• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Speedmaster - chrono reset

fsdfsdf

Basic
Vad gör man på en lördag eftermiddag efter en intensiv vecka? Jo, äntligen försöker gå till grunden med hur reset-funktionen egentligen fungerar på en Omega Speedmaster. :) Länge har jag gått och malt i funderingar på ifall sekundvisaren åker TILLBAKS när man nollställer eller åker FRAMÅT så att säga. Det har känts som att den gör både och beroende på hur långt man kommit på varvet och brytpunkten verkade vara runt 30 sekunder.

Hursomhelst - med en vetenskaplig metod och med hjälp av min smartphones slowmotion-funktion i kameran testade jag massa olika gånger och efter ett par omtagningar verkar det som att reseten åker bakåt fram till ca 26 sekunder, men att den sen efter den punikten istället går den istället resten av varvet runt. Har ni noterat likande? Samma för alla referenser? Finns det någon officiell dokumentation? Nedan videoupptagningarna på min 1969 pre-moon 145.022-referens. :omega:

(PS - Nu när detta är utrett kan jag återgå till att räkna makaroner i skafferiet och lägga höstlöven på gräsmattan i rad #meanwhileinsyria)

Chronon pausad på 24 sek - den resettas bakåt:

Chronon pausad på 28sek - den resettas framåt:

Senast ändrad:
Detta är en viktig och nördig fråga. Bra jobbat. Själv har jag inget svar eftersom min Speedy har lämnat mig. Men jag är nyfiken på svaret. :)

Kanske har missförstått frågan, men visst är det en hammare som slår på det där hjärtformade "hjulet" som centrerar sekundvisaren? Anledningen till hjärtformen (som säkert har ett tekniskt namn) är att sekundvisaren ska haka i mot dalen i hjärtat oavsett vars sekundvisaren pekar för tillfället och centrera vid klockan 12.

(Vet att jag läste en lång men väldigt bra artikel om det hela, ska se om jag hittar åt den.)

Här är artikeln;
http://www.watchprosite.com/page-wf.forumpost/fi-677/ti-362702/pi-2218312/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp