• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega

Hallå alla klockfantaster!
Har ärvt två omega klocker från min mormor.
Någon som kan berätta mer om dem?

Bilagor

• D6C7D7E5-3B36-45B5-AB25-0A61B3EE061E.jpeg
    D6C7D7E5-3B36-45B5-AB25-0A61B3EE061E.jpeg
    175.5 KB · Visningar: 1
  • 9A3F5B98-0A14-4AEE-86B8-EF4DE399B1E6.jpeg
    9A3F5B98-0A14-4AEE-86B8-EF4DE399B1E6.jpeg
    108.9 KB · Visningar: 1
Ingen av dem är särskilt inne idag och den till vänster ser ut att vara 70-tal och den till höger 60-tal. När det kommer till värde beror det helt på vad det är gjorda av så du får leta efter stämplar eller så får du öppna dem och se vad som står på insidan det bakre locket. Den till vänster kan vara mycket värdefull då det förmodligen är diamanter på boetten och andra ädla stenar på urtavlan (om den inte är falsk förstås). Nu ser diamanthållarna mycket fina ut så det tror jag inte den skall vara.

Håller med föregående talare, inte det hetaste på marknaden precis men är det guld så har du i alla fall guldvärdet.
Den högra har förmodligen ett doubléband monterat så där är det, om du har lite tur, minst 14k i boetten. Annars är det kanske doublé även i den. Den vita är ju väldigt stilig och, leta stämplar, det är rimligt att det borde sitta en oval svensk importkontrollstämpel någonstans på låsdelarna, Isåfall är det 18k. Annars ger stämplar i boettlocken svar.
De vita stenarna är inte lätta, är det guld i klockan så är det isf rimligt att anta att det är diamanter, dock förmodligen inte fullslipade briljanter. Fattningarna ser fina och relativt ok ut men river de i kläder så lämna den till någon guldsmed. Fungerar den bra och någon vill använda den på nåt galej så är det ju bara kul. Värdet är, om det är guld, drygt metallvärdet. Diamanter och Omega plussar tyvärr inte så mycket på värdet.

Tack så mycket för svaren. Kolla nyss låsningen på den vita klockan där är en rund ring som det står 11 i.
Trekant med omega märket i.
Sen står det 750
Och 811.717
Säger det er något?

Och då är det guld i resten. Högst rimligt att det då också är diamanter. Värdet, på auktion går liknande för runt 6-9000. Vikt och briljantslipning är helt avgörande.

Tack. Fick igång den nu också. Ökar den i värde ju längre man har den eller ska man försöka göra sig av med den?
...Ett ögonblick, jag ska bara försätta mig i trans och titta i min kristallkula... ;)

Jag skulle tro att inom överskådlig tid så är det nog bara metallpriset som avgör om den ökar eller minskar i värde. :)
...Och om det finns nån som vill lägga ett bud på en auktion. Det är inte den hetaste klockan med Omegalogga.

Senast ändrad:
Du kan fråga lite olika kvinnor vad det tycker om klockan och om de skulle bära den och se vad de säger men tveksamt att många skull vilja bära den idag. Det finns även många skrotade Omegaklockor där ute och ett fungerande manuellt damurverk brukar gå för 250-300kr som mest och en automat för lite mer så inget större värde på innehållet.

Senast ändrad:
Då kan man ju plocka ut urverket och sälja det. Sen säljer man guldet för sig då får man nog ut mest pengar för klockan. För det är inte många som sätter på sig en sånn klocka nuförtiden.

Då kan man ju plocka ut urverket och sälja det. Sen säljer man guldet för sig då får man nog ut mest pengar för klockan. För det är inte många som sätter på sig en sånn klocka nuförtiden.
I vanliga fall säger jag vad synd att tänka så men dessa damklockor är oälskade idag och guld och stenar kan nyttjas bättre till annat. När du tar klockan till en juvelerare så be denne även titta på tavelmarkörer och visare då de också ser ut att vara ädelstenar.

Vi sitter här och läser vad andra skriver och det finns de som lägger ner massor av tid som sedan lägger ut sina kunskaper på olika webbsidor så man Googlar och hittar dessa guldkorn av information.

Själv blev jag så irriterad på att det inte gick att datera Certina klockor trots alla serienummer så jag köpte klockor och tittade på bilder och med lite referensmaterial som Certina gett ut genom åren kunde jag sammanfoga alla delar så nu kan vi datera Certina igen. Nu kan jag datera klockor som inte ens Certina kan datera så det är kul. :)

När man fastnat för vintage klockor så är det ingen tid slösad utan bara roligt mest hela tiden. Jag älskar dessa klockor men jag har nästan aldrig någon klocka på armen (alltid någon som köper den) för det jag gillar är att jobba på dem medan andra älskar att bära dem. Bär jag en klocka så är det nästan alltid vintage quartzklockor då de är lite mer min stil. :)

Så man kan säga att du renovera klockor och sen säljer dem eller? Är det bara cartina då eller?:)
Allt som inte är för dyrt men mest Certina och Tiussot.

Den här läckra Candinon är en klocka som jag fick för några hundralappar på Trader.
1000404.jpg

Ser hemsk ut men det är bara glaset som behöver poleras men varför bara några hundra? Många här som kan göra detta enkla jobb och normalt skulle en sådan här klocka går för en bra bit över 1000kr i det här skicket.

1000405.jpg

Svaret fanns inuti där allt är urplockat men för oss som renoverar klockor är detta bara positivt för då blir klocka billig. ETA 2783 fanns i massor av idag billiga klockor så donatorer har jag en hel del av. Det som är viktigt är att allt unikt för just denna klocka finns med och det gör det så lite delar och en ordentlig rengöring kommer gör klockan fin igen.

Gäller att man har koll på läget. Men om man köper en sån klocka vet man ju inte vad som fattas eller? Är det lätt att hitta delar och sånt eller? :)

Just denna fanns det bilder av insidan så inte många bjöd och hade det inte funnits hade nog vinnaren krävt pengarna tillbaks. :)

Om klockorna du gillar har urverk från de stora tillverkarna som ETA, AS, Felsa och FHF bland andra så finns det massor av donatorer att hitta billigt, så länge som det är standardverken. Omega finns det också massor av delar till men då så många är inne i Omega kostar dessa delar ganska mycket så enkelt uttryckt, dyra klockor är dyra att renovera. Saker man skall undvika är klockor med konstiga glas om de finns sprickor i dem då det kan vara omöjligt att hitta en ny och visare och kronor kan även det vara svårt att hitta nya.

Undvik även riktigt dyra märken som t ex Rolex då Rolex sitter på det mesta själva så man måste vända sig till dem för en renovering och då blir det ruskigt dyrt.

Allt i kronograf väg är även något man skall undvika på en låg budget då det kostar att renovera dessa men delar finns till de flesta kalibrar.

Om du t ex vill ha en fin Omega så räkna med att lägga lika mycket till som du gav för den för att få den i gott skick igen. Om den inte redan är fin förstås.

Själv går jag inte över enklare Omega i inköp och heller inga kronografer.

Senast ändrad:
Det man tycker är roligt är det lätt att lära sig mer om. :)
Sedan har jag ett yrke där jag sedan flera decennier haft förmånen att ofta komma i närkontakt med klockor av många olika slag. Men plocka isär dem, det överlåter jag till riktiga urmakare.

Tillbaka
Topp