• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega triple date moonphase

Tack för alla vänliga kommentarer. Jag är extremt nöjd med klockan. Inte bara för att jag väntat många år på att springa på en tillgänglig utan för att den är för mig nästintill optimala arbetsklockan. Den passar till kostym och till kavaj. Och den passar även på friten när man går i väg restaurang. Sedan går väl någon gränsk där man byter till en annan klocka. Men där den passar, passar den perfekt..:D
IMG_0387.jpg
IMG_0376.jpg
IMG_0378.jpg
IMG_0380.jpg

Väldigt fin. Dessa 381: or är underskattade, om vi inte pratar de fyrkantiga boetterna som kostar skjortan. Samma basverk som cal 321 f ö.

Tack för alla vänliga kommentarer. Jag är extremt nöjd med klockan. Inte bara för att jag väntat många år på att springa på en tillgänglig utan för att den är för mig nästintill optimala arbetsklockan. Den passar till kostym och till kavaj. Och den passar även på friten när man går i väg restaurang. Sedan går väl någon gränsk där man byter till en annan klocka. Men där den passar, passar den perfekt..:D
IMG_0387.jpg
IMG_0376.jpg
IMG_0378.jpg
IMG_0380.jpg
Lyfter på luvan för denna skönhet, må den få ett skönt och gott liv.

Kom och tänka på denna tråd och klockan såklart när jag såg denna bild;
image.jpeg
Ur denna bok;
image.jpeg
Fantastisk klocka och story!

Fantastisk Omega! Har aldrig sett denna modell tidigare, riktigt snyggt med diskret blå date pointer. Får man fråga i vilket prisintervall den ligger?

Ja härlig modell!

Här är mitt senaste inköp - Omega 2471/1 Triple Date Moonphase från senare 40-talet. Har liksom trådskaparen spanat på denna i flera år och slog slutligen till på Ebay. Storleken på blott 35mm (med i och för sig rätt lång lugs - 41mm bredd) passar mig väl då jag har smala handleder. Det var en smärre chock första dagarna då man är van vid 39-42mm - men nu känns det bra.

Urtavlan är förmodligen ommålad / fixad nån gång i historien (inte senaste decenniet av den förra ägaren i alla fall) och därför var klockan lite billigare än andra exemplar på nätet, men eftersom jag planerar att bära den här så mycket som möjligt ser jag inte det som en nackdel - den ger ett leende varje gång jag tittar på den.

Det manuella urverket heter Omega Calibre 381 - 27 DL PC - några snabba kommentarer:
  • Datum indikeras av blå visaren och graderingen runt hela urtavlan. Vid ett snabbt ögonkast kan man bli förvirrad av den och minutvisarn kanske. Datum ställs annars via en av tre pushers som finns på caset (små hål på sidan)
  • Månfasen - ja vad ska man säga - ny komplikation för mig. Ställs även den via en pusher.
  • Veckodagen sätts inte via en pusher utan man måste vrida fram den manuellt för att göra ändringar men rör sig naturligtvis vid midnatt.
  • Månaden på denna referens flyttas inte automatiskt utan måste ställas om manuellt via pusher.
En keeper!

EDGpve2.jpg

zIVdhVT.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp