utgåvan av SMP. Keramisk bezel, skruvade länkar och förbättrat 2500-verk (2500D som iofs kom i PO på slutet). Nyare, bättre och samma pengar :)

Var vänder man sig till med fördel i huvudstaden när det gäller Omegor? Nån med tips? Tänker att det är lite som med bilverkstäder, att det finns både bättre och sämre, både vad gäller pris och kvalitet, även bland "auktoriserade".
Bo Berggrens Ur på Biblioteksgatan går jag till med min Omega PO. De är kanon att ha att göra med.

Hur vet man egentligen när det är dags att serva?

Många brukar lyfta att det är dags att serva klockan när precisionen blivit sämre. Men en klockas gångprecision säger inte ett smack om servicebehovet:

http://forums.watchuseek.com/f20/#/forumsite/20758/topics/1419458

En klocka som tappar i precision efter fem år kan förmodas vara i behov av översyn, men en klocka kan alltså också fortsätta att prestera perfekt och uppvisa en finfin amplitud men ändå vara i ett omedelbart behov av en fullservice. En tumregel gör gällande att en klocka bör servas ungefär vart femte år; det är klokt och gäller alla Omega-klockor med co-axial verk baserade på ETA-kalibrar (2500) och Piguet (33xx) - d.v.s den första och andra generationen. Den tredje generationens co-ax (alltså 8500 och alla verk som utgår från denna baskaliber, inklusive 9300) ska klara längre intervaller; 8-10 år nämns ofta (bl.a av företrädare för Omega i USA). Omega har centralt inte kommit med sådana utfästelser, visa av erfarenhet. År 1999, när Omega presenterade världens första kaliber med co-axial gång i serieproduktion, fanns ju förhoppningar att kaliber 2500 skulle klara 10 år men detta visade sig ganska snabbt vara alltför optimistiskt; balansen är ju bara en del av verket - resten av urverket behöver också tillsyn och 10 år visade sig vara för långt. Kaliber 8500 har däremot byggts redan från början för att klara riktigt långa intervaller och DLC-beläggningen i fjäderhusen, nyutvecklade oljor och ett stenhårt jobb i utvecklingsarbetet med att minska friktionen i urverket bidrar till att göra detta snudd på möjligt. Time will tell, kaliber 8500 har bara tillverkats i nio år och till en början i relativt små volymer så det är för tidigt att säga men urverket har ju hittills gått från klarhet till klarhet i alla sammanhang så visst klarar kalibern längre intervaller. Men 10 år är ändå en sjukt lång tid.

Vänligen
Forumets undersköterska

Så i praktiken är det lika bra att kalkylera en service på en begagnad klocka om det inte tydligt framgår via kvitto att sådan gjorts under de senaste 5 åren?

Som ett lite ovanligare alternativ till vanliga PO 42mm 2500 eller 8500 så skulle jag vilja slå ett slag för PO GMT med caliber 8605 som har en diameter på 43.5mm.
Det är verkligen en diameter som lirar väl med höjden och estetiskt tycker jag dimensionerna på tavlan passar perfekt.

Nu är den inte på något sätt heller en liten klocka men den känns absolut inte gigantiskt och den ser riktigt bra ut på armen, jag har länge kört med Omega då i form av Speedy och en 2254.50 som jag båda gillade massor och deras (låga) höjd anser jag nog vara snudd på perfekt men något förvånande så har jag inga problem alls med storleken på GMT som jag köpte här på forumet förra sommaren, den känns otroligt väl balanserad på länk.

Vad innebär värdena om amplitud som frekventerar vissa annonser? Är det nåt slags "hälsokontroll" av verket eller vad ska man utläsa av dem?

Tillbaka
Topp