• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega SMP 300 Mid Limiterad Olympic Vancouver 2010?

D

delegeferenda

Guest
Det jag inte förstår på den där sidan Watchfinder är att man säljer begagnade SMP dyrare än vad en ny kostar...
 

Rille

Rolex
Tycker det låter som en dyrt pris för den där klockan samt att 36mm kan bli lite tråkigt på en dykare!
En beg 2264.80 eller 2255.80 brukar väl ligger på runt 11-14k beg. Dock är dessa 41mm!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Midsize-Seamaster är en LITEN klocka. Mitt råd är att tråla c24 och eBay efter en fullstorlek i vitt.

Men om du vill vara vettig, köp en beggad Explorer II (16570). Det är ju den du vill ha. Om du inte skulle gilla den är det bara att avyttra den. En moddad midsize-OS-LE-Seamaster...är milt uttryckt lite mindre gångbar på marknaden. Och förresten - VET du att och var du får byta visare och inlägg?

Ett bra tumregel att ha i bakhuvet ang "bra affärer"; du verkar vara hyfsat färsk i klocksvängen och det är jättekul att du börjat intressera dig på allvar och vill skaffa dig en tuffare pjäs, men när det finns säkert många hundra mer kunniga människor som bevakar allt som läggs ut på Kaplans (och liknande sajter) och låtit bli att köpa just det objekt du kollar på - tror du verkligen att det är ett sånt fynd?
 

Rille

Rolex
Ja jo från förra seklet.

Beror lite på hur vart ifrån du är villig att köpa, om du t.ex. letar på c24/ebay som Singular säger så finns det ofta kap att göra!

Har även funnits ett gäng här på Klocksnack som sålts till rimliga priser om du tittar i historiken.
Ett annat tips är att är att kika på utländska forum, jag ser t.ex. Seamasters dyka upp på Watchuseek forumet för 1800-2500 dollar titt som tätt, har köpt en del där och många är villiga att skeppa till Sverige om man frågar snällt i ett PM :)
 

Bolio

Panerai
Konstigt att den är 36mm har haft en själv och den var 41mm, hade inte en aning om att de släppt den i två storlekar. Tycker priset på den som Kaplan har är för högt. De är inte alldeles lätta att flippa och min gick för ett par k under det priset och var i absolut nyskick.
Med din ekonomi på inköp hade jag absolut rådit dig att inte köpa den klockan delvis pga att du inte klickar riktigt med den redan innan du fått den i ditt ägo och att du ska börja med att modda den för ytterligare pengar. Låter som den du igentligen vill ha är en exp ll och med utökningen på pengen till 25k kan du absolut hitta en sådan och gamla modellen är 40mm den nya är 42mm och den är helt klart utanför budgeten. Vill du inte skrapa rent och få ett riktigt kanon ur så hade jag gått på en Omega PO som du om du söker lite kan hitta från ca 16k, och om du inte blir nöjd med den är den lätt att sälja.
Lycka till.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Gör nu så här:

1. Glöm kaplans smp, det verkar ju ändå inte vara en fullträff för dig.
2. gå och prova denna:
iYCplxK.jpg


3. Om den faller dig i smaken, köp och stilla det akuta köpbegäret.
4. Spara ihop till en exp II med vit tavla!
 

Årsboken77

Breitling
Som så många här redan tagit upp, köp den klocka du verkligen vill ha, inte den du kanske kan tycka om (speciellt om du redan nu vet att du vill modda den). Jag var själv i denna prekära situation för ett år sedan. Jag stod och valde mellan SMP 300, Omega Speedmaster Pro eller min favorit, Exp II 16570. Efter mycket om och men och efter att ha testat alla klockorna valde jag tillslut att ligga lågt till jag hittade en NOS Exp II. Detta gjorde jag rätt snabbt efter jag bestämt mig och köpte den via Chrono24, inga som helst problem och är idag väldigt tacksam att jag följde min intuition.

Jag skulle säkert gillat en Speedmaster (som troligtvis kommer införskaffas i framtiden) men jag är inte lika säker på SMP. För min del var SMP:n ett substitut för det jag verkligen ville ha. Efter att jag inom andra områden har lärt mig mina substitut endast var just substitut insåg jag att det bara var en icke-nödvändig hållplats innan "the real deal". Jag säger: vänta hellre på det du verkligen vill ha och spara pengarna till "the real deal". Köper du ett substitut är risken stor att du förlorar mer pengar när den ska säljas igen eller när du ska byta in den.
Kör på magkänslan och intuitionen!

Hoppas detta hjälpte lite!

//SE
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Lyssna på singular, köp en explorer med vit tavla. Kan du klämma fram 25 nu kan du säkert klämma fram någon extra tusing om en månad. Du blir nöjd eller säljer för samma peng på en vecka.
 

POO

Panerai
Klart man kan bära en midsize smp som man utan att skämmas. Kolla bara på prins William, eller var det Harry? Ser betydligt bättre ut än alla som spänner fast sig själva på ett bojsänke.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Håller med TheSnowEater ovan. Köpte en Speedmaster reduced trots att jag egentligen ville ha en Professional. Intalade mig själv att det är ju i princip samma klocka. Reduceden är nu såld och jakten på Professional har börjat. Har man hittat något man verkligen vill ha kan det vara värt att spara en månad extra eller bara vänta på att rätt objekt dyker upp.
 
D

delegeferenda

Guest
Om jag fick välja mellan SMP och EXP II så hade valet så klart varit på den senare, men jag vet å andra sidan att jag vill ha båda i en samling. Så vilken jag först köper spelar ingen större roll.

SMP
EXP II
Datejust
Pie-Pan
Tag Heuer Monaco

Då är samlingen komplett!
 
D

delegeferenda

Guest
Tack alla för hjälpen... Den som har något som kan tänkas passa in i mitt kräsna intresse är fri att skicka mig ett PM. Annars tänker jag ta det lugnt med köpet, det har blivit lite väl intensivt. Kanske gör jag helt enkelt så att jag sparar ihop till 30k + och köper en begagnad Explorer II eller så köper jag mig en sprillans ny SMP.
 
Topp