• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster De Ville & Geneve

Nelly Mathilda

Breitling
Hej!

Jag fick nyligen två klockor i en hög med donerade prylar, det visade sig vara två Omega-klockor, och då jag inte använt armbandsur sen 1900-talet har jag noll koll på vad jag ska göra med dem, så jag blev tipsad om att posta bilder på dem här där det finns duktigt folk. Jag hade velat veta mer om klockorna i sig, samt evt värde och är nån intresserad av att köpa dem är de givetvis till salu också. Misstänker att den trasiga boetten inte är så jätteintressant, men jag håller tummarna! :D Seamastern har dock tickat på fint sen jag skruvade upp den för några veckor sen.

Hoppas någon kan hjälpa mig!
 

Bilagor

  • Omega Geneve Back.jpg
    Omega Geneve Back.jpg
    83.6 KB · Visningar: 414
  • Omega Geneve Front.jpg
    Omega Geneve Front.jpg
    71 KB · Visningar: 363
  • Omega Geneve Skador Back.jpg
    Omega Geneve Skador Back.jpg
    72.9 KB · Visningar: 390
  • Omega Geneve Skador Front.jpg
    Omega Geneve Skador Front.jpg
    74.4 KB · Visningar: 464
  • Omega klocka back.jpg
    Omega klocka back.jpg
    87.9 KB · Visningar: 393
  • Omegaklocka front.jpg
    Omegaklocka front.jpg
    69.4 KB · Visningar: 366

Camo00

Patek
Hej och varmt välkommen!

Seamastern är troligen från slutet av 60-talet, när Omega märkte de dressigare uren med både Seamaster och DeVille, innan det blev två modellserier. Den har monocoque-boett, vilket innebär att det inte finns något lock på baksidan, man öppnar den genom att ta bort glaset. Svårt att göra själv!
De är inte värda jättemycket, men kanske några tusen eller tre? Ta det med en nypa salt, jag är inte Omegaexpert! :)
Kolla med lupp om Du ser en Omega-logga mitt i glaset, då är det original. Kolla också efter Omegaloggan på kronan!
Den ser fin ut på bilderna iaf, och spännande märkning på bakboetten, har Du någon aning om vems den varit??
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte så dåligt! De ser båda äkta ut och om de fungerar så är de värda 3-4' tillsammans som de är nu. Vet inte riktigt vad du menar med att ena boetten är trasig, ser ut som det bara är glaset som är hackat? I så fall är det ingen större fara, inte så dyrt att byta. Vill du sälja dem är det nog enklast att bara lägga upp dem på Tradera. Det du bör veta är att båda klockorna kommer se riktigt fina ut med lite enkel omvårdnad. Rengjorda och men nya band kommer ge mycket glädje framöver.
 

Nelly Mathilda

Breitling
Halloj!
Här har det hänt grejer! :D
Ursäkta att svaret dröjt, levt lite i en bubbla på sista tiden.

Vet inte riktigt vad du menar med att ena boetten är trasig, ser ut som det bara är glaset som är hackat? I så fall är det ingen större fara, inte så dyrt att byta. Vill du sälja dem är det nog enklast att bara lägga upp dem på Tradera. Det du bör veta är att båda klockorna kommer se riktigt fina ut med lite enkel omvårdnad. Rengjorda och men nya band kommer ge mycket glädje framöver.

Tyvärr tickar den inte heller. :-/ Försökte vrida upp den, men det verkar inte gå. Eftersom jag är klockn00b så kanske det finns trix, men inte som jag känner till. :) Vidare hade jag inte haft en susning om hur jag skulle göra för att rengöra dem korrekt, fattar inte ens hur man får av länken på Seamastern? :D

Kolla med lupp om Du ser en Omega-logga mitt i glaset, då är det original. Kolla också efter Omegaloggan på kronan!
Den ser fin ut på bilderna iaf, och spännande märkning på bakboetten, har Du någon aning om vems den varit??


Då måste jag först skaffa en lupp, om inte en till barn/vatten funkar? :D
Jag har ingen aning, personen verkar vara avliden då den inte finns i folkbokföringen, jag tänkte ringa skatteverket och kolla dock. Kanske är nån hemlig miljonär!? ;)

Tack för all info förresten! Jag gissade själv 60-tal på Seamastern, så då var jag inte helt ute och cyklade iaf! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl fyra vägar att gå som jag ser det.
1: Sälj dem som de är på tradera eller här. kommer landa billigt.
2: Låt en urmakare byta glas på Geneven (kostar några 100), sätt på ett band (300kr/st) och sälj dem därefter.
3: Serva dem och sälj därefter. Ger mest pengar såklart, men du får då ligga ute med cirka 3000kr och troligtvis blir det inte ett prispålägg som matchar servicekostnaden.
4: Serva och behåll. Roligast och smartast. När/om du tröttnar säljer du dem.
 

Nelly Mathilda

Breitling
Då får det nog bli alternativ 1. ;)
Har som sagt inget speciellt intresse för klockor på det sättet, bara som prylar (jag gillar grejer generellt) eller tid för den delen, jag har en hel del över s a s. Och då jag är sjukpensionär finns det ingen extrakassa till några restaureringar.
Men tack för prisuppgifter och annan info! :)
 
Topp