• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Osäker förstagångsköpare av 5513 Submariner söker råd...

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Beso är sjuk och tala om en värdering han gjorde för 4 år sedan vill jag ej, men att han kallat sig urmakare tror jag ej då han kommer från ädelmetall handeln.Men att påstå att man får säkrare kunskap på ett utlåtande från ett foto som visas på nätet även om det är är på wrf är inte något jag skulle rekomendera en förstagångsköpare.
För trots allt så var det någon som frågade efter hjälp och råd,
Om en osanning upprepas tillräckligt många gånger blir det en sanning på internet.
Prova posta något tveksamt på vrf och se om det går igenom. Jämför det med 1680'n som nyligen diskuterades här som såldes på en pantbank. Den var fake och den hade ett skriftligt intyg från Bergströms i Göteborg som dessutom är Rolex AD.

https://klocksnack.se/threads/1680-med-intyg-ifrån-bergströms-ur.43335/

Att jämföra med detta:

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1444312213/last-1444406653/View+All

Jag vet iaf vilken metod jag skulle råda en nybörjare med en tveksam klocka. :)
 
Senast ändrad:

Kamelen

Cartier
Jag vet inte riktigt var vi är på väg i våran diskussion men en förstagångsköpare tycker du skall ta foto och sätta in på internet och låta de tycka till om hans största klockaffär i hans liv(so far) det är ok med mig, då du ändrat i ditt inlägg så utgår jag ifrån att du ej litar blint på andras bedömningar utan du lutar dig mot egen erfarenhet vilket jag tycker låter förnuftigt.
Angående pantbanken så vet jag att bergströms intyg ej mottogs på pantbankerna i malmö för ca 5 år sedan efter lite problem med belgiska boetter på daydate och daytona,sub 18k.
Finner det intressant att i ingen annan samlarvärld vare sig bilar eller konst så går det att få ett äkthetsintyg på foto men med klockor går det bra?

Ha en trevlig kväll
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag vet inte riktigt var vi är på väg i våran diskussion men en förstagångsköpare tycker du skall ta foto och sätta in på internet och låta de tycka till om hans största klockaffär i hans liv(so far) det är ok med mig, då du ändrat i ditt inlägg så utgår jag ifrån att du ej litar blint på andras bedömningar utan du lutar dig mot egen erfarenhet vilket jag tycker låter förnuftigt.
Angående pantbanken så vet jag att bergströms intyg ej mottogs på pantbankerna i malmö för ca 5 år sedan efter lite problem med belgiska boetter på daydate och daytona,sub 18k.
Finner det intressant att i ingen annan samlarvärld vare sig bilar eller konst så går det att få ett äkthetsintyg på foto men med klockor går det bra?

Ha en trevlig kväll
Problemet är att det inte finns många som har tillräcklig kunskap i butikerna ute i landet. På nätet är det lättare att samla ihop kunnigt folk, annars hade vi hållit med dig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag vet inte riktigt var vi är på väg i våran diskussion men en förstagångsköpare tycker du skall ta foto och sätta in på internet och låta de tycka till om hans största klockaffär i hans liv(so far) det är ok med mig, då du ändrat i ditt inlägg så utgår jag ifrån att du ej litar blint på andras bedömningar utan du lutar dig mot egen erfarenhet vilket jag tycker låter förnuftigt.
Angående pantbanken så vet jag att bergströms intyg ej mottogs på pantbankerna i malmö för ca 5 år sedan efter lite problem med belgiska boetter på daydate och daytona,sub 18k.
Finner det intressant att i ingen annan samlarvärld vare sig bilar eller konst så går det att få ett äkthetsintyg på foto men med klockor går det bra?

Ha en trevlig kväll
Det enda jag ändrat är att jag lagt till information. Jag håller med dig om att man enklast bedömer en klocka live men i detta fall är det rätt så svårt. Jag vidhåller att kunskapen om vintage-rolex varierar enormt hos urmakare och därför föredrar jag alla dagar i veckan bra foton på klockan än att skicka stackaren till en random urmakare. Spontant så har jag ännu inte träffat någon urmakare i Sverige som jag kännt kunnat mer om gamla sportrollar än mig själv och då kan jag väldigt lite jämfört med välrenommerade experter på tidigare nämnda forum. Jag försöker inte vara självgod men jag skulle inte hålla någon AD, auktionsfirma eller fristående urmakare i detta land framför den samlade expertisen som finns på vrf. Det är en sak om inte fotografierna duger som det är i detta fall men då är det trots allt bara att skaffa bättre. Det ska till väldigt nördig nivå på objekten för att inte foton i hög upplösning ska duga för att fastställa äktheten på klockan. Detta är en 5513 från 70-talet. Vi snackar alltså om ett standardur och inte någon udda modell som bara existerar i fåtal exemplar.

Aja, vi tycker uppenbarligen olika. Jag hoppas att trådstartaren träffar en urmakare som kan sin sak om han väljer den vägen framför vettiga foton på respekterade forum.

Trevlig kväll själv. :)
 

JohnDoe

Rolex
Det samlade rådet i tråden är väl ändå att klockan inte är ett klockrent köp. Summerar man råden så blir det ungefär såhär:
- Det är en hel del pengar att lägga på en osäker klocka.
- När det gäller vintageklockor är inte alltid urmakare proffs på att garantera att allt är matchande delar.
- Förfalskningar/frankenbyggen förekommer.
Så vill du gå vidare med klockan krävs en skicklig värderare innan köp som kan kolla alla delar noga. Säkrast är att passa den här klockan och hitta en annan.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Prova posta något tveksamt på vrf och se om det går igenom. Jämför det med 1680'n som nyligen diskuterades här som såldes på en pantbank. Den var fake och den hade ett skriftligt intyg från Bergströms i Göteborg som dessutom är Rolex AD.

https://klocksnack.se/threads/1680-med-intyg-ifrån-bergströms-ur.43335/

Att jämföra med detta:

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1444312213/last-1444406653/View+All

Jag vet iaf vilken metod jag skulle råda en nybörjare med en tveksam klocka. :)

Case closed!
 
Tack för all input!
Håller med mycket av det som sagts och det krävs en rejäl översyn på klockan innan eventuellt köp. Många frågetecken att räta ut.
Hittade ytterligare en (dålig) bild på verket som inte följde med tidigare.
IMG_4969.JPG
 
Håller med dig @Criss Cross, tycker även att mellanrummet mellan "R" och "O" är tight.

Googlade dock efter mer bilder på cal. 1520 och hittade liknande versioner där "O"et är tightare/större.
IMG_2606_2.jpg
.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Samtidigt är många nya medlemmar som inte verkar ha koll snabba på att uttala sig så man får ju granska lite vem det är som har vilka åsikter.
Jo, men lite sunt förnuft får man ha. Som vägledning kan man väl ha antal inlägg samt hur länge man har varit medlem..sen får man göra sin egen research också för den delen..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Förstår inte. Överväger du fortfarande ett köp?

Någon har hackat/ristat i modell/serienummer. Det skulle räcka för att få mig att avstå en väldigt vanlig klocka. Sedan är visarna rätt körda. Misstankar i tråden om franken och till och med fakevibbar.

Gör dig själv en tjänst och köp en annan klocka.
 
Topp