• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega seamaster quartz

Karpen

Breitling
Köpet en Omega Semaster Quartz klocka för några hundralappar. jag undrar om det är någon av er som vet om det är värt att ge urmakaren en chans att få i gång den. Jag kan i stort sett inget om klockor men tänkte jag kunde kolla med er som har koll. Kanske ni vet om en pålitlig urmakare som skulle kunna göra en bedömning.
Tack!
IMG_6161 kopia.JPG
107628_2_mid.jpg
IMG_6162.JPG
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är absolut värt att ge den lite kärlek och ett nytt batteri, speciellt om du betalat så lite som hundralappar. Urverket är riktigt trevligt med god tidshållning, och den lite udda lösningen med en tryckknapp i kronan är ju rolig. Du drar ut kronan för att ställa timvisaren separat (smidigt för byte mellan sommar & normaltid) och ställa datumet. Den lilla knappen stegar sekundvisaren vid kort tryck och driver minutvisaren när man håller den intryckt. ABC ur på Hornsgatan meckar vintage, annars kan du ringa eller besöka Klockmäster Globen och fråga. Välkommen hit :)
 

Karpen

Breitling
Tack BarbaBaba!
Kan du eller någon annan tala om när den är tillverkad? Jag har kollat lite om ålder, vet inte om jag är rätt på det, och landat i 1962. Kan det stämma?
Till sist den avgörande frågan hur är värdet på en sån här klocka när den fungerar?
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack BarbaBaba!
Kan du eller någon annan tala om när den är tillverkad? Jag har kollat lite om ålder, vet inte om jag är rätt på det, och landat i 1962. Kan det stämma?
Till sist den avgörande frågan hur är värdet på en sån här klocka när den fungerar?
Nä, ´62 är minst 15 år för tidigt ;) Tror urverket började användas efter 1976. Den svarta runda lappen med Omega logga har ett nummer du kan googla. På baklocket och på urverket borde det stå vad urverket heter, typ 1342... På vintage är det oftast skicket som räknas, så med tanke på det (och om den fungerar som den ska) skick din är så är det inte så mycket. Svårt att gissa. Men lägg lite kärlek på den och använd den, den kommer ticka på i många år, då har du en Omega med kul urverk för småpengar istället för någon tråkig modern historia :)
 

Karpen

Breitling
Precis, det så är avsikten att den ska användas. Ville se om det gick att få reda på vad det är som jag har. Det nummer som står på baklocket 1960079 säger det något?
 
Topp