• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Seamaster guldklocka

foppa13

Silver
Hallå KS, nyss börjat intressera mig för vintage klockor, kom och tänka på en dag att farsan borde ha nån gammal klocka kvar i gömmorna. Frågade mor och jodå det ska nog finnas nån kvar om jag inte slängt iväg dom, hon kom förbi idag med några klockor och en ask som det stod omega på då höjs ju pulsen lite i alla fall. Inuti låg klockan som ni ser nedan, jag kommer inte ihåg att han nånsin haft den och mor mindes inte heller vart den kom från eller om den använts nån gång. Vet inte mycket om den alls eller om den funkar, den jag såg var att minutvisaren inte hängde med när man ställde tiden timvisare och datum snurrar som dom ska. Har lite funderingar så tänker att jag slänger ut lite frågor här så får vi se vart det leder...

• Vad kan man säga om klockan utifrån bilderna, årtal, modell, osv.
  • Vad kan det kosta att lämna in den för en service, är det värt det eller blir det för dyrt om man ser till värdet på klockan?
  • Är inte så förtjust i armbandet om man faktiskt ska använda den, nån som har tips på nått snyggt passande band i läder?
  • Antar att serienumret sitter på insidan av boettbaksidan, måste man gå till en urmakare för att få den öppnad eller kan man göra det själv med nått enkelt verktyg?

Hoppas på lite hjälp och tips!

/Foppa
IMG_20201115_211825.jpg
IMG_20201115_211907.jpg
IMG_20201115_211935.jpg

Det är antagligen ett 1342 urverk, du behöver ett batteri för att testa alla funktioner. Man vrider på kronan för timvisaren som flyttar datumet vid 24h förflyttning, sedan trycker man i mitten av kronan med en tandpetare för att driva sekundvisaren som flyttar minutvisaren en minut per varv. Bra urverk när dom fungerar men börjar bli knepigt med reservdelar om det skulle behövas. Fin klocka. Antagligen guld på stål då baksidan är i stål. Om du tar bort länken hittar du säker en märkning mellan luggarna. Det låter inte som du ska ge dig på att pilla för mycket på egen hand

Det är antagligen ett 1342 urverk, du behöver ett batteri för att testa alla funktioner. Man vrider på kronan för timvisaren som flyttar datumet vid 24h förflyttning, sedan trycker man i mitten av kronan med en tandpetare för att driva sekundvisaren som flyttar minutvisaren en minut per varv. Bra urverk när dom fungerar men börjar bli knepigt med reservdelar om det skulle behövas. Fin klocka. Antagligen guld på stål då baksidan är i stål. Om du tar bort länken hittar du säker en märkning mellan luggarna. Det låter inte som du ska ge dig på att pilla för mycket på egen hand
Ah bra info angående angående minutvisaren, trodde det var nått fel när det inte hängde med när jag vred på kronan. Haha du har nog rätt jag är inte rätt man att pilla på sånt här, måste fråga bara hur får man bort länken ser ju helkapslat ut.

/Foppa

Det kanske inte är tillräckligt mycket vintage när det är en quartz klocka för att det ska väcka nått intresse i den här delen av forumet. Tanken jag hade i alla var att lämna in den hos urmakare för batteribyte och en allmän översyn vill ju gärna få igång den, sen håller jag på att försöka hitta ett passande armband i lite mörkar brunt läder till den. Men är det nån som kan komma med lite mer info angående klockan, ungefärligt årtal och så. Sen är jag fortfarande fundersam på hur man får bort länken för att kunna byta armbandet...

/Foppa

Om jag var du så skulle jag definitivt gått in till den lokala urmakaren/juveleraren och bett dom ta bort länken och sedan sälja den separat. Enl bilderna ser det ut att vara en X-länk i 18k. En sådan får du ca 8-10k för, bara i guldvärde.
Då har du en fin slant över till ev service.

Vet inte hur alla definierar vintage, men den är säkert ifrån sent ´70 tal eller tidigt ´80tal. Väldigt svårt att se utifrån dina bilder hur du får loss länken, men om du inte kan få in en tunn kniv mellan bandhorn och länk får du kanske böja upp den längs med bandstiftet. På bild 2 ser det ut som en skarv du kanske kan böja upp. Annars får du slipa upp ett litet snitt på ena sidan så du får in en en bandstift-gaffel. Men om du ändå vill serva den kan väl den urmakaren hjälpa dig?

Om jag var du så skulle jag definitivt gått in till den lokala urmakaren/juveleraren och bett dom ta bort länken och sedan sälja den separat. Enl bilderna ser det ut att vara en X-länk i 18k. En sådan får du ca 8-10k för, bara i guldvärde.
Då har du en fin slant över till ev service.

Hade nog inte tänkt sälja länken men hade inte heller nån aning om att kunde vara sånt värde i den, hade egentligen hoppats att klockan inte skulle vara värd så mycket eller vara så exklusiv att man inte kan använda den. Men värdet kanske ligger i länken och inte i klockan, sen kanske inte en guldklocka passar för vardagsanvändning endå... Men jag börjar hos urmakaren för ett batteribyte, ev. genomgång om det behövs sen får dom plocka bort länken.

/Foppa

https://klocksnack.se/threads/den-exakta-vintagetråden-quartz.118994/page-12#post-3569435 Här är ett tips på tråd du kan fråga i. Dina förväntningar att din tråd ska väcka intresse kanske är lite högt ställda. Du får söka och bläddra runt i forumet lite, trådar som din har skapats i mängder. Gå även in i hemslöjd/modd/fix avdelningen och läs. Det finns ett svar någonstans på forumet, bara du letar

Måste erkänna att jag inte riktigt hittar på forumet än, så du har helt rätt i det du skriver jag försöker leta runt lite innan jag frågar nästa gång och förväntar mig svar på sånt som besvarats 100 gånger förut...

Jag låter urmakaren plocka bort länken enklast så, måste försöka hitta nån vettig urmakare först i Falun/Borlänge området.

Tack för tipsen!

/Foppa

Hade nog inte tänkt sälja länken men hade inte heller nån aning om att kunde vara sånt värde i den, hade egentligen hoppats att klockan inte skulle vara värd så mycket eller vara så exklusiv att man inte kan använda den. Men värdet kanske ligger i länken och inte i klockan, sen kanske inte en guldklocka passar för vardagsanvändning endå... Men jag börjar hos urmakaren för ett batteribyte, ev. genomgång om det behövs sen får dom plocka bort länken.

/Foppa
Precis, det största värdet ligger i länken. Men det är en fin klocka och har säkert ett stort affektionsvärde, så jag tycker du gör helt rätt som åtminstone kollar upp den.

Måste erkänna att jag inte riktigt hittar på forumet än, så du har helt rätt i det du skriver jag försöker leta runt lite innan jag frågar nästa gång och förväntar mig svar på sånt som besvarats 100 gånger förut...

Jag låter urmakaren plocka bort länken enklast så, måste försöka hitta nån vettig urmakare först i Falun/Borlänge området.

Tack för tipsen!

/Foppa
Fråga kan man alltid, hoppas du inte uppfattade mig otrevlig, det var inte min mening :)

Fråga kan man alltid, hoppas du inte uppfattade mig otrevlig, det var inte min mening :)
Nej då absolut inte, det är inga konstigheter tar alltid ett tag innan man lär sig hitta och använda ett nytt forum. Tycker det är kul med ett så pass levande forum, allting annat flyttar ju in på Facebook sen försvinner det i den grå massan...

/Foppa

Dags för en liten uppdatering om hur det gick med Omegan, tog den till urmakaren för nån dag sen (Tofts Ur i Falun). Urmakaren visade sig vara en trevlig herre med förkärlek till äldre klockor och speciellt Omega. Så efter ett batteribyte och lite massage så fick han igång klockan, passade på att få länken bytt samtidigt.

Så allt som allt slutade det med en trevlig pratstund och 150 väl investerade kronor, nu rullar den på fint igen och jag är hur nöjd som helst.

IMG_20201212_131446.jpg
IMG_20201212_131426.jpg

Tillbaka
Topp