• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis eller Longines Hydroconquest Chronograph

Alex H

Omega
Då min nuvarande Hydroconquest gick sönder och pga detta blivit massa strul med service/garanti valde man att ersätta med en ny. Dessvärre fanns inte den modellen tillgänglig förrän februari och jag fick då möjlighet till kompensation och att byta upp mig.

Valet står nu mellan en Longines Hydroconquest Chronograph och Oris Aquis 43 mm date. Jag gillar Longines som märke men Chronomodellen blir för rörig på urtavlan. Aquis'en tilltalar mig rent estetiskt. Prismässigt ligger de båda på samma nivå (19k).

Frågan som lyder är, hur är de båda jämförelsevis sett till kvalitet, urverk osv? Varför är Oris så pass mycket dyrare överlag än Longines?
 

hannes1988

Cartier
Oris kör ju inhouseverk och Longines har ett ETA baserat verk, Inhouse drar väl upp priset en del. Oris har jag bara läst
Bra saker om (hittills) håller också med dig om att longines chronon blir väldigt rörig på tavlan. Hade själv valt Oris!
 

Oscar123

Breitling
Lite offtopic, men är det gamla tavlan med 6,9,12 som du skulle få vänta så länge på? Anledningen till frågan är att jag precis bett en AD ta hem en sådan och de fick till sig att de skulle kunna ha den hemma senast i början av dec.
 

PCB

Audemars
har haft båda
och min upplevelse var starkare med longines;en
i mina ögon är oris lite väl "hypade" och inte alls så prisvärda som många andra här anser
 

PCB

Audemars
kanske inte e din smak ,men vill ändå puffa lite för longines heritage chronografer,som i mitt tycke är väldigt fina ,och i ungefär samma prisklass som du nämner,
 

soderlund

Cartier
Av de där två hade jag valt Orisen, men du ska inte kika lite på Legend Diver från Longines? Den verkar är ju ball som få....
 

mackman

Cartier
Longinesen skulle jag valt då jag gillar lite "rörigare" tavlor, men om du inte gillar den röriga tavlan så är det bara köra på orisen.
 
Topp