• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster cal 285

Gotlänningen

Breitling
Hej,

Införskaffade mig precis en Omega Seamaster, cal 285, boettnr 14390-6sc, serienr 1757XXXX som jag är mycket nöjd med! Det är manuellt uppdrag på den.

Har försökt googla runt lite men känns som att ni här på klocksnack har bäst koll. Vad jag förstår från serienr så är den från -59 eller -60. Vad gäller cal 285 så läser jag gärna på mer om det, men har inte hittat någon bra info. Om någon sitter inne på lite bra information eller en trevlig hemsida så uppskattas det enormt! Vidare, vad kan jag få för information utifrån boettnr?

Ni som har manuella klockor i den här klassen, hur ofta brukar man behöva dra upp dem och hur många varv (ungefär) brukar man behöva dra? Vill inte dra sönder urverket, men vill inte heller behöva dra upp den flera gånger/dag.

Om det är något mer ni vet eller kan berätta om den här typen av klockor så uppskattas all info!

Tack på förhand :)
 

Bilagor

  • klocka1.JPG
    klocka1.JPG
    28.8 KB · Visningar: 20

PetriS

Panerai
Hej! Jag brukar dra upp mina manuella klockor på morgonen. Är klockan i någotsånär skick så räcker det med en gång per dag. Det varierar lite men det brukar krävas runt 20-30 varv med kronan och det känns tydligt när fjädern är fullt uppdragen, det tar stopp helt enkelt.
 

PetriS

Panerai
Hej,

Införskaffade mig precis en Omega Seamaster, cal 285, boettnr 14390-6sc, serienr 1757XXXX som jag är mycket nöjd med! Det är manuellt uppdrag på den.

Har försökt googla runt lite men känns som att ni här på klocksnack har bäst koll. Vad jag förstår från serienr så är den från -59 eller -60. Vad gäller cal 285 så läser jag gärna på mer om det, men har inte hittat någon bra info. Om någon sitter inne på lite bra information eller en trevlig hemsida så uppskattas det enormt! Vidare, vad kan jag få för information utifrån boettnr?

Ni som har manuella klockor i den här klassen, hur ofta brukar man behöva dra upp dem och hur många varv (ungefär) brukar man behöva dra? Vill inte dra sönder urverket, men vill inte heller behöva dra upp den flera gånger/dag.

Om det är något mer ni vet eller kan berätta om den här typen av klockor så uppskattas all info!

Tack på förhand :)

Här är lite info om cal 285;
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Omega_285
 
Topp