• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 30 (funderingar/hjälp)

Bengt Nilsson

Breitling
Hej på er!
Jag har kommit över två äldre klockor var av en är den här Omega Seamastern.
Nu vänder jag mig (som så många andra på vintagetråden gör) till er experter.
Vad göra? Renovera (urverket fungerar)? Använda den som den är? Finns det något värde?
Jag har själv inte alls koll på gamla klockor så hjälp mottages tacksamt!
image.jpeg

image.jpeg
 

wadstroem

Cartier
Jag ärvde en likadan Omega för ett tag sen, det jag gjorde var att jag bytte glas (det var sprickor i mitt, men du ser inte ut att behöva göra det) samt lämnade in klockan till en urmakare för standardservice, mest för att se så att allt stod rätt till. I övrigt så tycker jag att du ska använda den som den är, kanske variera lite olika läderband, men tänkt först och främst på att behålla den och inte på att sälja den. Värde brukar väl vara någonstans mellan 1000-2000 kronor.
 

Icaras

Rolex
Jag ärvde en likadan Omega för ett tag sen, det jag gjorde var att jag bytte glas (det var sprickor i mitt, men du ser inte ut att behöva göra det) samt lämnade in klockan till en urmakare för standardservice, mest för att se så att allt stod rätt till. I övrigt så tycker jag att du ska använda den som den är, kanske variera lite olika läderband, men tänkt först och främst på att behålla den och inte på att sälja den. Värde brukar väl vara någonstans mellan 1000-2000 kronor.
1000kr är väl ändå lite snålt? Skulle nog säga 2500-3000kr i skicket ovan, ser ut till att vara sparsamt använd :)

Bengt, du planerar alltså att behålla den? Då tycker jag att du ska be en urmakare eller bättre hobbyurmakare ta en titt på verket. Tycker helt klart den är värd en service. Om du däremot tänker sälja så får du inte tillbaka pengarna du eventuellt ger för en service, med andra ord bättre att sälja oservad.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den är jättefin och i bra skick! En service med glasbyte, nytt roligare band så har du en riktigt fin klocka! Service med glasbyte är kanske 2000kr, kanske mindre (testa Farfars Ur tex).
 

Bengt Nilsson

Breitling
1000kr är väl ändå lite snålt? Skulle nog säga 2500-3000kr i skicket ovan, ser ut till att vara sparsamt använd :)

Bengt, du planerar alltså att behålla den? Då tycker jag att du ska be en urmakare eller bättre hobbyurmakare ta en titt på verket. Tycker helt klart den är värd en service. Om du däremot tänker sälja så får du inte tillbaka pengarna du eventuellt ger för en service, med andra ord bättre att sälja oservad.

Ja, det är inte aktuellt att sälja den. Det känns kul att kunna variera lite mot min GMT Master II 11671 BLNR.
Detta får bli min första vintage klocka! Men först service och nytt armband.
Har ni tips på armband? Utseende och material?
 

wadstroem

Cartier
Vet inte om de är rätt tråd att posta i men hittar ingen annan som kanske passar bättre och känns onödigt att starta en ny egentligen,eller?
Hur som, hittade lite fina Omega seamaster på herr judit http://webshop.herrjudit.se/sv/kategorier/klockor/klockor/
Är det vettiga priser eller ska man försöka leta vidare efter andra?

Jag har varit inne på Herr Judit ett par gånger tidigare och kikat på klockor, och min bild av dem är att klockorna säljs väldigt dyrt. Jag skulle rekommendera Tradera, där det ständigt dyker upp äldre Omega-klockor och som ofta har låga utgångspriser. Du får mer för pengarna då än hos Herr Judit.
 
Topp