• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den exakta vintagetråden - quartz

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Här är min lilla samling av ESA 9181 klockor.
110056.jpg

Inte så många men de var mycket dyra på sin tid så inte så många såldes.

110057.jpg

Till vänster har vi Certina första quartz modell från 1973 som såldes tillsammans med 3 andra modeller och är lätt att känna igen och har då det gamla serienumret. Den såldes även med det ny serienumret 1974. Den till höger är samma modell men där man valt att designa om boetten lite. På urverket dateras det till 1974 men komponenter ligger i lager så denna är från 1975.


110058.jpg

Här ser man hur det tagit samma boetten men slipat ner den så man får mer djupkänsla och att klockan blir mindre som en stor klump. ::)
Härlig kvintett! Har en Yema med liknande boett som Certinorna. Ska kika vad som finns i den
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Så landade den här till slut. Eternas första Quartz - Cal 1555 a.k.a. ESA 9180 a.k.a. Swissonic 1000. Tyvärr tickar den ej, får börja med batteri, annars blir den nog liggandes ett tag då delar till ovannämnda verk verkar svårfunna.
Tavlan är riktigt cool med korsvis borstade kvadrater som skapar ett pixligt mönster som växlar beroende på ljus. Kom på en riktigt fin NSA länk som man kan nyttja till annat iaf. Grymt bekväm! Refen är daterad 1972, men har gravyr från 1977 på baksidan - Eterna Trophy, kanske ngn som lottade ut sin grymma klocka? ;)
42190955-E2FF-44CC-A511-EBC10E5EA65D.jpeg


Eterna electronic.jpg


En kusin, 1973
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Sprang på denna av en slump när jag browsade Yahoo Japan, finns säkert fler varianter om man letar lite :)
Kan vara hålla med om 80-tals Dolce. Mycket kitsch men sjukt bra finish och hög kvalitet för kaffepengar om man har tur. Pläterat och stålisarna är lite tråkiga men de i volfram eller guld är riktigt nice, välj dem med HAQ-verk i, går ofta under radarn ;)

Här är två av min fd Dolce
BE6CC08D-58BC-4A73-AC20-483187C18B5D.jpeg
2CB56CAF-98A2-4257-BAA1-54FCFF44E605.jpeg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Kan vara hålla med om 80-tals Dolce. Mycket kitsch men sjukt bra finish och hög kvalitet för kaffepengar om man har tur. Pläterat och stålisarna är lite tråkiga men de i volfram eller guld är riktigt nice, välj dem med HAQ-verk i, går ofta under radarn ;)

Här är två av min fd Dolce
BE6CC08D-58BC-4A73-AC20-483187C18B5D.jpeg
2CB56CAF-98A2-4257-BAA1-54FCFF44E605.jpeg

Nästa gång jag tar en "shoppingtur" till Yahoo Japan ska jag hålla ett extra öga efter Dolce. Gillade den betydligt mer än vad jag trodde att jag skulle göra.

Får erkänna att jag inte hade en aning om att det var en Volframboet när jag köpte den :angel:
 

Martin Lovasz

Audemars
Fick hem den tidiga Certinan med ESA 9180 verket idag.

110059.jpg

Glaset behöver slipas och poleras men tavlan ser bra ut där under.

110060.jpg

Boetten är i stål och en lite udda design.

110061.jpg

Som vanligt med skrotklockor har någon försökt att öppna locken och lämnat ett par repor men inte så farligt.

110062.jpg

Här är ESA 9180 verket och fungerade fint när jag satte i ett batteri. Man ser att den är daterad till 1975
 

grand.in

Omega
2-Faktor
Premiär för senaste tillskottet! Breil Manta Quartz med boett från MRP SA. Nytt plexi och troligen nytt vridringsinlägget då det nästan är repfritt och triangeln (vad heter det egentligen?) saknar lysmassa. Och möjligen är sekundvisaren väldigt röd? Boett, tavla och visare verkar dock vara i gott skick och lysmassa har åldrats jämnt och fint.


Hur som helst, en väldigt bekväm, trevlig och nätt klocka att bära och som dessutom går fantastiskt bra (gott och väl inom 5 spm)!

IMG_20201021_113019.jpg
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Fick hem den tidiga Certinan med ESA 9180 verket idag.

110059.jpg

Glaset behöver slipas och poleras men tavlan ser bra ut där under.

110060.jpg

Boetten är i stål och en lite udda design.

110061.jpg

Som vanligt med skrotklockor har någon försökt att öppna locken och lämnat ett par repor men inte så farligt.

110062.jpg

Här är ESA 9180 verket och fungerade fint när jag satte i ett batteri. Man ser att den är daterad till 1975
Hej, när du ändå har det färskt i minne, vilket batteri ska det sitta i 9180?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Gjorde det hårresande batteribytet, men gick tyvärr inte igång. Ngn speciell procedur för dessa man kan prova? Har testat sätta i bommen i normalläge
Edit: Batteriet som satt i var ett noname D354. Hittar inget på det. Satte i ett 386
Har du möjlighet att mäta om spolen är hel och om den får spänningsimpulser från elektroniken?
Skärmavbild 2020-10-24 kl. 20.07.41.png
 
Senast ändrad:
Topp