• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega vs Rolex

Nu har uppenbarligen häcklandet av Rolex gått långt för vissa herrar. Vilken som är den bästa låter jag vara osagt då jag inte ens vet det men min fråga är denna: Finns det några dyra vintage Omegor (menar nu inte klockor upp till 100 tkr), Rolex har flera modeller som lätt kryper över hundra strecket och ett gäng för över en halv miljon, vilka har Omega som ligger där och hur många modeller är det? Nu räknar jag inte one off etc.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ärligt talat, varför starta trådar som bara kommer att leda till en massa bråk? Otrevligheter är inte en del av KS.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
80talisten skrev:
Ärligt talat, varför starta trådar som bara kommer att leda till en massa bråk? Otrevligheter är inte en del av KS.


Bråk? En intressant fråga om du frågar mig... har absolut ingen vetskap om dyrare vintage omegor....
 
Absolut inte meningen att leda till bråk. Jag behöver nog snarare precis som andra lite djupare info. Jag vet att någon pre speed skall vara dyr (riktigt dyr) men det är allt jag vet. Tanken var att nyansera bilden av Omega vintage så att det i Rolexsamlares ögon inte bara är ett budget alternativ. Så det är totalt tvärtom från vad du menade :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Angermanagement skrev:
Absolut inte meningen att leda till bråk. Jag behöver nog snarare precis som andra lite djupare info. Jag vet att någon pre speed skall vara dyr (riktigt dyr) men det är allt jag vet. Tanken var att nyansera bilden av Omega vintage så att det i Rolexsamlares ögon inte bara är ett budget alternativ. Så det är totalt tvärtom från vad du menade :)
Hehe jo jag förstår vad du menar :) jag som överreagerade :)
 
Näsebloooooood! Eller rättare sagt Kraftwerks- och Depeche Mode fabclubbar gör upp bredvid rökrutan. Blir nog på sin höjd en lavett och lite klös...
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Omega vs Rolex

Håller med om att det är en kul fråga! Rolex har ju ett enormt försprång i prisklassen och Omega är uppenbart nykomlingen som satsar stort på senare tid...
 

Ajax

Omega
Det såldes en ovanlig gammal Omega-quarts på ebay för nån vecka sen, en Omega Constellation Stardust Megaquartz i solitt 18k guld, tror den gick för typ 13.000 dollar eller nåt sånt.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
den faktiska Månklockan lär, om den någonsin dyker upp, betinga ett astronomiskt slutpris på auktion som bara den vita GMT:en (ja den finns) har kraft nog att matcha
 

ludde28

Omega
Är det inte så att knepet för att klockan blir dyr o därmed uppfattas xtra exlusiv är genom att bestycka den med ädel-stenar/metaller. Vad skulle en klocka kosta i vanlig SS utförande. Det är där man kan se, tycker jag, vilken klocka är "dyr".
 
ludde28 skrev:
Är det inte så att knepet för att klockan blir dyr o därmed uppfattas xtra exlusiv är genom att bestycka den med ädel-stenar/metaller. Vad skulle en klocka kosta i vanlig SS utförande. Det är där man kan se, tycker jag, vilken klocka är "dyr".


Nu vet jag ju inte vad du kan om klockor men om du kollar så lär du se att det är ståluren som är dyrast bland vintage uren.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vet att SvaFre har ett par riktigt stygga vintage Omegor......av klart dyrare kaliber om det nu spelar nån roll. Vet ej ref på dem.....men nån Railmaster från 50/60 tal med bakelit bezel och en gammal dykare från Dackefejden......sjukt svala och käkar många vintage rollar som canapeer......
 
Davvan skrev:
Vet att SvaFre har ett par riktigt stygga vintage Omegor......av klart dyrare kaliber om det nu spelar nån roll. Vet ej ref på dem.....men nån Railmaster från 50/60 tal med bakelit bezel och en gammal dykare från Dackefejden......sjukt svala och käkar många vintage rollar som canapeer......


Pris, över 100 tkr st?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det priset som är det viktiga? Är det bara prislappen som gör en klocka exklusiv? Vilken idiot som helst kan ta några sms-lån och köpa ngt för en hundring. Grejen är väl att veta vad och varför man köper? :?:
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Denke skrev:
Är det priset som är det viktiga? Är det bara prislappen som gör en klocka exklusiv? Vilken idiot som helst kan ta några sms-lån och köpa ngt för en hundring. Grejen är väl att veta vad och varför man köper? :?:

Givetvis inte priset avspeglas ju i utbud och efterfrågan när det gäller vintage.
Såg att det producerats mellan 300-600 ex. Av ovannämnda rolle.
Samt att det är original "bond" modellen. Det trissar ju priset.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
slimjim skrev:
Denke skrev:
Är det priset som är det viktiga? Är det bara prislappen som gör en klocka exklusiv? Vilken idiot som helst kan ta några sms-lån och köpa ngt för en hundring. Grejen är väl att veta vad och varför man köper? :?:

Givetvis inte priset avspeglas ju i utbud och efterfrågan när det gäller vintage.
Såg att det producerats mellan 300-600 ex. Av ovannämnda rolle.
Samt att det är original "bond" modellen. Det trissar ju priset.

Jag fattar hur prismekanismerna funkar, det är inte det som är min poäng. Det jag undrar är om folk här tycker att priset är en viktig faktor i valet av "exklusiv" klocka?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Denke skrev:
slimjim skrev:
Denke skrev:
Är det priset som är det viktiga? Är det bara prislappen som gör en klocka exklusiv? Vilken idiot som helst kan ta några sms-lån och köpa ngt för en hundring. Grejen är väl att veta vad och varför man köper? :?:

Givetvis inte priset avspeglas ju i utbud och efterfrågan när det gäller vintage.
Såg att det producerats mellan 300-600 ex. Av ovannämnda rolle.
Samt att det är original "bond" modellen. Det trissar ju priset.

Jag fattar hur prismekanismerna funkar, det är inte det som är min poäng. Det jag undrar är om folk här tycker att priset är en viktig faktor i valet av "exklusiv" klocka?

Sorry inte meningen att dumförklara dig. Jag hajjade mest till över priset. Jag menar 800k är ju inga kaffepengar.
Personligen tycker jag att min gamla Tärnan känns exklusivare än min Longines hydro conquest, då det inte bara är att gå in på krons och nypa en exakt likadan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Denke skrev:
slimjim skrev:
Denke skrev:
Är det priset som är det viktiga? Är det bara prislappen som gör en klocka exklusiv? Vilken idiot som helst kan ta några sms-lån och köpa ngt för en hundring. Grejen är väl att veta vad och varför man köper? :?:

Givetvis inte priset avspeglas ju i utbud och efterfrågan när det gäller vintage.
Såg att det producerats mellan 300-600 ex. Av ovannämnda rolle.
Samt att det är original "bond" modellen. Det trissar ju priset.

Jag fattar hur prismekanismerna funkar, det är inte det som är min poäng. Det jag undrar är om folk här tycker att priset är en viktig faktor i valet av "exklusiv" klocka?


Fast av trådstarten framgår ju bara att frågeställaren undrar om det finns några dyra Omegor och i så fall vilka. Inte att Rolex är exklusivare.. Har du läst hela tråden Denke? :lol:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart jag har...läser ALLA trådar. Skriver ut dem och sätter i en pärm. Jag vinklade frågeställningen lite bara, så att den blev intressantare. :mrgreen:

@slimjim : tolkade det inte som en dumförklaring, förtydligade bara vad jag menade. :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Denke skrev:
Klart jag har...läser ALLA trådar. Skriver ut dem och sätter i en pärm. Jag vinklade frågeställningen lite bara, så att den blev intressantare. :mrgreen:

Denke du är fan sjukt rolig, på riktigt alltså. Skrattar högt för mig själv, den övriga besättningen tror man är sjuk i huvudet... :lol:

När det gäller tråden i övrigt kan man snabbt konstarera att det verkar välidgt svårt för Omega att matcha Rolex, Omega var ju under en period en dussinklocka som gör att man kan få en fin vintage Omega för ett par tusen idag, medans en fin vintage Rolex kostar betydligt mer. Inte för att priset är en avgörande faktor men Rolex har aldrig haft en liknande period och det avspeglar sig i mina ögon även på exklusiviteten av vintageklockor idag. Och personligen tycker jag inte det är speciellt ofta man ser vintage Omega till extrema priser, man får troiligen leta runt en del, men med Rolex ser man det dagligdags.
 
C

China

Guest
Denke skrev:
slimjim skrev:
Denke skrev:
Är det priset som är det viktiga? Är det bara prislappen som gör en klocka exklusiv? Vilken idiot som helst kan ta några sms-lån och köpa ngt för en hundring. Grejen är väl att veta vad och varför man köper? :?:

Givetvis inte priset avspeglas ju i utbud och efterfrågan när det gäller vintage.
Såg att det producerats mellan 300-600 ex. Av ovannämnda rolle.
Samt att det är original "bond" modellen. Det trissar ju priset.

Jag fattar hur prismekanismerna funkar, det är inte det som är min poäng. Det jag undrar är om folk här tycker att priset är en viktig faktor i valet av "exklusiv" klocka?

Det här tycker jag är en väldigt intressant frågeställning. Som jag ser på saken så är urverk/klockor som tillverkats hantverksmässigt exklusiva oberoende av prislappen. En del gamla uvar menar att en riktig klockmanufaktur har minst en Tourbillon eller någon annan egenutvecklad grand complication, för att kvalificera sig. Själv är jag inte riktigt så konservativ, men tycker att det ligger en del i det här resonemanget, idag så handlar det mera om ingenjörskonst är traditionellt hantverk.

De flesta klockor som säljs idag är trots allt resultatet av automatiserade industrier, och för min egen del så skulle det kännas helt fel att spendera några större summor på en massproducerad klocka. Men det är bara min personliga åsikt om exklusivitet.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
China skrev:
Denke skrev:
slimjim skrev:
Denke skrev:
Är det priset som är det viktiga? Är det bara prislappen som gör en klocka exklusiv? Vilken idiot som helst kan ta några sms-lån och köpa ngt för en hundring. Grejen är väl att veta vad och varför man köper? :?:

Givetvis inte priset avspeglas ju i utbud och efterfrågan när det gäller vintage.
Såg att det producerats mellan 300-600 ex. Av ovannämnda rolle.
Samt att det är original "bond" modellen. Det trissar ju priset.

Jag fattar hur prismekanismerna funkar, det är inte det som är min poäng. Det jag undrar är om folk här tycker att priset är en viktig faktor i valet av "exklusiv" klocka?

Det här tycker jag är en väldigt intressant frågeställning. Som jag ser på saken så är urverk/klockor som tillverkats hantverksmässigt exklusiva oberoende av prislappen. En del gamla uvar menar att en riktig klockmanufaktur har minst en Tourbillon eller någon annan egenutvecklad grand complication, för att kvalificera sig. Själv är jag inte riktigt så konservativ, men tycker att det ligger en del i det här resonemanget, idag så handlar det mera om ingenjörskonst är traditionellt hantverk.

De flesta klockor som säljs idag är trots allt resultatet av automatiserade industrier, och för min egen del så skulle det kännas helt fel att spendera några större summor på en massproducerad klocka. Men det är bara min personliga åsikt om exklusivitet.
Mycket bra skrivet!
 
Topp