• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega - Vad är det jag missar?

StrawberryFields

Sir Notalot
"This, however, is a significant watch for Omega and for horology in general for other reasons than just its design shout-outs to an illustrious past. This is the first watch from Omega –and indeed from anyone –to be certified as a chronometer by the Swiss Federal Institute of Metrology (METAS.) METAS certification is both different from, and more demanding, than chronometric certification from the COSC (the watch is, however, COSC-certified as well.) The watch is controlled for rate in six positions and at two temperatures; it is also controlled for isochronism at both full wind, and at 2/3 of its power reserve. The cased-up watch is also tested for water resistance –and, perhaps most significantly, both the movement and the cased-up watch must continue to function within chronometer specifications during and after exposure to a magnetic field with a strength of 15,000 gauss. For comparison, a refrigerator magnet is about 50 gauss and MRI machines can generate fields of even greater strength –up to 70,000 gauss. Now, obviously it would be highly inadvisable to actually wear the watch inside an MRI machine –especially this steel model, at least, if you like having your wrist attached to your arm –but if you’re like us here at Hodinkee, you’re excited to know that even if you were silly enough to do so, your watch would still be running just fine even after a violent traumatic amputation."



"Omega points out that METAS certification is not an Omega-only game, anybody who wants to can play –however, the ability to resist a magnetic field of 15,000 gauss is a requirement and that will shut the door for pretty much any other company’s timepieces. Omega manages it by using its co-axial caliber 8900/8901 (the last digit reflects the metal; 8901 is used in the gold-cased model.) The caliber 8900 uses a silicon balance spring –silicon is amagnetic, one of its most attractive attributes from a horological perspective –and also uses amagnetic alloys for other critical components such as the lever, escape wheel, balance, and balance screws; this is technology that Omega first introduced in its Aqua Terra 15,000 Gauss wristwatch back in 2013. According to CEO Stephen Urquhart, whom I spoke to at the Aqua Terra 15K Gauss launch, the plan is to eventually use this technology in all Omega watches (with the exception of certain models like the Speedmaster Moonwatch, which would have to be recertified by NASA if the movement were changed.)"
Nice, det var sånt här jag var ute efter när jag startade den här tråden. Tack @Asplund
 

MånsT

Rolex
Nice, det var sånt här jag var ute efter när jag startade den här tråden. Tack @Asplund
Om det var det du ville ha från början så känns en googling på "Omega 2015" simpelt. Globemastern är ingen hemlighet, känns som att sån info bör vara lätt att fiska fram istället för att starta en tråd där man kritiserar precis allt annat från märket tills någon berättar det självklara för en.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Om det var det du ville ha från början så känns en googling på "Omega 2015" simpelt. Globemastern är ingen hemlighet, känns som att sån info bör vara lätt att fiska fram istället för att starta en tråd där man kritiserar precis allt annat från märket tills någon berättar det självklara för en.
Äsch skojar du. Jag hade hoppats på att alla dessa Omega fan boys skulle komma springande med det jag har missat. Att bara googla på Omega 2015 känns som att googla på nyheter 2015 och försöka få fram det viktiga. Informationsmättning...
 

Guden

Cartier
Tog "bara" 7-sidor alltså, kanske inte så självklart ändå ;)

Har läst en del om Omega på senare tid och måste erkänna att jag missat detta helt.

Edit: Nu glömde jag citera, @MånsT
 

MånsT

Rolex
Äsch skojar du. Jag hade hoppats på att alla dessa Omega fan boys skulle komma springande med det jag har missat. Att bara googla på Omega 2015 känns som att googla på nyheter 2015 och försöka få fram det viktiga. Informationsmättning...
Det handlar inte om att "försöka få fram det viktiga". Googla "Omega 2015", tryck på översta länken och på sidan ser du en Globemaster i guld på läder.

Hur som haver känns det som tveksam grund för att starta en rant tråd, som du själv kallade det.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Om det var det du ville ha från början så känns en googling på "Omega 2015" simpelt. Globemastern är ingen hemlighet, känns som att sån info bör vara lätt att fiska fram istället för att starta en tråd där man kritiserar precis allt annat från märket tills någon berättar det självklara för en.
Men bara för att så gjorde jag som du ville. Och visst, där var Globemastern, och informationen om hur häftigt urverket är har fått ge vika åt fina animationer och en mest i allmänhet tungrodd webbplats (inte riktigt lika illa som Rolex, men ändå).
 

MånsT

Rolex
Men bara för att så gjorde jag som du ville. Och visst, där var Globemastern, och informationen om hur häftigt urverket är har fått ge vika åt fina animationer och en mest i allmänhet tungrodd webbplats (inte riktigt lika illa som Rolex, men ändå).
Tja, det är väl en smaksak. Jag tyckte det var rätt lätt att komma till METAS-biten. Min mobiltelefon hanterade tungroddheten galant.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Tja, det är väl en smaksak. Jag tyckte det var rätt lätt att komma till METAS-biten. Min mobiltelefon hanterade tungroddheten galant.
Att ta sig dit var ju inga svårigheter, men om de själva inte skryter med hur coolt METAS är skiter jag i det. Jag är iofs en människa som hatar alla klocktillverkares tungrodda sidor, inte så att datorn eller mobilen inte klarar det. Mest det att jag stör mig på det. All fokus på bilder, mindre fokus på information. Så, vad är det jag missar. Uppenbarligen allt som Omega inte bryr sig om att berätta för mig.
 

MånsT

Rolex
Att ta sig dit var ju inga svårigheter, men om de själva inte skryter med hur coolt METAS är skiter jag i det. Jag är iofs en människa som hatar alla klocktillverkares tungrodda sidor, inte så att datorn eller mobilen inte klarar det. Mest det att jag stör mig på det. All fokus på bilder, mindre fokus på information. Så, vad är det jag missar. Uppenbarligen allt som Omega inte bryr sig om att berätta för mig.
OK.
 
20150905_205415.jpg
Min limiterade Omega SMP. Tycker själv att den är stenhård :cigar:
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Här var det diskussioner.
Men helt ärligt, har omega gjort en snygg klocka sen 60-talet? Globemaster får ni inte säga för det är en homage/heritage. Smp är ju vidrig med sina svärdvisare. Jag skulle så gärna vilja tycka om den för det är nog en bra klocka och bra pris. Swatchgroup spottade ut Eta och kvartsomegor för inte så länge sen. Tag har fått ett riktigt dåligt rykte efter det. Varför inte omega? Jämför du en longines i finare serien och en omega så är det även högre finish och bättre kvalitetskänsla på longinesen. Detta är dock personliga åsikter!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Här var det diskussioner.
Men helt ärligt, har omega gjort en snygg klocka sen 60-talet? Globemaster får ni inte säga för det är en homage/heritage. Smp är ju vidrig med sina svärdvisare. Jag skulle så gärna vilja tycka om den för det är nog en bra klocka och bra pris. Swatchgroup spottade ut Eta och kvartsomegor för inte så länge sen. Tag har fått ett riktigt dåligt rykte efter det. Varför inte omega? Jämför du en longines i finare serien och en omega så är det även högre finish och bättre kvalitetskänsla på longinesen. Detta är dock personliga åsikter!
Jag gillar dig. Du får 5% rabatt på nästa klocka jag säljer.
 
DU ser, Omega har kollapsat totalt som varumärke hos "vanliga" människor:)
"Vanliga" människors medvetenhet om klockor har kollapsat totalt. Rolex och Breitling vet de flesta är exklusiva märken, men hur många vanliga människor tror du ens hört talas om PP, AP, VC och IWC? Jag lovar, de flesta tror att det lika väl kan vara nåt som säljs på Ur & Penn. Betyder det att varumärkena har kollapsat?
 

par

Patek
2-Faktor
"Vanliga" människors medvetenhet om klockor har kollapsat totalt. Rolex och Breitling vet de flesta är exklusiva märken, men hur många vanliga människor tror du ens hört talas om PP, AP, VC och IWC? Jag lovar, de flesta tror att det lika väl kan vara nåt som säljs på Ur & Penn. Betyder det att varumärkena har kollapsat?
Ap, PP och VC vänder sig inte till människor som inte vet skillnaden mellan ur och Penn och hantverk. Det gör omega till stor del. Sen var det delvis ironi i mitt inlägg.
 
Ap, PP och VC vänder sig inte till människor som inte vet skillnaden mellan ur och Penn och hantverk. Det gör omega till stor del. Sen var det delvis ironi i mitt inlägg.
Och hur menar du då att det skulle vara värre för Omega om massorna tror att det är ett billigt märke, men inte för exklusivare märken, av just den där anledningen?

Men OK. Jag fattar din ironi. Det jag ville påpeka är att vad vanligt folk tror har ingen betydelse för ett märkes status. Och vill man vända sig till vanligt folk är det ju knappast fel att få ett rykte om att vara billig. Så den där anekdoten säger inget annat än att de flesta människor inte har en susning om vilka klockor som är exklusiva, mer än Rolex, Breitling och möjligen någon till.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Och hur menar du då att det skulle vara värre för Omega om massorna tror att det är ett billigt märke, men inte för exklusivare märken, av just den där anledningen?

Men OK. Jag fattar din ironi. Det jag ville påpeka är att vad vanligt folk tror har ingen betydelse för ett märkes status. Och vill man vända sig till vanligt folk är det ju knappast fel att få ett rykte om att vara billig. Så den där anekdoten säger inget annat än att de flesta människor inte har en susning om vilka klockor som är exklusiva, mer än Rolex, Breitling och möjligen någon till.
Men om jag tolkat tidigare inlägg rätt så vill ju Omega närma sig Rolex och det gör de inte genom att spotta ur sig en massa billiga klockor. Lägsta nivån måste höjas om de ska lyckas. Jag tror tex inte att Patek hade lyckats så bra om de haft ett flertal modeller från säg 30.000:- och uppåt.

Har bekanta med noll klockintresse men nog fan hänger det en Rolex på armen. Att Rolex är lyx för vanligt folk kommer i princip med modersmjölken.

Har själv kikat lite på XSOTM-modellerna som jag gillar utseende- och funktionsmässigt men kan inte motivera mig att lägga så mycket på en Omega, det går bara inte. För halva priset hade det kanske kunnat fungera.
 
Men om jag tolkat tidigare inlägg rätt så vill ju Omega närma sig Rolex och det gör de inte genom att spotta ur sig en massa billiga klockor. Lägsta nivån måste höjas om de ska lyckas. Jag tror tex inte att Patek hade lyckats så bra om de haft ett flertal modeller från säg 30.000:- och uppåt.

Har bekanta med noll klockintresse men nog fan hänger det en Rolex på armen. Att Rolex är lyx för vanligt folk kommer i princip med modersmjölken.

Har själv kikat lite på XSOTM-modellerna som jag gillar utseende- och funktionsmässigt men kan inte motivera mig att lägga så mycket på en Omega, det går bara inte. För halva priset hade det kanske kunnat fungera.
Inget av det du skriver har jag ifrågasatt. Bara konstaterat att det säger ingenting om ett märkes prestige hur väl den stora massan känner till det. Jag ifrågasätter inte att Omega sänker statusen genom att spotta ut massor av modeller, men det vet inte kreti och pleti så mycket om. Det är klockkännarna som vet det. Att alla vet att Rolex är status har jag skrivit två gånger.

Men det var inte det jag ifrågasatte.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
@Asplund förklarade det väl. Summa summarum är det den första klockan som är godkänd enligt METAS krav. Krav som är avsevärt tuffare än COSC vilket har varit den tidigare måttstocken i klassen där Omega befinner sig tillsammans med Rolex och Breitling med flera.
Hur funkar det med klockor från Panerai, AP och PP mm, vad kör dom för tester?
 

MånsT

Rolex
Hur funkar det med klockor från Panerai, AP och PP mm, vad kör dom för tester?
"Seal of Geneva" aka. "Poinçon de Genève" är en fjäder i hatten för ett urverk. Tror dock detta främst innefattar dekorationen. Några stycken har detta men tror att ett krav är att man måste vara baserad i Geneve.

Prestandamässigt vet jag att Patek har egna krav("Seal of Patek Philippe" tror jag) förmodligen minst lika strikt som METAS och definitivt striktare än COSC.

Att själv bedömma sina urverk känns sådär då man kan säga att det är tipptopp utan att någon till 100% kan motbevisa det. Å andra sidan är Patek klockornas motsvarighet till Rolls Royce så det minsta man bör förvänta sig är tipptopp tidhållning.
 
Sett till hur många olika vintagemodeller det finns av tex seamaster så förefaller Omega vara ett märke som under lång tid producerat mängder av modeller och varianter. Att detta skulle vara en ny företeelse av Omega kan kanske diskuteras?

Att de sedan inte följer Rolex linje med en relativt strikt modellserie som ändras förhållandevis sällan, är ju en annan sak. Det som kanske är mest uppseendeväckande är hur många, inte minst Rolex-fanboys, irriteras av Omegas val av stategi... det går väl trots allt ganska skapligt för Omega som företag?
Det är nog där skon klämmer. Missundsamhet.
 
Topp