• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

One watch collection

Tjena!

Tar studenten i vår och tänkte unna mig en klocka som en present till mig själv, något som kan få bli en milstolpe och ett minne från studenttiden.

Jag är ute efter en “one watch collection”, alltså en klocka som funkar till det mesta och som jag kan använda i många år framöver.

Budget: ca 10000 – 18000 kr (+/- lite beroende på vad som finns)

Önskemål:
  • Automatisk
  • Gärna allround (funkar både till vardag och lite mer uppklätt)
  • Bra kvalitet och något som känns “värt pengarna”
-Öppen för både nytt och begagnat

Handled: ca 16 cm (så gärna tips som inte bärs för stort)

Är öppen för de flesta typer (dykare, dressat, sport osv) så länge den funkar som en enda klocka i samlingen.

Har kollat lite på t.ex. Tissot, Seiko och liknande men tar gärna emot fler tips!

Alla rekommendationer uppskattas 🙏

sinn-556i-tool-watch-perfection-v0-d0y4iatq26e51.jpg

Sinn 556

En begagnad Longines master collection kronograf borde gå att komma över inom budget inbillar jag mig. Eller en Tudor Prince oysterdate.

Jag kanske tolkar crossovern sport/vardag/uppklätt tokigt men spontant kändes de två med länk + ett skapligt läderband som två hyfsat allround alternativ.

(skamlöst snodda bilder från c24)

IMG_8749.jpeg

IMG_8750.jpeg

Minst 100m WR om du ska ha den som enda klocka tycker jag.

Varför inte en

Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer 36mm​

Minst 100m WR om du ska ha den som enda klocka tycker jag.

Varför inte en

Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer 36mm​

Bra poäng med minst 100m WR, Sjöö Sandström är riktigt fina. Tack!

Jag har två alternativ.
Först en stabil dykarklocka som är ISO-certifierad och har ett utseende som skulle passa alla tillfällen (men kanske lite anonym i designen),
Certina DS Action Diver 40.5mm (modellnummer C0484071105101), Powermatic 80-urverk med 80h gångreserv:

certina-ds-action-diver-automatic-c0484071105101-268687-428118_860.jpg

Sedan en kronograf som jag själv kollat in,
Mido Multifort Patrimony , en automatisk kronograf som jag tycker är riktigt snygg (modellnummer M040.427.16.052.00). Dock bara 50m vattentäthet och med en mekanisk kronograf kommer det bli dyrare servicekostnader i framtiden, så kanske inte lika bra alternativ som "one watch collection" av de anledningarna:

81AgxI3UZsL._AC_SX679_.jpg

Tjena!

Tar studenten i vår och tänkte unna mig en klocka som en present till mig själv, något som kan få bli en milstolpe och ett minne från studenttiden.

Jag är ute efter en “one watch collection”, alltså en klocka som funkar till det mesta och som jag kan använda i många år framöver.

Budget: ca 10000 – 18000 kr (+/- lite beroende på vad som finns)

Önskemål:
  • Automatisk
  • Gärna allround (funkar både till vardag och lite mer uppklätt)
  • Bra kvalitet och något som känns “värt pengarna”
-Öppen för både nytt och begagnat

Handled: ca 16 cm (så gärna tips som inte bärs för stort)

Är öppen för de flesta typer (dykare, dressat, sport osv) så länge den funkar som en enda klocka i samlingen.

Har kollat lite på t.ex. Tissot, Seiko och liknande men tar gärna emot fler tips!

Alla rekommendationer uppskattas 🙏
Tudor royal, antingen 38mm eller 41mm med mörkblå tavla är chef kiss!

Jag upplever klockan som ganska slim men bra poäng, 34 eller 38mm är nog the way to go!
Och jag inser att min kommentar nog framstår som mer brysk än vad som var meningen, jag ber om ursäkt för det - jag tycker att klockan är trevlig och har själv funderat på en i omgångar men landat i just det där om 34mm just för att jag själv har smala handleder 😅

En samling kan omöjligt bestå av en sak.

Att bara ha en klocka är som att bara äga ett par skor.
Möjligt men lite opraktiskt tycker jag.

Hoppas du hittar vad du söker från råden här.

Tillbaka
Topp