• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Tyvärr gick garantin ut i juni 2023 så där har jag inget att hämta vad jag förstå. Jag vet inte heller om jag är beredd att investera i en reparation eller vad som nu behövs då jag aldrig bär klockan.

Kanske den kan inbringa några tusenlappar från någon som känner sig hågad att fixa problemet?
Hej igen. Då bör du ju ha tid kvar av reklamationsrätten. Skicka ett. claim till Uret. Kostar inget att försöka.
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Tyvärr gick garantin ut i juni 2023 så där har jag inget att hämta vad jag förstå. Jag vet inte heller om jag är beredd att investera i en reparation eller vad som nu behövs då jag aldrig bär klockan.

Kanske den kan inbringa några tusenlappar från någon som känner sig hågad att fixa problemet?
Du registrerade inte den hos Oris på deras hemsida efter köpet? Isf hade du fått 3års garanti också :)
 

Revolve01

Omega
Jag har problem med min pointer date och kontaktade Oris för hjälp. De hänvisade till deras service center som verkar ligga i Danmark eller en lokal AD.

Jag kontaktade Erikssons urhandel i Sundbyberg och de sa att jag skulle komma in till butiken med klockan + garantikortet, och att jag skulle behöva betala 500 kr för dom att skicka in den till oris etc?

Jag har aldrig varit med om att jag behöver betala för att en AD ska hantera ett garantiärende, är detta standard för Oris eller? Förvirrad...
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Jag har problem med min pointer date och kontaktade Oris för hjälp. De hänvisade till deras service center som verkar ligga i Danmark eller en lokal AD.

Jag kontaktade Erikssons urhandel i Sundbyberg och de sa att jag skulle komma in till butiken med klockan + garantikortet, och att jag skulle behöva betala 500 kr för dom att skicka in den till oris etc?

Jag har aldrig varit med om att jag behöver betala för att en AD ska hantera ett garantiärende, är detta standard för Oris eller? Förvirrad...
Nej, det tycker inte jag känns OK. Butiken ska hantera frakt osv. Så har det fungerat för mig tidigare när en klocka skulle iväg på ett garantiärende, för flera år sedan.
 

Man

Rolex
Jag har problem med min pointer date och kontaktade Oris för hjälp. De hänvisade till deras service center som verkar ligga i Danmark eller en lokal AD.

Jag kontaktade Erikssons urhandel i Sundbyberg och de sa att jag skulle komma in till butiken med klockan + garantikortet, och att jag skulle behöva betala 500 kr för dom att skicka in den till oris etc?

Jag har aldrig varit med om att jag behöver betala för att en AD ska hantera ett garantiärende, är detta standard för Oris eller? Förvirrad...
Låter snurrigt. Jag köpte ett ”måndagsexemplar” som det blev garantiärende av. Lämnade in hos min lokala AD och den tror jag skickades till Danmark. (Den kom tillbaka efter 5 veckor med nästan allt utbytt.) I min värld, om det är ett garantiärende, så ska hela kalaset givetvis gå på garantin. Väntetiden är väl det enda man ska få stå ut med själv.
 

Revolve01

Omega
Jag tyckte också att det var märkligt, fick ett kort svar: "Det är för vårt arbete, försäkring mm".

Jag vet inte, jag hade min Rolex inne hos Nymans för ett garantiärende, inte tog dom betalt av mig för några så kallade adminstrationskostnader. jag förstår ifall jag skikcar in klockan och garantin inte täcker felet att jag får stå för merkostnaderna etc men det här var första gången som jag stött på detta.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag har problem med min pointer date och kontaktade Oris för hjälp. De hänvisade till deras service center som verkar ligga i Danmark eller en lokal AD.

Jag kontaktade Erikssons urhandel i Sundbyberg och de sa att jag skulle komma in till butiken med klockan + garantikortet, och att jag skulle behöva betala 500 kr för dom att skicka in den till oris etc?

Jag har aldrig varit med om att jag behöver betala för att en AD ska hantera ett garantiärende, är detta standard för Oris eller? Förvirrad...
Hur gammal är den? Tänker om det är skillnad på garanti eller reklamationsrätt?
 

Revolve01

Omega
Den är 2 år gammal bara, jag har 3 års garanti via Oris (erhålls när man registrerar klockan online hos Oris). Den är inte köpt hos Erikssons men en annan AD för Oris
 

dodds

Omega
2-Faktor
Det var samma när jag lämnade in min Aquis som hade garanti kvar. Köpt på Klockia men inlämnad på Hukes i Malmö. Fick pynta 500 och de gav samma anledning, frakt och försäkring. Jag orkade inte tjafsa men jag tyckte också det var lite märkligt.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Jag tycker det låter skäligt ändå. Om det ska jagas hundralappar genom att köpa en klocka via nätet om man först varit och provat den hos sin lokala AD, så får man väl stå ut med att AD inte tar en ekonomisk förlust på goodwill.
 

Revolve01

Omega
De vet inte att jag inte köpt den där. Skickade mejl och det framgår inte i mitt mejl att jag köpt någon annanstans. Inget som dom frågat heller. Så frågan är om dom inte gör likadant även för deras kunder
 

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Det ser väl på serienumret var den är såld någonstans.
I vissa fall när jag har lagt in en Oris på deras sida så står det var den är såld.
 

Revolve01

Omega
Jo men jag har inte gett dom nån sån info än. Mejlade bara om mitt problem och beskrev felet och hur man kan vidare så fick jag det svaret.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej alla glada ägare av Oris

2021 köpte jag, via uret.se, en Oris 65 diver. Jag har inte brukat denna rova särskilt mycket, låt oss säga ett tiotal dagar sedan inköp.

För några veckor sedan ville jag dock vrida igång urverket, ett Oris 733 baserat på ett Sellita SW-200, varpå jag märkte att det gick riktigt trögt och att då jag vred kronan började rotorvikten att snurra.

Det jag nu undrar är om det är någon annan har som har upplevt något liknande? Med tanke på den ynkliga tid jag har brukat klockan så känns det hela skevt.

Mvh

Blev nyfiken och googlade. Värt att få ett kostnadsförslag av en seriös urmakare? SW200 är ett standardverk.

Sounds like a problem with the movements reversing mechanism. When you hand wind the watch, it should decouple the rotor as spinning the rotor via the winding stem creates far too much torque on such tiny components. It's not uncommon for this mechanism to get gummed up with dried out oil and subsequently you see this scenario of the manual wind mechanism spinning the rotor.
It probably only happens when the watch is flat as gravity on the rotor can over power the friction when the watch is vertical aligned.
Do not continue manually winding the watch. This will be cause a lot of stress on very small components and you'll likely end up causing more damage.
You say it's only 8 months old so I'm guessing it's still under warranty. Oris will fix this.
If it's not under warranty, the good news is that this should be a relatively cheap fix. Requires removal of a few components, cleaning, re-oiling and re-assembling.
 

dodds

Omega
2-Faktor
Jag tycker det låter skäligt ändå. Om det ska jagas hundralappar genom att köpa en klocka via nätet om man först varit och provat den hos sin lokala AD, så får man väl stå ut med att AD inte tar en ekonomisk förlust på goodwill.
Jag är osäker var jag står i frågan. Jag tänkte spontant först som dig. Samtidigt om det är ett uppenbart fel (i mitt fall byttes verket ut), borde inte Oris stå för notan för det till butiken i fråga som tar in ärendet?
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Här snackar vi profil!! 🤓👌
20240216_082607.jpg
20240216_083106.jpg

ChronOris Movember Edition.
 

Hammerthrow

Omega
2-Faktor
Idag fick jag hem nyförvärvet. Det jag fått fram är att den är cirka 1963 det vill säga lite före de här Six Five. Har fått fram att modellen heter Explorer och kalibertypen Roskop F Cal 715
Lume lyser cirka 10 sek sedan tvärdör den.
Nu skulle man aldrig haft en Waterproof med dykbezel, det vill säga förebilden för dagens Sixty Five. Har hittat ett par stycken på nätet som jag lurar lite på.
 

Bilagor

  • IMG_4529.jpeg
    IMG_4529.jpeg
    470.1 KB · Visningar: 10
  • IMG_4530.jpeg
    IMG_4530.jpeg
    523.1 KB · Visningar: 7
  • IMG_4512.jpeg
    IMG_4512.jpeg
    715.2 KB · Visningar: 4
  • IMG_4520.jpeg
    IMG_4520.jpeg
    226.5 KB · Visningar: 4

Quark

Cartier
2-Faktor
Idag fick jag hem nyförvärvet. Det jag fått fram är att den är cirka 1963 det vill säga lite före de här Six Five. Har fått fram att modellen heter Explorer och kalibertypen Roskop F Cal 715
Lume lyser cirka 10 sek sedan tvärdör den.
Nu skulle man aldrig haft en Waterproof med dykbezel, det vill säga förebilden för dagens Sixty Five. Har hittat ett par stycken på nätet som jag lurar lite på.
Vilket härligt 60-talsteckensnitt på timsiffrorna!

Jag blir sällan helsåld på retro-modeller, men sådana siffror skulle kunna få mig att köpa en modern retro-65:a. Kanske med en lite bättre matchning mellan trean och datumsiffran, eller utan datum, för att timsiffrorna ska skina riktigt.
 
Topp