• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster Autoamtic (reduced)

Hej!

Hamnade i detta forum för ungefär 4-5 månader sedan. Främst för att läsa på om olika klockor så klart, men sen var jag på jakt efter en välbehållen Tag Heuer 1000 series.

Nu har jag gjort mitt första köp, och det blev enligt topic en Omega Speedmaster Reduced. Köpt från en italiensk handlare via Chrono24 som för övrigt gick riktigt bra. Väldigt nöjd med klockan som är 39mm "stor" som sitter bra på min lite mindre handled(även om jag en dag vill köpa en professional).

En fundering till er omega-vana. I morse märkte jag när jag satt på mig den att uret rasslade ifrån sig ett lite mindre skrammel-ljud. Trodde först bara det var länkarna, men är nu helt på att det är från urverket. Är detta normalt för automatare kanske?

Avslutar med en bild på den :)

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    88.1 KB · Visningar: 226

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag gissar att det är rotorn som du hör.
Helt normalt.

Edit: Värt att tillägga är att en del verk låter mer än andra. Men ett lätt rasslande eller surrande mot handleden är inget ovanligt.
 
Jag gissar att det är rotorn som du hör.
Helt normalt.

Edit: Värt att tillägga är att en del verk låter mer än andra. Men ett lätt rasslande eller surrande mot handleden är inget ovanligt.
Tack för svar Alarik. Dock kan jag nu tycka att det låter mer som att något sitter löst och skramlar mer än surr. Kanske får be lokala klockhandlaren ta en titt.
 
Fin klocka, perfekt storlek! Har länge funderat på en sådan :)
Tror det är klokt att få den översedd. Billigare än ett eventuellt större haveri. Tänk kamrem.
 

kexet77

Cartier
Tror inte du behöver vara orolig. Haft en reduced, den lät ganska mkt om man jämför med andra verk jag haft/har. Men visst, bäst att ta det säkra före det osäkra kanske ;)
 

DrKlocka

Audemars
Det är inget normalt ljud. Möjligt att det är rotorlagret eller liknande som rör sig. Ser du om tavlan rör sig när du skakar på klockan?
 
Då är det med största sannolikhet rotorn.
Det var nog rätt gissat. Urmakarna på Rob Engström kikade på den i förmiddags och sa att det var rotorn som spelade lite, men de sa också att det var vanligt för detta urvärk att det kunde skramla lite. Hur som helst, klockad är tillbakaskickad till handlaren och ska genomgå service som går under garanti :)
 
Topp