• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Orient Mako II Pepsi-Style

NQ2

Omega
Orient Mako II (FAA02009D3) går att få för runt 2.000kr hos Svenska ÅF, något billigare än Seiko SKX, och något dyrare än Invicta. Storleksmässigt är den ungefär som sina kusiner, 42mm i diameter, och 22mm breda band. Kronan är nedskruvbar och klockan vattentät till 200m. Lumen är inte riktigt i klass med SKX, men bättre än en del andra.

I havet av lågpris-dykur med automatiska urverk, så skiljer denna sig något från många andra genom att Orient faktiskt har egna urverk, och att just denna har F6922 som är både "hand winding" och "hacking". Orient verkar ha tillverkat klockor sedan 1950, men är idag uppköpta av Seiko.

Armbandet är förvånansvärt bra med tanke på det låga priset, hästlängder bättre än tex Invictas. Låset har dubbla lås och en fin präglad logo. Baksidan av klockan är tunt stansad, inte lika fin som Seikos men bättre än en del av Citizens laserskrivna bakstycken.

DSC-0108.jpg






 
Senast ändrad:

NQ2

Omega
Finns väl inga svenska ADs för Orient? :eek:
Jag vet faktiskt inte, jag hittade en firma i stockholm som säljer dom via CDON och några andra näthandelssajter, men det är mycket möjligt att det är gråimport. Jag menade inte att dom vad AD, utan bara ÅF eller försäljare :)
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just Makon kostar €209 från seriouswatches. Så skillnaden är helt klart överkomlig.
Priserna har stuckit lite norrut sen uppdaterade versionerna kom.
https://www.orientuhren.de/
€179 här. Fast Mako 2 har väl funnits länge?

Edit: Man får ju såklart räkna med viss skillnad i butik jämfört med online. Grymt kul med svensk AD, ska lätt dit och klämma nästa gång jag är på freeport.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
https://www.orientuhren.de/
€169 här.
Fast Mako 2 har väl funnits länge?
Ganska. De gick från typ 129 till 200 när de bytte verk.
Orientuhren säljer iofs utan box men de brukar vara lite billigare. Inte AD (men väl full service). Om de inkluderar frakten, som de andra, vet jag inte.
Jämförde mellan AD även om det i prisklassen är rätt ointressant.

Edit//Listpris var aldrig 129 utan rabatterna var höga. Tror gamla mako listade 189.
Tror det mer handlar om att Orient lyckats positionera sig lite bättre och slipper rabattera så förbannat.
 
Senast ändrad:

Micke P

Breitling
Orient Mako II (FAA02009D3) går att få för runt 2.000kr hos Svenska ÅF, något billigare än Seiko SKX, och något dyrare än Invicta. Storleksmässigt är den ungefär som sina kusiner, 42mm i diameter, och 22mm breda band. Kronan är nedskruvbar och klockan vattentät till 200m. Lumen är inte riktigt i klass med SKX, men bättre än en del andra.

I havet av lågpris-dykur med automatiska urverk, så skiljer denna sig något från många andra genom att Orient faktiskt har egna urverk, och att just denna har F6922 som är både "hand winding" och "hacking". Orient verkar ha tillverkat klockor sedan 1950, men är idag uppköpta av Seiko.

Armbandet är förvånansvärt bra med tanke på det låga priset, hästlängder bättre än tex Invictas. Låset har dubbla lås och en fin präglad logo. Baksidan av klockan är tunt stansad, inte lika fin som Seikos men bättre än en del av Citizens laserskrivna bakstycken.

DSC-0108.jpg






+nghoagYS1ipkyO7Wbndbg.jpg
 

Micke P

Breitling
För 1600 kr på Uret är det inget annat än ett kap. Applied numbers, vacker urtavla och snygg att se på. Billigaste klockan jag har men också största överraskningen.
 
Topp