• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster Quartz hjälp?

Alle

Breitling
Hejsan!

Jag går i intresset att införskaffa en Omega Seamaster quartz klocka, och har en hel del frågor kring det då jag inte har så bra koll...

1. Finns det nya att köpa?

2. Om man köper begagnat, vad ska man tänka på? Hur kontrollerar man äktheten? Prisklass?

Dyker säkert upp mer snart men detta är de mest kritiska frågorna jag sitter på nu.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Alexander
 

HSK

Patek
2-Faktor
1. Finns det nya att köpa?

2. Om man köper begagnat, vad ska man tänka på? Hur kontrollerar man äktheten? Prisklass?

Dyker säkert upp mer snart men detta är de mest kritiska frågorna jag sitter på nu.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Alexander
1. Det beror på vilken modell du menar då det finns ett flertal Seamasters. Jag antar dock att du syftar på denna och i så fall är svaret nej, de slutade tillverkas som quartz runt 2011-2012 om jag inte minns fel.

omega-seamaster-ref-2221-80-00-o-4007-887.jpg


2. Jag har ingen koll på Omega och överlåter det till någon annan men rent generellt finns det så klart ett gäng aspekter att ta hänsyn till. Vad är det för skick, har säljaren några referenser osv. Tänk även på att köp från länder utanför EU innebär ett momspåslag på 25% (plus en mindre tull- och administrationsavgift) så även om priset är lägre i t.ex. USA blir det i 99 fall av 100 ändå billigare att handla "lokalt" (läs: inom EU) eftersom inga avgifter tillkommer.
 

Alle

Breitling
Jag har hittat ett par olika, vill man ha en så ny årsmodell som möjligt? Eller är vissa årsmodellerna mer attraktiva? Jämför i detta fallet en 2004 med en 2009.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har hittat ett par olika, vill man ha en så ny årsmodell som möjligt? Eller är vissa årsmodellerna mer attraktiva? Jämför i detta fallet en 2004 med en 2009.
2004 och 2009 är två olika modeller (2541.80 resp. 2221.80) men de är mer eller mindre identiska, det är bara småsaker som skiljer som t.ex. att texten är röd istället för vit och att indexen ("timprickarna") har en silverkant. Om någon av dessa detaljer är en dealbreaker för dig så gå efter den du gillar bäst men om det inte spelar någon roll är det så klart trevligt att få tag i en så pass ny och fräsch klocka som möjligt.

xZkhNRd0CITnHwltxpNpqRmHvv6Lr8NmJ4Oga4bU45c.jpg


När man handlar begagnat så är skicket helt avgörande och jag skulle hellre ta den äldre modellen i fint, nyservat skick än en nyare modell som är sliten och inte har fått någon kärlek på tio år. Det är dock oerhört vanliga klockor så om det inte finns något objekt du gillar just nu dyker det säkert upp en inom en snar framtid som kanske är bättre, billigare eller i finare skick.
 
  • Like
Reactions: Cso

Alle

Breitling
Man tackar för det välformulerade svaret! När jag kikat rundor har jag sett en 2221.80 modell för 20k på blocket. Är detta ett rimligt pris eller ej? Vet inte alls hur värdet ser ut på dessa klockor...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Man tackar för det välformulerade svaret! När jag kikat rundor har jag sett en 2221.80 modell för 20k på blocket. Är detta ett rimligt pris eller ej? Vet inte alls hur värdet ser ut på dessa klockor...
Låter lite dyrt, de brukar gå att få för runt 15' men det är du som ska ha den. Om den är i jättefint skick och du inte orkar invänta rätt objekt så är det väl upp till dig om du känner att det är värt det. Det kan dessutom finnas lite prutmån på Blocketpriset.
 
Topp