• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ORIENT SEL03001B M-FORCE

rejsfejs

Breitling
Hej på er!
Nytillkommen här på forumet. Naturligtvis pga ett stort intresse för klockor. Skulle gärna vilja ha goda råd angående ovanstående klocka som jag hittat på SeriousWatch. Samt Roamer Searock pro 211633 41 54 20. Har ju förstått att Roamern spelar i en annan division.
Glad Påsk!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det finns två klockor jag sålt som jag verkligen saknar, den Orienten är en av de två! Länken var rätt kass på min, men förutom det älskade jag den :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En tråd blir roligare med bilder :- )
M-Forcen i fråga.

image.png
 

Psykel

Patek
Det beror ju lite på vad du vill ha för slags klocka. Båda är ju dykare, men av helt olika karaktär. Orienten är en sportigare, biffigare dykare och Roamern är mer av en dressdykare. Rent spontant, baserat helt på yta, så skulle jag valt Roamern. Tycker den är snyggare. Har lite svårt för "taktiska" klockor, eller hur man ska kalla dom. Bortsett från G-Shock, då.
Skulle jag köpa baserat på märke så skulle jag ta Orient.
 

rejsfejs

Breitling
Ja, M-Forcen passar mig faktiskt på alla punkter. Men Roamern är jädra snygg. Läste någonstans att det bara är Orient Star som är helt tillverkad i Japan, stämmer det? Och hur är SeriousWatch att ha att göra med? Har fått intryck av att dem är seriösa.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Måste säga att Orient är sjukt härliga! Har en Sat300 som är på sätt och vis nästan samma klocka som Mforce och den är en av mina favoriter. En riktigt fin pjäs måste ja säga. Såg också att det finns en Mforce till salu på blocket
http://www.blocket.se/vi/65307011.htm
Roamer har jag aldrig ägt men dom finns att klämma på hos stjäenurmakarna i Mall of Scandinavia, och mitt första intryck av Roamers klockor va positivt när ja va där.
Summa summarum, när det kommer till Orient och Roamer som märken så är dem verkligen "Bang fore the buck" märken där man får VÄLDIGT mkt klocka för ett riktigt fint pris. Men måste jag välja så väljer ja Orient :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ja, M-Forcen passar mig faktiskt på alla punkter. Men Roamern är jädra snygg. Läste någonstans att det bara är Orient Star som är helt tillverkad i Japan, stämmer det? Och hur är SeriousWatch att ha att göra med? Har fått intryck av att dem är seriösa.
Seriouswatches är europeisk ÅF och djävligt bra att ha att göra med, dock inte billigast.

Gällande tillverkning så är alla urverk (med eventuellt undantag för brassemodellerna och extrem lågbudget threestar/AAA) gjorda och ihopsatta i Japan. Sedan finns det vissa vanliga Orienter som är ihopsatta i Japan medans andra är ihopsatta i låglöneländer (Kina Thailand etc), men urverket är alltid tillverkat och ihopsatt i Japan och monteras enbart in i en boett i dessa fall. Vilka modeller som är ihopsatta i Japan vet jag inte, enda som jag kommer på så här på rak arm som jag med säkerhet vet är helt tillverkad i Japan är mättnadsdykaren och diverse JDM modeller.

Orient Star och Royal Orient är alltid 100 % japanskt med undantag för en skitful brasseorientstar.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Utseendemässigt ser och känns Roamern mer tilltalande. Har de samma specs, om man säger så? Tänker vattentäthet osv
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Roamern är nog bättre på papper då den har stopp och manuellt uppdrag (som jag tror den M-forcemodellen saknar). Urverket i Roamern är väl 4 Hz medan Orienten är 3 Hz. Ingen aning om precision på Roamern men Orienten är specad +25/-15 s/d.

Orienten uppfyller div ISO krav för dykare och jag vågar påstå att den är stöttåligare. Båda är täta till 200 m.

Rotorn i Orienten drar upp urverket åt båda håll och har fått för mig att roamerns 2824-2 bara drar upp åt ett håll.


Annars ganska olika karaktär på klockorna. Jag upplever Roamern som nåt som är mer för kontoret (även om man kan dyka med den) medan Orienten är byggd för stryk.

EDIT:// Roamern är väl dessutom ganska lik en Omega så vill man ha budget SM så är nog Roamern bra.

EDIT:// Bild som förklarar M-forcens uppbyggnad för att vara lite stöttåligare
image.jpeg
 

obiwan

Cartier
Jag gillar min Orient, den är en rejäl beater ! Så det beror på vad du är ute efter, en dressare eller något mer robust.
Orineten slinker inte in under skjortärmen i första taget
Orient M-Force 6.JPG
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej på er!
Nytillkommen här på forumet. Naturligtvis pga ett stort intresse för klockor. Skulle gärna vilja ha goda råd angående ovanstående klocka som jag hittat på SeriousWatch. Samt Roamer Searock pro 211633 41 54 20. Har ju förstått att Roamern spelar i en annan division.
Glad Påsk!
Skillnaden på verken skulle jag säga endast är 3 vs 4 hz och att ETA är lättare att serva i Sverige.
ETAs basgrad vs Orient kaliber 40 är ingen skillnad kvalitetsmässigt (har båda) Båda är arbetshästar som kommer fungera i många år.
Kan garantera att Roamer har endast så mycket Schweiziskt i sig att Swiss Made (50% av värdet plus slutmonerad där om jag inte minns fel) blir lagligt.
Orienten är ju tänkt som en mekanisk G-shock typ (och nej den tål givetvis inte lika mycket, men mycket) och är det en sån du vill ha är valet givet.

Välj efter vad du tycker passar dig bäst. Tror inte du blir missnöjd hur som helst.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Inte så insatt, men vad är skillnaden rent praktiskt? Misstänker att det har något med precisionen att göra.
Att ett 4hz verk har 28800 slag per timme och ett 3hz har 21600.
Teoretiskt är precisionen bättre men i praktiken inte nödvändigtvis så. Finns massa andra faktorer som spelar in.
Teoretiskt har 3hz längre serviceintervall då det inte snurrar lika fort.
Vilket som är bäst får de lärde tvista om. Finns high-end-verk med båda (och för den delen än högre frekvens).
Så länge verket är väl regulerat så kan definitivt både ETA och Orient gå inom några sekunder per dag.
Det du märker är att på verket med lägre frekvens så hoppar sekundvisaren lite mer - men du får kolla noggrant för att märka det.

Jag tänker inte säga vilken av klockorna som är bäst. Som Orient-nörd blir svaret för uppenbart och inte helt opartiskt. ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har en förmåga att alltid töja på budgeten uppåt. Har fått upp ögonen för denna
http://www.seriouswatches.com/orient/automaat/orient-el02002b.html
Tycker den är snäppet vassare i designen än M-Forcen. Det och att den går till 300 m verkar vara enda skillnaden, eller är det något mer? Finns hos CreationWatches för ca 2 tusingar lägre pris än SW. Hur är det att köpa klocka av CW, någon som har erfarenhet av dem?
Det är två helt olika klockor. Sat Divern är en proffsdykare med heliumtät boett och ett 5mm safir på toppen. Orients svar på Seikos marinemaster.
Enda som är samma är urverket.

Kolla newcam.it. De sålde den för en vecka sen för 749 Euro. Bättre än creationwatches och du slipper momsa.
 

Buckshot

Panerai
Den ska vara bombsäker:p En del kan tycka att den är för tung(ca 230gr) men jag har inga problem med det.Jag har haft min i 9 månader utan problem.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Det är två helt olika klockor. Sat Divern är en proffsdykare med heliumtät boett och ett 5mm safir på toppen. Orients svar på Seikos marinemaster.
Enda som är samma är urverket.

Kolla newcam.it. De sålde den för en vecka sen för 749 Euro. Bättre än creationwatches och du slipper momsa.
Sjukt grym klocka!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Visstfasen, tänkte inte på momsen. Kollade newcam men hittar inte klockan. Har du möjlighet att länka? Är den heliumfylld? Kanske inte så praktiskt för vardagsbruk :)
Den är heliumtät. Dvs inget helium kommer in till 300m och riskerar skapa ett tryck inifrån. Man slipper alltså ha ett sk.helium escape valve.
 
Topp