• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Seamaster - vilket årtal?

raw_tuna

Cartier
Hej,
Har precis ropat hem en Omega Seamaster på auktion som jag ännu inte fått hem. Tänkte lämna in den på service när den kommer och har försökt hitta mer information om just denna modell (årtal, urverk etc) men kan inte hitta någon som ser exakt likadan ut som denna när jag har sökt på nätet. Ni som är erkänt duktiga på klockor kanske kan stilla min nyfikenhet innan jag fått hem klockan och kan öppna den och se.
/Andreas
Omega Seamaster.jpg
Omega Seamaster back.jpg
Omega Seamaster side.jpg
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Enklast att ta reda på vilket urverk som sitter i är att öppna bakboetten, då kan du även passa på att läsa av ref numret på insidan av boettlocket och göra en sökning i omegas databas. Där får du då reda på tillverkningsår och lite annat smått och gott. :)
@Aurum är bra på seamasters och kanske kan säga något mer om klockan?
 

raw_tuna

Cartier
Tack för svar! Så om jag öppnar bakboetten själv eller låter urmakaren som skall serva klockan göra det så är det referensnummer samt serienummer på verket som jag skall ta reda på för att kunna plocka lite mer intressant info om klockan?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för svar! Så om jag öppnar bakboetten själv eller låter urmakaren som skall serva klockan göra det så är det referensnummer samt serienummer på verket som jag skall ta reda på för att kunna plocka lite mer intressant info om klockan?
Absolut, ta bilder på verket och insidan av boettlocket så ska vi nog kunna hjälpa :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enklast att ta reda på vilket urverk som sitter i är att öppna bakboetten, då kan du även passa på att läsa av ref numret på insidan av boettlocket och göra en sökning i omegas databas. Där får du då reda på tillverkningsår och lite annat smått och gott. :)
@Aurum är bra på seamasters och kanske kan säga något mer om klockan?
Bör väl vara en 60-talare? Tyvärr dålig koll på dessa. Fin svart tavla däremot! Om det inte är en spricka i glaset och urmakaren inte har rätt Omegaglas hade jag polerat upp det som sitter på.
 

raw_tuna

Cartier
Bör väl vara en 60-talare? Tyvärr dålig koll på dessa. Fin svart tavla däremot! Om det inte är en spricka i glaset och urmakaren inte har rätt Omegaglas hade jag polerat upp det som sitter på.
Tack för svar! Tyvärr är det en spricka i glaset så det måste bytas. Detta blir min första vintage och jag har tänkt att ha den som en vardagsklocka på jobbet. Nästa dröm är Seamaster 300, sjukt snygg klocka!
 
Topp