• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega quartz 1979

Castle

Basic
Hej!

Jag är en glad amatör när det gäller klockor. Just nu är jag lite köpsugen på en Omega klocka från 1979...

Jag har lite frågor som jag hoppas att någon vänlig vill besvara:

Det är ju en gammal vintage klocka, så livstiden från och med nu kanske inte är den längsta?

Detta är information från Omega...
http://www.omegawatches.com/planet-omega/heritage/vintage-watches-database?ref=14605

Det står Caliber 1370, är det ett urverk med lång livstid?

Jag hittade klockan till ett pris runt 3k, är det ett dåligt pris?

Mvh

Hej och välkommen!

Priset beror ju på skick och vem man köper den av, men jag skulle säga att det är lite högt. Är du orolig för verkets livslängd för du köpa något annat än ett batteriverk. De tenderar att vara lite enklare uppbyggda och reservdelar är lite svårare att få tag på. Hade jag varit som dig och gillat ovan nämnda modell hade jag utökat budgeten något och köpt en C-constellation som designades av geniet Gerald Genta. Dessa har fina automatiska kronometercertifierade urverk som är klart roligare. Boettern påminner mycket om varandra.

Hej och välkommen!

Priset beror ju på skick och vem man köper den av, men jag skulle säga att det är lite högt. Är du orolig för verkets livslängd för du köpa något annat än ett batteriverk. De tenderar att vara lite enklare uppbyggda och reservdelar är lite svårare att få tag på. Hade jag varit som dig och gillat ovan nämnda modell hade jag utökat budgeten något och köpt en C-constellation som designades av geniet Gerald Genta. Dessa har fina automatiska kronometercertifierade urverk som är klart roligare. Boettern påminner mycket om varandra.

Tack för hjälp och välkomnande!

Jo den är i bra skick, obetydligt använd. Det står att den är renoverad och rengjord... Vet dock inte vad det innebär... Men det låter lovande tycker jag!

Jo men min budget är begränsad till cirkus 3k, men det är annars en riktigt fin klocka du tipsar om!

Ett förtydligande:
Jag är alltså nära ett köp, men vill bara veta hur länge en quartz klocka i regel håller.
Jag undrar då framförallt om en quartz klocka av tidig årsmodell... Och ifall någon kan berätta för mig ifall man ska se upp med något speciellt med Calliber 1370...

Det vore ruskigt trevligt ifall någon kan komma med synpunkter och tips!

Mvh!

Svårt att svara på, dock mycket svårare att laga , om det inte är något mycket enkelt fel så blir det ofta att leta efter utbytesverk och det är väl inte så kul , även om det är rätt verk för modellen....
En del äldre quartz "äter" batteri , har haft en annan Omega som hade denna ovana, dock var detta en stämgaffel med kronograf...[/quote]

Svårt att svara på, dock mycket svårare att laga , om det inte är något mycket enkelt fel så blir det ofta att leta efter utbytesverk och det är väl inte så kul , även om det är rätt verk för modellen....
En del äldre quartz "äter" batteri , har haft en annan Omega som hade denna ovana, dock var detta en stämgaffel med kronograf...
[/quote]
Det är väl snarare så att stämgaffelverk äter batterier. Be om garanti på 12 månader från säljaren (om det är en butik alltså) så kan du känna dig lugn sedan. Det borde de kunna ge på en kvartsklocka. Man kan sabba gamla kvartsurverk med fel sorts batterier, men med just omega finns det hopp. Minns inte vad stället i UK heter som renoverar Omega(?), men de kan säkert hjälpa till vid behov.

Jag hade inte varit orolig just flr att det är en kvartsklocka. Om du funderar på alternativet; en automatisk klocka, så har du ju en garanterad servicepeng om några år, vilket du inte har på en kvartsklocka. Nu pratar anhang generellt alltså, inte just modellen ovan.

En del äldre quartz "äter" batteri , har haft en annan Omega som hade denna ovana, dock var detta en stämgaffel med kronograf...
[/quote]

Jaha a okej!
Batteribyten hade jag räknat som en naturlig del av ett klockägande... Men jag är nöjd om klockan håller batteriet i alla fall 1,5 år...

Det är väl snarare så att stämgaffelverk äter batterier. Be om garanti på 12 månader från säljaren (om det är en butik alltså) så kan du känna dig lugn sedan. Det borde de kunna ge på en kvartsklocka. Man kan sabba gamla kvartsurverk med fel sorts batterier, men med just omega finns det hopp. Minns inte vad stället i UK heter som renoverar Omega(?), men de kan säkert hjälpa till vid behov.

Jag hade inte varit orolig just flr att det är en kvartsklocka. Om du funderar på alternativet; en automatisk klocka, så har du ju en garanterad servicepeng om några år, vilket du inte har på en kvartsklocka. Nu pratar anhang generellt alltså, inte just modellen ovan.[/quote]

Jag ska höra mig för angående garanti! Det.ingår redan 3 månader... Men det är ju i minsta laget...

Är Omega batterier svåra att få tag i? Eller kan man hitta dessa hos Ur&Penn?

Då jag lever ett ganska aktivt liv känns kanske inte automatiska klockor så aktuellt(?).
Har hört att de är ganska känsliga för stötar och dylikt...

Jag flyttar snart till Dalarna. Då vintrarna tenderar att bli en aningen kallare och längre där så undrar jag om en klocka kan klara av några cykelturen i vinterns kyla?
Syftar främst på Omega klockan som jag tidigare länkat till. Omegas officiella siffror säger att den verkar bra ner till 0 C°...

Stort tack till alla som svarat!

Mvh

1: Ursäkta stavningen, vet inte vad som hände. :)
2: Kvartsklockor tål såklart stötar bättre än automatiska klockor, men så jäkla känsliga är inte automatiska klockor. Planerar du att lära dig nya trick på snowboard rekommenderar jag dock att du har en kvartsklocka på dig.
3: Vid den tid då klockan blivit så kall att du skadar den har du redan gått in för att du själv håller på att frysa till is. Jag tror inte klockan blir så kall även om du ska ut i -20 och vandra en heldag.
4: Det finns ju ett alternativ om du nu lever ett galet aktivt liv och det är att komplettera klocklådan med något billigt som tål allt, exempelvis en g-shock för 700kr.

Det känns väl lättare att kunna serva sin klocka hos en lokal urmakare (mekanisk) jämfört hos någon expert förmodligen utomlands (vintage quartz) ?

1: Ursäkta stavningen, vet inte vad som hände. :)
2: Kvartsklockor tål såklart stötar bättre än automatiska klockor, men så jäkla känsliga är inte automatiska klockor. Planerar du att lära dig nya trick på snowboard rekommenderar jag dock att du har en kvartsklocka på dig.
3: Vid den tid då klockan blivit så kall att du skadar den har du redan gått in för att du själv håller på att frysa till is. Jag tror inte klockan blir så kall även om du ska ut i -20 och vandra en heldag.
4: Det finns ju ett alternativ om du nu lever ett galet aktivt liv och det är att komplettera klocklådan med något billigt som tål allt, exempelvis en g-shock för 700kr.

Tack! Känns nu tryggare inför ett eventuellt köp när jag vet att klockan kan få följa med på cykeln ;)

Och om klockans quartz-verk skulle gå sönder, är det sånt man lagar eller säljer man då?
En Omega-klocka tappar väl inte nämnbart mycket i värde genom åren?
Är inte Calliber 1370 ett av de första quartz-verken från Omega? Något för samlare? ;)

Det känns väl lättare att kunna serva sin klocka hos en lokal urmakare (mekanisk) jämfört hos någon expert förmodligen utomlands (vintage quartz) ?

Ja jag känner att service inom Sverige är ett måste. Hoppas det går att serva den någonstans. Men i Stockholm har jag hittat några urmakare som kan Omega! :)

Mvh

Laga vintage quartz är nog något annat än laga en vanlig mekanisk klocka..
Jag gillar quartz med ,min skräck är dock att en klocka man gillar går i sönder och det inte funkar att laga den , risken för detta är nog mycket större med quartz..
I ditt fall så är det dock inte så jätte mycket pengar det rör sig om....

En Omega-klocka tappar väl inte nämnbart mycket i värde genom åren?

Ja jag känner att service inom Sverige är ett måste. Hoppas det går att serva den någonstans. Men i Stockholm har jag hittat några urmakare som kan Omega! :)

Mvh

Din klocka har redan varit med om värderaset. Vintage-klockor brukar sällan sjunka som en sten, snarare så att det brukar ske en ökning. Var inte orolig!

Om urverket på denna Omega skulle gå sönder och du väljer att lämna in den hos någon av de urmakare du hittat skulle de antingen fixa urverket vid lättare fel, byta urverket om det är stendött (förutsatt att de kan få tag på verket) eller så kommer klockan att skickas till Omega själva för reperation. Har ingen aning om det sistnämda kostar extra men det kan nog ta ett par månader :).

Okej jag får hoppas på att klockan håller tills första batteribytet i alla fall!

Tror ni det är värt att slå till, även fast den kan gå sönder inom en snar framtid?

Är 3000 ett bra pris? Eller är det orimligt för en sådan klocka?

Borde jag kika närmare på andra klockor?

I sådana fall vill jag att klockan ska vara en quartz klocka med läder armband... Helst en tidlös design...
Swiss made är ett måste!
Har ni några förslag?

Men nu har jag nog ställt mina frågor jag vill ha svar på. Det sista jag vill veta är som sagt angående priset om det är värt och om den kommer tappa i värde...

Givande att diskutera med de som kan sin sak!:)

Mvh

Okej jag får hoppas på att klockan håller tills första batteribytet i alla fall!

Tror ni det är värt att slå till, även fast den kan gå sönder inom en snar framtid?

Är 3000 ett bra pris? Eller är det orimligt för en sådan klocka?

Borde jag kika närmare på andra klockor?

I sådana fall vill jag att klockan ska vara en quartz klocka med läder armband... Helst en tidlös design...
Swiss made är ett måste!
Har ni några förslag?

Men nu har jag nog ställt mina frågor jag vill ha svar på. Det sista jag vill veta är som sagt angående priset om det är värt och om den kommer tappa i värde...

Givande att diskutera med de som kan sin sak!:)

Mvh

Varför begränsar du dig till quartz när du är orolig för äldre quartz-klockors pålitlighet? Tycker att du verkar vara lite väl hastig. Läs ett tag till om både modeller, urverk, tillverkare med mera så kommer du snart underfund med vad du egentligen är ute efter. Det är sällan man hittar den bästa klockan efter ett par dagar :).

Angående dess

Varför begränsar du dig till quartz när du är orolig för äldre quartz-klockors pålitlighet? Tycker att du verkar vara lite väl hastig. Läs ett tag till om både modeller, urverk, tillverkare med mera så kommer du snart underfund med vad du egentligen är ute efter. Det är sällan man hittar den bästa klockan efter ett par dagar :).

Angående dess

Nej men jag tycker quartz passar mig bättre. Jag byter hellre batteri någon gång per år, än att serva för några 1000 lappar...

Men jag får hoppas på klockans pålitlighet helt enkelt! :) Jag ska läsa på lite om Omegas quartz-verk lite ;)

Vad sägs om priset på klockan då? Det är väl det jag är mest orolig för, att det är för dyrt i förhållande till vad man får... Vad säger ni?

Mvh

Köper du av en butik så kostar det alltid lite extra, men är värt det om man vill ha garanti. Handla för att du vill ha klockan, inte utifrån om den håller sitt värde när den är så pass billig.

Det var watchworks.co.uk jag tänkte på. De har tydligen ett ruggigt bra lager på urverk och delar. Att skicka utomlands behöver inte vara krångligt eller kosta mer än att lämna in i Sverige. Du kan ju dra ett mail till dem och skriva att du är orolig för framtiden, samt fråga om de har urverket på lager, samt vad det kostar att byta det om klockan går sönder. Det är bättre än att vi ska "gissa".

Klocksnack är extremt insnöade på mekaniska klockor, men personligen har jag inget emot kvarts om det är ett ok urverk och fyller sin funktion. Googla upp specifikationerna på urverket innan du köper så du inte blir besviken på tidhållningen. Omega har riktigt fina vintage-kvartsurverk, men även basurverk, så det är värt att söka lite info innan man handlar.

1519284350584.jpg 1519284415008.jpg 1519284350584.jpg 1519284415008.jpg
Köper du av en butik så kostar det alltid lite extra, men är värt det om man vill ha garanti. Handla för att du vill ha klockan, inte utifrån om den håller sitt värde när den är så pass billig.

Det var watchworks.co.uk jag tänkte på. De har tydligen ett ruggigt bra lager på urverk och delar. Att skicka utomlands behöver inte vara krångligt eller kosta mer än att lämna in i Sverige. Du kan ju dra ett mail till dem och skriva att du är orolig för framtiden, samt fråga om de har urverket på lager, samt vad det kostar att byta det om klockan går sönder. Det är bättre än att vi ska "gissa".

Klocksnack är extremt insnöade på mekaniska klockor, men personligen har jag inget emot kvarts om det är ett ok urverk och fyller sin funktion. Googla upp specifikationerna på urverket innan du köper så du inte blir besviken på tidhållningen. Omega har riktigt fina vintage-kvartsurverk, men även basurverk, så det är värt att söka lite info innan man handlar.

Bilagor

• 1519284316219.jpg
    1519284316219.jpg
    185.6 KB · Visningar: 2
  • 1519284316219.jpg
    1519284316219.jpg
    185.6 KB · Visningar: 2
Här kommer en mycket bra omega seamaster kvarts ur mina samlingar cal1337 ,17 jewels denna snygga klocka kom 1980 och kallas tv klockan har haft den länge fungerar utmärkt mvh mitchel ramnesjö kisa mynt och samlar klubb samlat sedan1965 klockor fickur mynt smycken silver mm tel 0721-553228
1519284316219.jpg
1519284415008.jpg
1519284350584.jpg

Nu är detta en gammal tråd men jag skulle nog mer se din modell som en Porthole boett än en TV-boett. TV-boetter har en mer platt boett med en rektangulär tavla medan Porthole har en rundad kvadratisk- eller rund-upphöjning för glaset som påminner om skeppsfönster (hyttventil).

Kan verka lite petigt och många skulle nog inte hålla med men jag är lite driven när det gäller klockor. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp