• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omegas heliumventil

Tycker ni Omegas heliumventil är snygg eller hemsk?

  • Ingen åsikt

    Röster: 18 16.1%
  • Jag gillar den

    Röster: 42 37.5%
  • Jag hatar den

    Röster: 24 21.4%
  • Gillar att den finns men hade föredragit en dold.

    Röster: 28 25.0%

  • Totala väljare
    112
Hoj.

Jag har läst om detta kära hatebarn i många trådar nu, med ivriga röster emot, färre för och många likgiltliga. Jag tänkte att vi kunde rösta om saken, bara för att se vart vi landar :)
883926-1fb8ccaba092b387273ea2b35038a413.png
new 16 007.JPG
112670-99b55a9fd5959521002ec5441c754a1f_1.jpg


Jag är av åsikten att den sitter där som designdifferentiering och jag tycker det är kul att den gör det. Jag hade förmodligen gillat en automatisk bättre men jag har hellre en manuell än är utan, trots att jag aldrig kommer behöva den.
11620b1010138-omega-seamaster-300-m.jpg

Bifogar en bild på en utan med!

Och god jul, kamrater!
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Varför har den översta tavlan pheonmärking? Är den issued eller lajvar man bara?

Den märkningen står ju för att förmålet tillhör engelska kronan så den kan man väl inte köpa hos AD?
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Helt onödig och ful om ni frågar mig. Dessutom märkligt att tre personer har besökt en väldigt specifik tråd och sen inte har någon åsikt i frågan. o_O
 

HSK

Patek
2-Faktor
o_O Det finns en poll och 27 personer har i skrivande stund uttryckt sin åsikt i frågan.
Syftade på de tre (numera fyra) individerna som svarat att de inte har någon åsikt. Jag tyckte bara att det var lite roligt i en tråd som diskuterar en väldigt specifik sak och så har man ändå ingen åsikt om det. :p
 
Helt onödig och ful om ni frågar mig. Dessutom märkligt att tre personer har besökt en väldigt specifik tråd och sen inte har någon åsikt i frågan. o_O

Syftade på de tre (numera fyra) individerna som svarat att de inte har någon åsikt. Jag tyckte bara att det var lite roligt i en tråd som diskuterar en väldigt specifik sak och så har man ändå ingen åsikt om det. :p

Jag tror vi sätter er 3 i ett rum! :D

Jag gillar ändå att det är en "funktionell funktion", dvs. Att det finns ett syfte med att den sitter där. Hade Omega klämt ditt en icke-funktionell extrakrona hade jag nog flippat.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tror vi sätter er 3 i ett rum! :D

Jag gillar ändå att det är en "funktionell funktion", dvs. Att det finns ett syfte med att den sitter där. Hade Omega klämt ditt en icke-funktionell extrakrona hade jag nog flippat.
Den är väl i praktiken ett designelement som inte fyller någon funktion då det så vitt jag förstår krävs att man vistas en längre tid i tryckkammare och/eller på väldigt stort djup för att man ska ha nytta av den, dvs. 0% av kunderna avrundat till närmaste heltal. :D

Däremot har jag förståelse för att folk kan tycka att det är häftigt, att den teoretiskt sett skulle klara ditten och datten osv. men att det skulle vara funktionellt? Njae...
 

TonySoprano

Cartier
2-Faktor
Supertramsigt, bort med skiten! Om jag nu skulle ned till de djupen vore blingiga Omega SMP eller Planet ocean knappast förstahandsvalen. Finns det överhuvudtaget någon KS-medlem som nyttjat heliumventilen? Sträck upp en hand och berätta! ;)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Räcker det inte med att öppna den vanliga kronan om man vill ventilera ut heliumet?

Veldig godt spørsmål.
Enligt detta inlägg är heliumventilen uppbyggd på ett annat sätt och användaren @PerS menar att den vanliga kronan är för tätslutande för att även kunna fungera som heliumventil och någon annan var också inne på samma spår. Det verkar som att det teoretiskt sett går att använda den vanliga kronan för att tryckutjämna men det är inte att rekommendera då det dels kanske inte fungerar till 100% med sprängd klocka som resultat samt att det äventyrar tätheten. Någon med bättre koll får gärna rätta mig, såg att både @jabla och @yonsson skrivit om det tidigare men har mest skummat igenom de tidigare trådarna. :bag:
 

jabla

Sarlacc
Och mer spännande än så här blir det inte med öppnad heliumventil. :)

20191223_233456.jpg


En öppnad triplock-krona på Rolex är sexigare.

20191223_233726.jpg
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
För att göra det tydligt: HE ventil är inget man fipplar med när man är defacto i vatten, tanken är att när man jobbar DJUPT använder man den i kammaren. Arbetet sker vanligtvis växelvis på extremdjup och sedan i kammare med mättnad. Allt för att minska DCT. En HE är värdelös om du kör bouncedyk(upp- ner). Skulle nog hellre får Alzheimers än det jobbet. Finns det någon yrkeskår som är mer slitna? Finns en YH-utbildning i Göteborg för den som är sugen...

Kanske bästa Poddavsnittet som någonsin producerats. Om man är måttligt intresserad av heliumventiler och hur det var/är som yrkesdykare måste man höra denna. Fem minuter in...:greedy: Gåshud varje gång.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/908586?programid=909
 
Senast ändrad:

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Omegas manuella heliumventil känns som något de kom på för att de antingen av patentskäl inte fick göra en automatisk eller för att de ville ha en annorlunda och egen design. Den stora nackdelen måste vara att man glömmer att öppna den under dekompressionen. Jag har svårt för att se någon fördel med den jämfört med en automatisk.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Enligt detta inlägg är heliumventilen uppbyggd på ett annat sätt och användaren @PerS menar att den vanliga kronan är för tätslutande för att även kunna fungera som heliumventil och någon annan var också inne på samma spår. Det verkar som att det teoretiskt sett går att använda den vanliga kronan för att tryckutjämna men det är inte att rekommendera då det dels kanske inte fungerar till 100% med sprängd klocka som resultat samt att det äventyrar tätheten. Någon med bättre koll får gärna rätta mig, såg att både @jabla och @yonsson skrivit om det tidigare men har mest skummat igenom de tidigare trådarna. :bag:

Fast å andra sidan, om he molekyler kom in i klockan genom tex klockans glaspackningar måste de ju kunna ta sig ut igen. Kanske mest en extra säkerhet, vilket antyds i Pers inlägg.
 
Topp