• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster 30-kopior?

bossonoxe

Breitling
Hej KS,
Jag har uppmärksammat att det "poppat upp" en hel del Omega Seamaster 30 från 60-talet med möjligen ommålade urtavlor, nya svarta läderband (av exakt samma typ), kronor som inte är original etc. där ute. Klockorna är ruskigt lika varandra till beskrivning och utseende. Är de kopior eller äkta vara?
Jag tycker de är snygga och har funderat på att utöka samlingen med en. Men, innan jag slår till skulle jag vilja ha/behöva lite mer kött på benen gällande dessa. De går ju under klubban för hyfsade pengar ändå.

Tack för ordet! Och, tack för ett trevligt forum :).

Screenshot_20190902-223537.jpg
 
Senast ändrad:

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hej KS,
Jag har uppmärksammat att det "poppat upp" en hel del Omega Seamaster 30 från 60-talet med möjligen ommålade urtavlor, nya svarta läderband (av exakt samma typ), kronor som inte är original etc. där ute. Klockorna är ruskigt lika varandra till beskrivning och utseende. Är de kopior eller äkta vara?
Jag tycker de är snygga och har funderat på att utöka samlingen med en. Men, innan jag slår till skulle jag vilja ha/behöva lite mer kött på benen gällande dessa. De går ju under klubban för hyfsade pengar ändå.

Tack för ordet! Och, tack för ett trevligt forum :).

Screenshot_20190902-223537.jpg
Välkommen till KS!
De jag hittar på Tradera med den tavelvarianten som i ditt exempel ovan är ommålade. Var generellt skeptisk till svarta tavlor från Omega, leta bra referensbilder och fråga runt.
Omega Seamaster 30, cal 269, Ref nr. ST 125.003 eller 125.0003, subsekund
Omega Seamaster 30, cal 286, Ref nr. ST 135.003 eller 135.0003, centralsekund
Omega Seamaster 30, cal 286, Ref nr. ST 135.007 eller 135.0007, centralsekund
Jag har sett dem med serienummer från åren 1961-64.
Här finns lite mer info att utgå från:
https://klocksnack.se/threads/vill-du-veta-mer-om-en-vintage-omega-en-liten-hjälp-på-vägen.17830/

Det är en fin modell och en av mina favoriter från Omega, lycka till med att hitta ett fint ex!
 
Topp