• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Hej!
Jag har en Oris Aquis Date Calibre 400 som jag olyckligt nog tappade i parketten hemma från ca 80 cm vilket resulterade i att klockan slutade att ticka direkt. Lämnade in den hos återförsäljare vilket skickade vidare till Oris och fick nu svar:
"Vi har nu fått utlåtande från Oris Verkstad angående din klocka.
Klockan är i behov av en komplett service den innefattar
Nytt urverk, packningar och uppfräschning av länk och boett.
Pris 7500kr."
Är verkligen inte i behov av någon uppfräschning så lär sänka priset lite, men känns för mig som relativt ovetande rätt saftigt att byta hela urverket från detta?
Klockan är uttagen 2022. Någon som har något tips eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Tack :)
Jag har svårt att ge råd för hur du ska göra, men tycker att ditt inlägg är intressant och vill dela med mig av några reflektioner:
  • 7500 kr är lite mer än vad jag förväntar mig att fullservice av en Oris ska kosta. Men Omega tar ju 9600 kr, så det kanske är OK.
  • Är det så billigt att byta hela urverket? Merpriset för Calibre 400 i förhållande till Sellita när man köper en ny Aquis är ju mer än det dubbla.

Jag har svårt att ge råd för hur du ska göra, men tycker att ditt inlägg är intressant och vill dela med mig av några reflektioner:
  • 7500 kr är lite mer än vad jag förväntar mig att fullservice av en Oris ska kosta. Men Omega tar ju 9600 kr, så det kanske är OK.
  • Är det så billigt att byta hela urverket? Merpriset för Calibre 400 i förhållande till Sellita när man köper en ny Aquis är ju mer än det dubbla.
Har en cal 400 där den tidigare ägaren fick verket bytt på garanti, där "kostade" verket 24tkr. tycker det låter billigt att få ett helt nytt verk för den summan, hurvida det behövs ett helt nytt verk pga din skada kan jag desvärre inte svara på, det får ju vara upp till deras bedömning.

Torisdag idag 🙏

IMG_5400.jpeg

Hej!
Jag har en Oris Aquis Date Calibre 400 som jag olyckligt nog tappade i parketten hemma från ca 80 cm vilket resulterade i att klockan slutade att ticka direkt. Lämnade in den hos återförsäljare vilket skickade vidare till Oris och fick nu svar:
Pris 7500kr."
Är verkligen inte i behov av någon uppfräschning så lär sänka priset lite, men känns för mig som relativt ovetande rätt saftigt att byta hela urverket från detta?
Klockan är uttagen 2022. Någon som har något tips eller är det bara att bita i det sura äpplet?
Trist med klockan! Offerten låter dock väldigt rimlig tycker jag. Allt det där för 7500 kr är ett bra pris. Dessutom har du väl inte så mycket att välja på i och med att det är ett inhouseverk?

Trist med klockan! Offerten låter dock väldigt rimlig tycker jag. Allt det där för 7500 kr är ett bra pris. Dessutom har du väl inte så mycket att välja på i och med att det är ett inhouseverk?
Nej så är det nog! Hoppades på att det skulle räcka med att åtgärda någon liten del, inväntar svar på vad som gått snett inne i klockan.
Men har ingen koll jämfört med kunskapen som besitts här i trådarna så skönt att höra era tankar 😄

Nej så är det nog! Hoppades på att det skulle räcka med att åtgärda någon liten del, inväntar svar på vad som gått snett inne i klockan.
Men har ingen koll jämfört med kunskapen som besitts här i trådarna så skönt att höra era tankar 😄
Det där verket är lurigt. Många som haft problem med det och fått det utbytt. Mer regel än undantag såvitt jag vet, på de tidigare modellerna ska tilläggas.
I o m att det är inhouse så kan ingen annan än Oris själva säga vad som måste göras med det. Det bästa du kan hoppas på är väl att du kan använda ev drulle på hemförsäkringen.

Många märkesverkstäder vill kunna lämna garanti på sina reparationer. Om de nu skulle byta en liten del kommer garanterat något annat strula nästa månad, så kommer de till slut tvingas byta hela verket ändå. Sura pengar, men låter absolut som rimliga pengar. Hemförsäkringen kan nog täcka en slant också.

Många märkesverkstäder vill kunna lämna garanti på sina reparationer. Om de nu skulle byta en liten del kommer garanterat något annat strula nästa månad, så kommer de till slut tvingas byta hela verket ändå. Sura pengar, men låter absolut som rimliga pengar. Hemförsäkringen kan nog täcka en slant också.
Jag tror också att många urmakare vill genomföra en fullservice i samband med utbyte av delar, det vill säga en komplett demontering, ultraljudstvätt av alla delar, inspektion av delar, utbyte av slitna eller trasiga delar, ihopmontering, smörjning, samt justering. Man kanske inte kan komma åt och byta den trasiga delen utan att pilla på allt annat i verket. Det blir liksom inte billigare att bara byta någon liten del än att göra en fullservice. Men jag är ingen urmakare, så jag vet inte säkert.

Och det här att de byter hela verket är kanske en annan fråga. Det verkar ju som de har prissatt jobbet som en fullservice och tar en del av kostnaden för nytt urverk som goodwill.

För uppdatering från ovan
”Bedömningen Oris gör är en komplett genomgång, att de byter urverket i stället för att nermontera hela för att rengöra det eller byta ut skadade delar är både billigare och mindre tidskrävande. ”
Så som ni säger är det nog rimligt prissatt.

Hej!
Pris 7500kr."
Hej, jag vet inte om det är rimligt eller liknade, tipsar dock om en annan sak…kolla med ditt försäkringsbolag, hemförsäkringen eller allrisk/drulle borde borde täcka del av kostnaden iaf, förutsatt ni har det…

Tjena ny på klocksnack, har precis fått hem min nya klocka någon som har inputs om den? Vad tycker ni om den ni som har en?🙂
Välkommen till Oristråden! Aquisen är nog den vanligaste modellen här så det är bara att skrolla ikväll så hittar du hur mycket diskussion och omdömen som helst om de olika Aquis modellerna, länkar, gummin, storlekar osv

Tjena ny på klocksnack, har precis fått hem min nya klocka någon som har inputs om den? Vad tycker ni om den ni som har en?🙂
Grattis till en fin klocka och välkommen! Ställ frågor och post fler bilder. Jag har en liknande modell med 400 urverket (5dagar - 10års garanti) som jag är väldigt nöjd med. Aktivera garantin på 10år på Oris hemsida genom att registrera ett konto och klockan.

Senast ändrad:
Grattis till en fin klocka och välkommen! Ställ frågor och post fler bilder. Jag har en liknande modell med 400 urverket (5dagar - 10års garanti) som jag är väldigt nöjd med. Aktivera garantin på 10år på pris hemsida genom att registrera ett konto och klockan.
Tackar! Är besatt av klockor så köper mer klockor än va jag köper underkläder 😂 tack för tipset, dom nämnde även det när jag köpte den så gjorde allt det i morse😁 ska slänga upp lite trevliga bilder när vädret samarbetar så man får lite trevligt ljus 😊

Lätt att hamna där, många här har hamnat i en sådan loop någon gång. Ta det lite lugnare mellan köpen, njut av din senaste klocka före du jagar nästa kick. Och håll koll på bankkontot, så att du inte sänker din ekonomi.
Några saker som funkar: Tex sätta ett maxgräns på antal köp per år. En ny klocka in, en måste säljas. Eller sätt ett max som du får ha, x st klockor om du har en klockbox som rymmer det. Köp inte fler boxar bara…pausa nyköp och handla begagnat där förlusterna oftast är mindre jämfört med nyköp. Well, kontrollera galenskapen helt enkel…

Hallå alla Oris experter.

Köpte denna Oris Aquis förra året och har börjat märka att den inte går som den ska. Jag har inte tappat klockan eller så.
Jag vrider upp klockan som vanligt och när jag har den på mig går den fint, men så fort jag lägger ifrån mig den i 24 h så stannar den. Den ska ha en reserv på 5 dagar…

Det är en calibre 400 och jag undrar om det är fler som haft samma problem med det urverket? Klockan är uttagen 2022. Har inte varit med den på service, men undrar om det kan vara ett garantiärende?

Tack för svar!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    439.4 KB · Visningar: 2
Tillbaka
Topp