• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Hallå alla Oris experter.

Köpte denna Oris Aquis förra året och har börjat märka att den inte går som den ska. Jag har inte tappat klockan eller så.
Jag vrider upp klockan som vanligt och när jag har den på mig går den fint, men så fort jag lägger ifrån mig den i 24 h så stannar den. Den ska ha en reserv på 5 dagar…

Det är en calibre 400 och jag undrar om det är fler som haft samma problem med det urverket? Klockan är uttagen 2022. Har inte varit med den på service, men undrar om det kan vara ett garantiärende?

Tack för svar!
Verkar vara ett återkommande problem om man läser tråden. Vilket samma hände såklart på min :) stannade efter 2-3 dagar. Höll aldrig närheten av ens 4. Tänkte strunta i det först helt ärligt. Var ändå nöjd.
MEN, är det ett 5 dagars verk så skall det ju funka. Så skeppade iväg min på service förra veckan. troligen byter de verket.

Okej! Vill gärna höra hur den beter sig när du får tillbaka den, och vad det kostade! :)

Sa de att det skulle gå på garanti eller får du pröjsa?

Okej! Vill gärna höra hur den beter sig när du får tillbaka den, och vad det kostade! :)

Sa de att det skulle gå på garanti eller får du pröjsa?
Du känner till att du måste vrida MÅNGA varv innan du vridit upp den till fullo? Alltså jääääääättemånga varv? Annars blir den inte full. Det är inte alls som att vrida upp ett "vanligt" automatverk.
Under förutsättning att du har dina papper på den under kontroll, och den har registrerats korrekt så är jag så gott som säker att de kommer ta det på garanti OM det visar sig att gångreserven är för dålig. Men om du inte har papper och garanti under kontroll kan det bli lite besvärligt tror jag. Läser man på diverse sidor så finns det de som hamnat i limbo eftersom Oris åtminstone tidigare bara gjort garantijobb på verket, och har man då inte skött sina papper på rätt sätt kunde man hamna i kläm. Men det kan också vara en del av historien nu.

Min Kermit har också 400-verket och tappade för mycket tid. Den fick nytt verk på garantin utan snack.

Okay folket en fråga, är det hiss eller diss med folk som bär klockan utanpå tröjan? Har börjat se det mer och mer bland unga och enligt mitt tycke ser det katastrofalt ut😅 vad har ni för tankar och idéer ang detta?😂

Okay folket en fråga, är det hiss eller diss med folk som bär klockan utanpå tröjan? Har börjat se det mer och mer bland unga och enligt mitt tycke ser det katastrofalt ut😅 vad har ni för tankar och idéer ang detta?😂
Hiss om man med i ett elitförband som ska ta sig in bakom fiendens linjer och förstöra en kärnvapenanläggning! Annars är det mer tveksamt.

Du känner till att du måste vrida MÅNGA varv innan du vridit upp den till fullo? Alltså jääääääättemånga varv? Annars blir den inte full. Det är inte alls som att vrida upp ett "vanligt" automatverk.
Under förutsättning att du har dina papper på den under kontroll, och den har registrerats korrekt så är jag så gott som säker att de kommer ta det på garanti OM det visar sig att gångreserven är för dålig. Men om du inte har papper och garanti under kontroll kan det bli lite besvärligt tror jag. Läser man på diverse sidor så finns det de som hamnat i limbo eftersom Oris åtminstone tidigare bara gjort garantijobb på verket, och har man då inte skött sina papper på rätt sätt kunde man hamna i kläm. Men det kan också vara en del av historien nu.

Min Kermit har också 400-verket och tappade för mycket tid. Den fick nytt verk på garantin utan snack.
Ja, brukar vrida den rätt så ordentligt. Säkert 30-35 varv…

Jag har den registrerad hos Oris, warranty card osv finns också i lådan. Vad mer för papper behöver jag ha koll på?

Vart lämnade du in din klocka?

Jag har den registrerad hos Oris, warranty card osv finns också i lådan. Vad mer för papper behöver jag ha koll på?

Den kräver bra mycket mer än så om man inte är så aktiv.
Mina har jag dragit +80 varv om jag har behov av lång gångtid.

Så här skriver Oris på sin hemsida:

There are two ways to fully wind a Calibre 400 Series watch. The first is to wind the movement manually via the crown, which requires a total of 210 clockwise crown rotations, and the second is to wind the movement automatically via the rotor, which occurs while the watch is being worn. With the rotor-winding method, the movement requires at least 3,700 complete counterclockwise rotor rotations. To achieve this, the watch must be worn consistently. To maintain the power reserve level, the rotor is required to complete 30 complete counterclockwise rotor rotations per hour, or one complete rotation every two minutes.

Den kräver bra mycket mer än så om man inte är så aktiv.
Mina har jag dragit +80 varv om jag har behov av lång gångtid.

Så här skriver Oris på sin hemsida:

There are two ways to fully wind a Calibre 400 Series watch. The first is to wind the movement manually via the crown, which requires a total of 210 clockwise crown rotations, and the second is to wind the movement automatically via the rotor, which occurs while the watch is being worn. With the rotor-winding method, the movement requires at least 3,700 complete counterclockwise rotor rotations. To achieve this, the watch must be worn consistently. To maintain the power reserve level, the rotor is required to complete 30 complete counterclockwise rotor rotations per hour, or one complete rotation every two minutes.
Tack! Ser ut som att jag har en klocka att vrida upp! Får testa och se hur det blir!

Tack för svar!

Blev lite sugen på den här vid första anblick, men delar ni mina tankar om att den känns något off? Tänker framförallt på hur timmarkör, 12 och bezel linear upp (eller snarare inte gör…). Frågade säljaren och fick svar att: Förstår vad Du menar, jag tror det är de olika indexen i förhållande till siffran som varierar. Följ varvet runt så ser Du att vissa index och siffror sitter exakt och vissa inte.

Blev lite sugen på den här vid första anblick, men delar ni mina tankar om att den känns något off? Tänker framförallt på hur timmarkör, 12 och bezel linear upp (eller snarare inte gör…). Frågade säljaren och fick svar att: Förstår vad Du menar, jag tror det är de olika indexen i förhållande till siffran som varierar. Följ varvet runt så ser Du att vissa index och siffror sitter exakt och vissa inte.

Jo, dom är helt off och jag vet inte vad Oris höll på med på den modellen.
För om du kollar runt lite på nätet, så är det mer vanligt än ovanligt, att siffrorna far runt lite här och där.
Först trodde jag det var något brytningsfel i glaset, men det är det inte.
Hade väl en full praktikant som fick öva på just den serien😂

Eller så slarvar urmakarna galet mycket vid sevice och centrerar inte index med siffrorna ordentligt.

Senast ändrad:
Hej någon som kör på på pro pilot X och kan dela med sig av tankar/åsikter? Den tilltalar mig mer och mer, måste åka och testa snart.

För om du kollar runt lite på nätet, så är det mer vanligt än ovanligt, att siffrorna far runt lite här och där.

Eller så slarvar urmakarna galet mycket vid sevice och centrerar inte index med siffrorna ordentligt.
Jag är inte bekant med modellen, och ser inte så bra på de ganska mörka bilderna, men jag undrar en sak: Sitter siffrorna på tavlan, eller sitter de på tavelringen?

Om sifrrorna sitter på själva tavlan är klockan verkligen helt galen. Den som monterade tavlan måste ha varit onykter.

Men om siffrorna sitter på en tavelring, vilket jag tänker är mest troligt, så är allt mer begripligt. Det är det här vi ser på vissa Seiko-modeller. Tavelringen är inte ordentligt centrerad. Beroende på konstruktionen kan det vara svårt, eller rent av omöjligt att centrera tavelringen korrekt. Då blir det så här.

Kontenta: det finns två alternativ.
1. Det är helt åt helvete. Om man har normal synskärpa och ställer rimliga krav vill man inte ha en sådan klocka.
2. Det finns en anledning till att det ser ut så här. Alla exemplar av denna klocka kommer att ha den här bristen, i någon omfattning. Om man gillar modellen är det en del av charmen.

Jag är inte bekant med modellen, och ser inte så bra på de ganska mörka bilderna, men jag undrar en sak: Sitter siffrorna på tavlan, eller sitter de på tavelringen?

Om sifrrorna sitter på själva tavlan är klockan verkligen helt galen. Den som monterade tavlan måste ha varit onykter.

Men om siffrorna sitter på en tavelring, vilket jag tänker är mest troligt, så är allt mer begripligt. Det är det här vi ser på vissa Seiko-modeller. Tavelringen är inte ordentligt centrerad. Beroende på konstruktionen kan det vara svårt, eller rent av omöjligt att centrera tavelringen korrekt. Då blir det så här.

Kontenta: det finns två alternativ.
1. det är helt åt helvete. Om man har normal syn och ställer rimliga krav vill man inte ha en sådan klocka.
2. Det finns en anledning till att det ser ut så här. Alla exemplar av denna klocka kommer att ha den här bristen, i någon omfattning. Om man gillar modellen är det en del av charmen.

Dom sitter på en tavelring och ska kunna justeras.

Haha ja jag tänkte samma, att det var brytningsfel eller något i glaset, så bad om fler bilder men det var han inte så intresserad av att skicka. Får bli pass på den här tyvärr, även om jag gillar modellen så kan jag inte se förbi det där nu haha

30-35 varv kommer inte att vara i närheten av vad den behöver. Det kanske gäller en "vanlig" automatisk klocka, men tveksamt om det ens räcker där för att vrida upp den fullt.

Du behöver vrida 100+ varv. Vet inte exakt, men jag har läst bortåt 150 varv.
Så börja med att vrida ordentligt, sen får du testa gångreserven. Räkna inte heller med att automatuppdraget kommer att fylla klockan. Har du den på armen och lägger den ifrån dig tror jag inte att du kommer att få ut all gångreserv du hade tänkt.

M a o, har du inte själv vridit upp den typ 150 varv skulle jag inte säga att nåt är fel med den, om den stannar tidigare än 5 dygn.

Jag lämnade min med garantikort och aktiverad 10-års garanti hos Erikson Urhandel i Sumpan.

Edit: för sen på bollen... 😂
Och dessutom var jag för försiktig i mina siffror. 🙄

Divers Sixty-five på resa
1000025081.jpg

Tillbaka
Topp