• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Artelier GMT eller Rado Hyperchrome

Mmarcopolo

Breitling
Hej, Jag är övertygad om att det finns kloka och erfarna huvuden här som kan hjälpa mig att komma till beslut. Jag har nämligen fastnat för dessa två klockor på Jomashop och skulle vilja höra era synpunkter om både urverk, design, märkesval etc. etc...

Klocka nr 1:

ORIS Artelier GMT Automatic Silver White Dial Brown Leather (Model
01 690 7690 4081-07 1 22 73FC)

Oris_Artelier_GMT.JPG


Klocka nr 2:
RADO Hyperchrome Automatic Silver Dial Black Leather (Model R32276105)

Rado_Hyperchrome.JPG


Och nu till mina frågor:
1. Vilken skulle ni välja och varför?
2. Har ni andra förslag på klockor i samma prisklass och ungefär samma stil?


 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Två väldigt olika klockor. Radon tycker jag är ganska generisk (läs: tråkig) medan Orisen åtminstone har lite själ.

Om det står mellan dessa så säger jag Oris helt klart. Dock får jag känslan av att du är lite ny i träsket och då tror jag att du kommer vilja testa annat snart. Var då beredd på att gå ordentligt back på båda klockorna vid flipp.

Lycka till med ditt val :)
 

Mmarcopolo

Breitling
Två väldigt olika klockor. Radon tycker jag är ganska generisk (läs: tråkig) medan Orisen åtminstone har lite själ.

Om det står mellan dessa så säger jag Oris helt klart. Dock får jag känslan av att du är lite ny i träsket och då tror jag att du kommer vilja testa annat snart. Var då beredd på att gå ordentligt back på båda klockorna vid flipp.

Lycka till med ditt val :)

helt rätt att jag är ny med klockor och vill lära mig mer, men helst inte den hårda vägen och att det ska kosta massor

men vad har du för förslag annars ungefär i samma prisklass? Ska jag satsa på en annan finare klocka fast andra hand?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
helt rätt att jag är ny med klockor och vill lära mig mer, men helst inte den hårda vägen och att det ska kosta massor

men vad har du för förslag annars ungefär i samma prisklass? Ska jag satsa på en annan finare klocka fast andra hand?
Efter tull och moms är du uppe på 15k. För de pengarna finns massor av kul. Gillar du gmt är Sjöö Sandström kul. Kronografer finns en uppsjö. Longines gör fina till exempel.

Börja med att läsa den fantastiska tråden av @Fabian
https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

Lycka till
 

Mmarcopolo

Breitling
Efter tull och moms är du uppe på 15k. För de pengarna finns massor av kul. Gillar du gmt är Sjöö Sandström kul. Kronografer finns en uppsjö. Longines gör fina till exempel.

Börja med att läsa den fantastiska tråden av @Fabian
https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

Lycka till
Tack snälla, jag håller redan på och läser diversa trådar om klockor, i mån av tid, och ska fortsätta med det. Samtidigt ville jag få lite info om just dessa modeller/märken därav min fråga ovan.
 

Mmarcopolo

Breitling
Men om jag tolkar de få svar som inkommit rätt så är generellt Oris ett "finare" märke och deras dykarmodeller är mer populära :)
 

ScubaKing

Audemars
Men om jag tolkar de få svar som inkommit rätt så är generellt Oris ett "finare" märke och deras dykarmodeller är mer populära :)

Nej Oris är inte finare än Rado på något sätt. Det är bara ett mer populärt märke här i Skandinavien. När det kommer till Oris så är dem kända får sina fina dykare. Kolla in den gröna eller "Life" modellen.
 

Mmarcopolo

Breitling
Nej Oris är inte finare än Rado på något sätt. Det är bara ett mer populärt märke här i Skandinavien. När det kommer till Oris så är dem kända får sina fina dykare. Kolla in den gröna eller "Life" modellen.
Alright. Men som jag skrev här uppe har jag redan en Aquaracer på g. Och som nybörjare vill jag gärna ha något annat därav mitt val av lite mer dressad klocka.

Men Vilken skönhet denna Oris var. Riktigt fin känns den som. Men farligt att beställa en klocka man aldrig känt på eller provat runt handleden ‍♂️
 

Mmarcopolo

Breitling
Ni som kan sånt är det någon större skillnad mellan respektive klockas urverk?

Hej, Jag är övertygad om att det finns kloka och erfarna huvuden här som kan hjälpa mig att komma till beslut. Jag har nämligen fastnat för dessa två klockor på Jomashop och skulle vilja höra era synpunkter om både urverk, design, märkesval etc. etc...

Klocka nr 1:

ORIS Artelier GMT Automatic Silver White Dial Brown Leather (Model
01 690 7690 4081-07 1 22 73FC)

Oris_Artelier_GMT.JPG


Klocka nr 2:
RADO Hyperchrome Automatic Silver Dial Black Leather (Model R32276105)

Rado_Hyperchrome.JPG


Och nu till mina frågor:
1. Vilken skulle ni välja och varför?
2. Har ni andra förslag på klockor i samma prisklass och ungefär samma stil?

 
Topp