• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OMEGA SEAMASTER

hejhå

Omega
Tjenare!
Helt ny på forumet från och med idag! :) Har lite olika klockor men ingen "riktig" än så länge, bara ett gäng som kommer från klädtillverkare osv.
Har däremot länge tittat på en omega, framförallt seamaster då den ligger i min prisklass, runt 10k. Vill helt enkelt ha klocka som kan passa till alla möjliga tillfällen och som inte är alltför skrikig eller vad man ska säga. Har hittat en seamaster på blocket. http://www.blocket.se/stockholm/OMEGA_SEAMASTER_200m_OMEGAMATIC__FULL_SET_62723475.htm?sa=1

Kan detta vara något att satsa på eller ska man söka efter något annat objekt? Är helt nybörjare på klockor överlag och har ganska nyligen fått upp intresset på riktigt. Tacksam för svar!
 

MånsT

Rolex
Oj, har aldrig sett en Seamaster Omegamatic, eller hört talas om för den delen. Kan därför inte kommentera om 10,5k är en bra eller dålig affär. Seamaster kan väl dock anses vara en klassisk första klocka, passar till mycket.

Mitt allmänna tips är dock att läsa på mycket om mycket, köp inget för snabbt. Välkommen hit, förresten! :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Kanske är lite väl speciell modell att hoppa som första klocka. Försök hitta en Seamaster professionel 300, borde gå att hitta i den prisklassen. Det är iaf en relativ ny klocka.

Ist för att sitta tråla blocket, kolla igenom dagens klocka här på forumet och lägg upp bilder här i tråden så kan säkert nån vänlig själ putta dig i rätt riktning. Alltså, typ designmässigt och prismässigt.

@MånsT
Omegamaticen låg väldigt högt, sett exemplar på blocket för kring halva den summan för inte allt långe sedan. Fast det där var ju full set (vilket är ändå löjligt) klockan i sig är fruktansvärt osval dessutom. Iaf det är min personliga åsikt.
 
Senast ändrad:

agraw

Cartier
2-Faktor
Välkommen!

Aldrig heller sett en Omegamatic. Väldigt snygg!
Men är du nybörjare skulle jag råda dig att inte handla på Blocket. Det är ett tillhåll för kriminella, idioter men givetvis seriösa säljare också. Här på KS handlar du betydligt säkrare och har möjlighet att få råd och tips om precis allting så slipper det bli tråkigheter längs vägen. Många håller dessutom koll på alla säljannonser så att inge skit säljs dyrt till någon ovetande! Kolla upp en modell du tycker om (typ Omega SMP) och var aktiv så du får tillgång till köp- och sälj:)
 

hejhå

Omega
@MånsT @Jokkmokkswe @Andrée Varg
Ok ok, vad är det som gör att den är så speciell? Om man nu skulle göra upp affären hos en urmakare skulle de göra att det blir en "säkrare" affär?
Haha läsa på mycket om mycket? Vad ska man tänka på om man ska köpa en klocka i den klassen? Finns det andra i samma prisklass som har samma utseende mer eller mindre?
 

MånsT

Rolex
@MånsT
Omegamaticen låg väldigt högt, sett exemplar på blocket för kring halva den summan för inte allt långe sedan. Fast det där var ju full set (vilket är ändå löjligt) klockan i sig är fruktansvärt osval dessutom. Iaf det är min personliga åsikt.[/QUOTE]

Som jag trodde; finns alltid någon med mer koll än en själv :). Knappast min personliga kopp te heller men vad gör det.
 

MånsT

Rolex
@MånsT @Jokkmokkswe @Andrée Varg
Ok ok, vad är det som gör att den är så speciell? Om man nu skulle göra upp affären hos en urmakare skulle de göra att det blir en "säkrare" affär?
Haha läsa på mycket om mycket? Vad ska man tänka på om man ska köpa en klocka i den klassen? Finns det andra i samma prisklass som har samma utseende mer eller mindre?
För att förtydliga mitt "mycket om mycket" så menade jag fördjupa dig i flera modeller som du finner intressanta. Ju mer du vet desto mer nöjd lär du blir vid ett köp.

Som nämnt är en Seamaster Professional med rent automatverk istället för hybridverk ett säkrare kort rent ekonomiskt, mer klassisk model också.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
@MånsT @Jokkmokkswe @Andrée Varg
Ok ok, vad är det som gör att den är så speciell? Om man nu skulle göra upp affären hos en urmakare skulle de göra att det blir en "säkrare" affär?
Haha läsa på mycket om mycket? Vad ska man tänka på om man ska köpa en klocka i den klassen? Finns det andra i samma prisklass som har samma utseende mer eller mindre?
Kan inte svara på varför den är så speciell, men angående köp så vill en del urmakare inte agera forum för handel som inte gynnar dom (vilket är ganska logiskt). Och oavsett vart affären görs så kan det finnas dold skit ändå.

Men det är mycket att tänka på både före och under köp. Såna saker som prisbild, om klockan genomgått service (vart/hur/när/kvitto), har något ändrats i urverket, stämmer certnummer med klockan och sånt. Med Blocket vet man aldrig även om just denna annons verkar hygglig vid första ögonkastet.

KS är givetvis inte 100% säkert, men här finns en uppsjö entusiaster för alla märken och modeller som kan rådfrågas och som granskar så att du inte gör ett kostsamt misstag. Dessutom är det väldigt kul att handla på KS :)
 

hejhå

Omega
Kan inte svara på varför den är så speciell, men angående köp så vill en del urmakare inte agera forum för handel som inte gynnar dom (vilket är ganska logiskt). Och oavsett vart affären görs så kan det finnas dold skit ändå.

Men det är mycket att tänka på både före och under köp. Såna saker som prisbild, om klockan genomgått service (vart/hur/när/kvitto), har något ändrats i urverket, stämmer certnummer med klockan och sånt. Med Blocket vet man aldrig även om just denna annons verkar hygglig vid första ögonkastet.

KS är givetvis inte 100% säkert, men här finns en uppsjö entusiaster för alla märken och modeller som kan rådfrågas och som granskar så att du inte gör ett kostsamt misstag. Dessutom är det väldigt kul att handla på KS :)

Ok, får fortsätta läsa på lite och kolla igenom dagens klocka här också för att kanske få lite mer kött på benen :)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Mitt tips är att gå igenom utbudet som finns. Va aktiv
Ok, får fortsätta läsa på lite och kolla igenom dagens klocka här också för att kanske få lite mer kött på benen :)
Gör så! Tillräckligt med inspiration får man! Delta gärna i diskussioner för att få tillräckligt med tillägg för att få ta del av Köp- och sälj! :)
Den häftigaste Omegan du kan få för din budget tycker jag är en blå SMP:
DSC_0106.jpg
 

hejhå

Omega
Mitt tips är att gå igenom utbudet som finns. Va aktiv

Gör så! Tillräckligt med inspiration får man! Delta gärna i diskussioner för att få tillräckligt med tillägg för att få ta del av Köp- och sälj! :)
Den häftigaste Omegan du kan få för din budget tycker jag är en blå SMP:
DSC_0106.jpg

Riktgt nice! Hur menar du med tillräckligt med tillägg för att få tillgång till köp och sälj? Har precis vart inne och tittat runt där? Är det något mer ställe på sidan som jag inte kommer åt än? ;)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Riktgt nice! Hur menar du med tillräckligt med tillägg för att få tillgång till köp och sälj? Har precis vart inne och tittat runt där? Är det något mer ställe på sidan som jag inte kommer åt än? ;)
https://klocksnack.se/threads/riktlinjer-för-annonsering-på-köp-sälj-uppdaterat-150130.17050/

"Vem får annonsera?
Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster (en trevlig start är att presenterat sig i presentationstråden) och varit medlem i 7 dagar. Denna kvalificering kan komma att bedömas individuellt."

Det var det jag tänkte på! :)
 

hejhå

Omega
https://klocksnack.se/threads/riktlinjer-för-annonsering-på-köp-sälj-uppdaterat-150130.17050/

"Vem får annonsera?
Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster (en trevlig start är att presenterat sig i presentationstråden) och varit medlem i 7 dagar. Denna kvalificering kan komma att bedömas individuellt."

Det var det jag tänkte på! :)

Okej, så egentligen kan jag inte handla än alltså? men jag kan fortfarande se vilka klockor som finns ute för försäljning? Om jag har förstått de hela rätt.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Okej, så egentligen kan jag inte handla än alltså? men jag kan fortfarande se vilka klockor som finns ute för försäljning? Om jag har förstått de hela rätt.
Du kan väl skicka PM till medlemmar och be att få köpa, svårare än så är det inte. Du kan ju t.ex. inte lägga in en köpannons om du letar efter en speciell klocka och det kan vara behövligt ibland! :)
 

aadde81

Cartier
Okej, så egentligen kan jag inte handla än alltså? men jag kan fortfarande se vilka klockor som finns ute för försäljning? Om jag har förstått de hela rätt.

Okej, så egentligen kan jag inte handla än alltså? men jag kan fortfarande se vilka klockor som finns ute för försäljning? Om jag har förstått de hela rätt.

Kravet på inlägg gäller endast rätten att annonsera. Dvs. i ditt fall att lägga upp en köpesannons (och säljesannons om du nu också skulle vilja sälja en klocka). Men du kan ju fortfarande kontakta säljare som har intressanta objekt för dig.
Edit: 2:a på bollen.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Du får handla precis slm


Kravet på inlägg gäller endast rätten att annonsera. Dvs. i ditt fall att lägga upp en köpesannons (och säljesannons om du nu också skulle vilja sälja en klocka). Men du kan ju fortfarande kontakta säljare som har intressanta objekt för dig.
Ja, det var bättre skrivet än det jag fick ur mig. Instämmer helt.
 

Depp-Erik

Cartier
Hej och välkommen! :)

Med en budget på 10k så är det lite oklart om du får en Omega Seamaster 300 prof. En med kvarts verk kan du nog hitta men de automatiska brukar ligga något högre, så om du hittar en automatisk för 10k så skulle jag tippa på att den är ganska rejält sliten eller i behov av akut service. Detta är i alla fall min uppfattning efter att ha trålat blocket ett tag.

Om 10k är budgetens tak så hade jag tyckt att denna är intressant
https://klocksnack.se/threads/oris-aquis-date.46101/
Ska säga att jag aldrig haft en Oris själv men generella uppfattningen på forumet verkar vara att det är grymt mycket klocka för pengarna! Den är dock lite större än Omegan.
 
Topp