• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Originalklockan inom varje kategori?

SVENUR

Basic
2-Faktor
Jag funderar på vilken modell som är Orginalet/Ikonen inom respektive klockkategori - dykare, kronograf, fältare, flygare, dress, sport, etc
Okej, du kanske tycker att frågeställningen är fel och att det inte går att tänka så, än mindre ange ett Original per kategori.
Men OM du, på ett Kjell Enhagerskt sätt, skulle tänka så ändå och ange en klocka per kategori, vad skulle det då vara?
upload_2017-10-13_14-23-22.png

Senast ändrad:
Kan man verkligen kalla det för ett dykarur?
Om jag förstår lösning rätt så satte Omega ett "skal" runt klockan, typ som ett vattentätt case till en iPhone etc.

Panerai tog tillsammans med Rolex fram ett par prototyper till den italienska flottan (dykarna) runt 1936.
Klippt från artikeln ovan som jag länkade till;

See, while the original Rolex Oyster and the Pasha de Cartier (and other lesser-known, albeit similar waterproof watches of the time) performed rather well when it came to keeping moisture, sand and relatively small amounts of water out of the case, they were not at all worthy of consideration when it came to the much more demanding, deeper dives. The first watch which was designed to tackle greater challenges, and hence to work with divers, was Omega's Marine from 1932. This model brought the external, hermetically sealed case to the forefront again, something with Rolex's innovations in mind may seem to be an outdated choice. Still, it actually was the fact that Rolex had those patents to its name that Omega had no other choice but to go with the external case, not to mention the fact that where they were going only a strong external shell could be used. With all that said, Omega's final product turned out to be rather modern anyhow, as the Marine proved to be true to its name and became the world's first diving watch, i.e. the first watch to successfully complete some seriously deep dives.

What made the Marine so unique and so capable was this two-part case, which had its top and bottom pieces connected to the straps, while a large clasp locked them securely on the case back. Furthermore, the Marine was the first watch to have a synthetic sapphire front, clearly an important step forwards in terms of reliability compared to any other material used at the time. The "package" was completed by a seal leather strap which, by Omega's claims, were extremely resistant to salt water. The concept was ready so it was time to put it to its paces: Omega, likely "inspired" by Rolex's marketing successes, set out to prove the special capabilities of their watch by testing through a series of challenges, challenges which were of previously unimaginable difficulty. In 1936 a couple of Marine watches spent minutes in hot water (of 85 degree Celsius) and were then quickly submerged to a depth of 70 meters in the 5 degree Celsius cold waters of Lake Geneva for thirty minutes. When they were taken out, all pieces (two complete watches and a case with no movement inside) were functioning perfectly, showing no traces of water inside.

Kan man verkligen kalla det för ett dykarur?
Om jag förstår lösning rätt så satte Omega ett "skal" runt klockan, typ som ett vattentätt case till en iPhone etc.

Panerai tog tillsammans med Rolex fram ett par prototyper till den italienska flottan (dykarna) runt 1936.
Varför är det nödvändigt med en utvändig krona?

IMG_3600.JPG

Breitling är så att säga den moderna kronografarmbandsklockans originalklocka i sammanhanget får man påstå. De var pionjärerna för armbandsur med kronograf och knappar flera decennier innan nymodigheter som Speedmaster och annat. Först var extremt ovanliga modeller som inte direkt har varunamn. Men sen kom Chronomat och lite senare Navitimer. Två modeller som lever än idag. Klockorna ovan är Chronomat 808 1966 (t.v.) och Chronomat 769 1942/43 (t.h.).

Saxar från wiki för att jag är lat:
In 1915, Gaston Breitling produced the first chronograph with a central seconds hand and a 30-minute counter. Later, in 1923, Gaston Breitling introduced the first chronograph with a separate pusher at 2 o'clock. In 1934 Willy Breitling further developed the concept of the chronograph with the addition of the second pusher at 4 o'clock. Since then the 3-pusher chronograph design has been adopted by the entire industry.

Senast ändrad:
Blancplain var alltså först med "dykardesignen"? Då menar jag inte om de var först med wr, utan endast designen.

Blancplain var alltså först med "dykardesignen"? Då menar jag inte om de var först med wr, utan endast designen.
De eller Rolex med 6202, omöjligt att veta vem som var först. De var så samtida att det utan ny insider-information är omöjligt att avgöra vem som gjorde designen först. Alla element var redan tillgängliga, handlade bara att kombinera dem och använda den svarta färgen...

Armbandsur: Breguet Reine De Naples.

Dressklocka: Cartier Tank.

Kronograf: Longines 13.33.

Dykarur: Omega Marine.

Pilotklocka: Förutsatt att vi talar rena pilotklockor, så som vi ser de idag, så tycker jag att det är lite svårare, då jag tycker alla är pionjärer i sig, Longines A7, Lange B-uhr & IWC Mark, är några kandidater som jag anser som grundstenar, men även Cartier Santos användes tidigt 1900-tal som pilotklocka, som idag är klassat som något helt annat. Men måste jag välja en så blir nog Longines A7 mitt slutgiltiga svar.

vattentäthet är väl ej detsamma som dykarur,vattentäta ur började produceras ca 1850 i volym.

Tillexempel så bör ett flygarur vara lättavläst då det från början var ett navigationsinstrument och ett dykarur bör ha en memofunktion för tidavläsning tillbringad under ytan om man bär tank.Först då uret är anpassat efter utövandet så kan de klassificeras som en toolwatch eller instrumentur.

tittar man på flygets historia så börjar det väl på slutet av 1800 talet med ballonger finns speciella ur för både ballong pilot och zeppelinare pilot Mest kända zeppelinareuren är väl Longines aluminium infattade ur.

Dykning som yrke har även det funnits lång innan armbandsuret och blev väl populärt och tillgängligt under 50-60talet tack vare Costeau och hans uppfinning
aqualung.
Det första dykaruret som var ett armbandsur var producerat på 20 talet av brittiska marinen och gjort i silver med inköpta verk.Där gjordes senare en serie med longines verk under sent 30tal ej med memofunktion då tankdykning var under utveckling.

Så till exempel Omega Mariner är inget dykarur utan ett vattentätt ur och cartier tank blir heller aldrig ett flygarur då de på 20talet ofta saknade sekund.

Panerai kampschwimmer klassas som dykur då tyska marinen använde dessa senare produktion till egyptiska marinen var utrustad med vridbar bezel.

Enda anledningen till att man utrustade dykaruren med vridbar ring är för att tankdyk utvecklades under denna tid.

Panerai kampschwimmer klassas som dykur då tyska marinen använde dessa senare produktion till egyptiska marinen var utrustad med vridbar bezel.

Enda anledningen till att man utrustade dykaruren med vridbar ring är för att tankdyk utvecklades under denna tid.
Klokt resonemang, men det är också precis vad det är. Vet du när vridringen kom till Panerai?

Tillbaka
Topp