• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Jag gillar verkligen glaset på den här.
IMG_3797.jpeg

I min ägo i tre år nu och fortfarande min favoritklocka.
Det har väl kommit och gått närmare 30 klockor sedan 2016 😝

Jag har haft den inne på service på KM Fältan och även låtit dom byta ut glaset, som hade en del repor. Jag valde att inte byta ut insert då jag gillar att färgerna är blekta.

En fantastisk klocka 🥰

IMG_3887.jpeg

Jag har haft den inne på service på KM Fältan och även låtit dom byta ut glaset, som hade en del repor. Jag valde att inte byta ut insert då jag gillar att färgerna är blekta.

En fantastisk klocka 🥰

IMG_3887.jpeg

Kul den fick nytt glas! Kan sakna den ibland men ja den fick ju ett fint hem ändå 🙂

Bra du inte bytte insert, tänkte jag först med men detta på är sjukt bra. Tycker Oris var som allra bäst här, slår aquis i design i mitt tycke med hästlängder 👌🏻 Iaf de nuvarande, gen 1 var väldigt bra. Sen gick det utför…

IMG_5542.jpeg

IMG_5543.jpeg

En liten hyllnings-/uppskattningspost för aquisen. Arbetarklassens hulk. Det var just denna modell och färg (dock den större varianten) som blev mitt första vill-ha objekt för en sisådär femton år sedan. Jag minns att jag tänkte jäklar vilken snygg klocka, och även om prislappen avskräckte tänkte jag att någon gång ska jag köpa en. Det dröjde ganska många år innan jag väl köpte en, många andra dyrare klockor har kommit och gått innan jag väl blev med Aquis. Landade då i att 43:an var något stor och köpte därför en 41:a som är helt perfekt.
Tycker man får helt otroligt mycket klocka för pengen - förvisso var det mer sant förr innan priserna drog iväg - i form av design, finish, urverk och karaktär i största allmänhet. Man känner igen en Aquis på långa vägar och den försöker inte utge sig för att vara något den inte är. Jag älskar allt med den; den blingiga integrerade länken, caset och hur bezeln hänger över det, det extremt lätt kupade glaset och sist men inte minst den underbara FÄRGEN! 😍

Ber om ursäkt för smutsig klocka och brist på styckeindelning, slut på rant ✌🏻

Senast ändrad:
Vilken nivå skulle ni lägga Oris, om man jämför med andra märken. Om det ens går att göra en jämförelse :)

-Vad det gäller kvalité
-Prisvärdhet
-Värdeökning

Vilken nivå skulle ni lägga Oris, om man jämför med andra märken. Om det ens går att göra en jämförelse :)

-Vad det gäller kvalité
-Prisvärdhet
-Värdeökning
Kvalitén i jämförelse med Longines.
Prisvärdhet i jämförelse med Longines, men under märken som Certina och Tissot. Jag tycker dock att Oris i många fall är mera prisvära än Seiko efter deras högre priser på många serier. Oris har precis som andra som höjer sina priser minskat i prisvärdhet de senaste åren. Däremot blir det betydligt mera prisvärt om du köper en 1-2 år gammal Oris eftersom beg priset kan falla till 60-50% av listpris på de åren.

Men det är mkt subjektiva uppfattningar detta, så övriga Oris-fans kanske tycker annat.

En fantastisk klocka 🥰

IMG_3887.jpeg
Bra patina, spara den! Det ger klockan karaktär och visar att den är älskad och använd.

Tillbaka
Topp