• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega - Tappat plexi

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej,

Tappat plexit på omegan min. Aldrig hänt mig tidigare, lämna in eller lätt fixat själv? Finns olika typer av "fästningar" att hålla reda på eller bara mäta diametern på... glashållarkanten... och beställa något passande?

Eller... Helt enkelt släpa sig till ngn gammal urmakare i Sthlm? :)

Tack
20191009_165008.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,

Tappat plexit på omegan min. Aldrig hänt mig tidigare, lämna in eller lätt fixat själv? Finns olika typer av "fästningar" att hålla reda på eller bara mäta diametern på... glashållarkanten... och beställa något passande?

Eller... Helt enkelt släpa sig till ngn gammal urmakare i Sthlm? :)

Tack
20191009_165008.jpg
Ajajaj, nästan omöjligt att ersätta glasringen du saknar. Leta upp den gamla eller leta ersättningsboett är nog det lättaste. Ingen vanlig referens det där heller?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Ajajaj, nästan omöjligt att ersätta glasringen du saknar. Leta upp den gamla eller leta ersättningsboett är nog det lättaste. Ingen vanlig referens det där heller?

Ajfan vad trist! Gammelfarfar tog ut den ny i Porto 1942 så byta boett går inte. Det får lite kosta vad det kosta vill.
Någon tanke på var eller till vem jag kan starta detta arbete med?
Tack Aurum!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ajfan vad trist! Gammelfarfar tog ut den ny i Porto 1942 så byta boett går inte. Det får lite kosta vad det kosta vill.
Någon tanke på var eller till vem jag kan starta detta arbete med?
Tack Aurum!
Leta ersättningsboett så du kommer åt en glasring. Lägg en bevakning på referensen på ebay. Förmodar man kan svarva fram en ny men kräver mycket tålamod och precision. Ingen aning vem som skulle kunna tänkas göra det.
Plockar du fram ref:en kan du hitta nytt glas på cousinsuk.com med lite tur.
Då återstår bara glasringen...
 

Fadershan

Patek
Ajaj.. ja har han tappat plexit lär ju glasringen åkt med? Jag håller nog med Aurum att bevaka reffen och hitta en skjuten tavlaexemplar att sno glasringen från.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tack alla för era svar! Ja, glasringen borta, tänkte inte ens på att det fanns någon...

Får försöka luska reda på ngn ref och lägga en bevakning! Inget ska väl vara enkelt inte!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Med barn och ett helt hop utav drama i mitt liv har klockan legat långt bak i huvudet... Fråga, var hittar jag ref på klockan? Är det på urverket eller insida bakboet?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
2317/1... Verkar finnas en del, flera ser liknande med stor subdial och heter 2317/2 och även med andra ”slutsiffror”, även de på 35mm... Same same månne?
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tja, såg din annons. Men det är väl inte en tension ring du söker? Tension ring är väl den ringen som sitter på insidan av glaset?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja och jag svarade vad jag skulle skrivit om jag ville komplettera den svenska benämningen med ett utrikist ord för yttre glasring?

Edit: inte meningen att låta bitter, tyckte bara tillägget var lite konstigt i konversationen.
Håller med, var jättekonstigt påpekande av mig. Missade att det engelska ordet efterfrågades. Missade uppenbarligen poängen att det skulle sökas på ebay med. Mitt fel.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tack alla för engagemang, går det att snäppa på ett glas utan ringen? Inte som lösning, men nu ligger den i en box med naken tavla och det känns som att detta kommer att ta ett tag. Kanske inte gör ngn större skada om den är naken när den ligger i en tät box?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tack alla för engagemang, går det att snäppa på ett glas utan ringen? Inte som lösning, men nu ligger den i en box med naken tavla och det känns som att detta kommer att ta ett tag. Kanske inte gör ngn större skada om den är naken när den ligger i en tät box?

Minimera möjligheterna att det kommer in damm bara. Jag hade nog lagt den i en liten påse också.
Har du kollat möjligheten att få någon att svarva en ny ring till dig?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Minimera möjligheterna att det kommer in damm bara. Jag hade nog lagt den i en liten påse också.
Har du kollat möjligheten att få någon att svarva en ny ring till dig?

Yes, rätt tätt där den ligger. Känner ingen som skulle kunna tänkas svarva och jag känner mig helt för lost för att ge mig på ett beställningsjobb, vet knappt vad jag letar efter eller hur jag skulle få till rätt spec. :)
Jag får nog pensionera älskade klockan ett tag och hoppas att jag hittar någon budgivning på Ebay (De få jag exemplar jag hittat är restaurerade och till tokpriser).
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du kanske kan kolla med urmakarskolan i Motala?

Yes, rätt tätt där den ligger. Känner ingen som skulle kunna tänkas svarva och jag känner mig helt för lost för att ge mig på ett beställningsjobb, vet knappt vad jag letar efter eller hur jag skulle få till rätt spec. :)
Jag får nog pensionera älskade klockan ett tag och hoppas att jag hittar någon budgivning på Ebay (De få jag exemplar jag hittat är restaurerade och till tokpriser).
 
Topp