• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oservad Seamaster

Hallå där! :)

Min pappa har en oservad seamaster som är ungefär 12-13 år gammal. Klockan går fel med ca 30 sekunder/dag och länkpinnarna har även börjat lossna då och då.

Vad skulle klockan gå på att serva tror ni uppskattningsvis? Det lär ju vara en del att göra om man säger så. Han är rädd om klockan i övrigt, oklart varför han aldrig har lämnat in den på service.

52680A20-2459-4334-A627-194A18671264.jpeg

Tvivlar inte på att det finns personer med koll här inne! :)

Var snabba svar du fick!

Detta är saxat från nymans urs hemsida!

Är det klockan på bilden så är det en automat, då blir det dyrare än om det hade varit en Quartz.

Som sagt så kan det ju bli dyrare ifall urmakaren behöver byta ut några verkdelar!

036EE1D8-AB2A-4A06-8FB0-B2D6B6F9DC6A.jpeg
8A71102F-2A59-4AAE-B685-37DF51DBAB3C.jpeg

Senast ändrad:
Behöver inte alls dra iväg så mycket från grundpriset. Kanske någon extra del att byta och så lite pill med länken jag säger 7k. Han ska så klart be om ett kostnadsförslag där alla tillägg är specade. Ibland kan de föreslå typ ny tavla för x kr då det är en mikroskopisk repa på tavlan. Sådant kan han ju avböja
Vart i landet bor han, dvs i vilken stad ska den lämnas in?

Hallå där! :)

Min pappa har en oservad seamaster som är ungefär 12-13 år gammal. Klockan går fel med ca 30 sekunder/dag och länkpinnarna har även börjat lossna då och då.

Vad skulle klockan gå på att serva tror ni uppskattningsvis? Det lär ju vara en del att göra om man säger så. Han är rädd om klockan i övrigt, oklart varför han aldrig har lämnat in den på service.

52680A20-2459-4334-A627-194A18671264.jpeg

Tvivlar inte på att det finns personer med koll här inne! :)

Jag lämnade in en för något år sedan fick skickas in till Omega för detta, den hade aldrig heller varit servad. Några delar byttes ut förutom ordinarie service, betalde 6500kr för detta inkl polering.

Senast ändrad:
Kollegan servar en liknande Seamaster på auktoriserad verkstad, tror det skulle landa in på 4500 för vanlig service.

Men det är väll inga konstigheter egentligen?
Man vill ju ha nån som vet vad dom gör. Dvs utbildning och gesällbrev.

Följande text ör rent resonemang och gissningar. Rätta gärna om ni har mer korrekt info!

Hur många timmar tar det att skruva isär, tvätta och återmontera ett urverk?
Inte den blekaste med säg 4-5 h.

Man tar man då en 600-1200 kr/h (vanlig konsultkostnad inom en helt annan bransch, bygg, med det kanske ger ett humm?)
Tja, då blir det ca 3000-4000 kr

Plus lite matiel på det..

Konstigt att det inte kostar mer egentligen.

Service på Omegor är rätt transparent och tydligt.
Värt att nämna är att nytt spänne går på ca 2500 och en ny vridring går på liknande summa om man skulle vara intresserad av det. Är du i Stockholm kan du även besöka SwatchNordic och lämna in på plats så att säga!

Lämnade in min Omega speedmaster (inköpt 2012) för service o lagning (den började plötsligt gå för fort) på NK juvelsalong... fick ertt prisförslag nu på 9530:- komplett genomgång inkl byte av verkdelar, krona, visare och packningar samt ett nytt lås. Tillval av safirglas 5860:- ytterligare... jösses!!!!!

Service på Omegor är rätt transparent och tydligt.
Värt att nämna är att nytt spänne går på ca 2500 och en ny vridring går på liknande summa om man skulle vara intresserad av det. Är du i Stockholm kan du även besöka SwatchNordic och lämna in på plats så att säga!
2500?
med tanke på att man kan få ett av dom nya med justering för ca 1400-1500 så låter det saftigt!

Lämnade in min Omega speedmaster (inköpt 2012) för service o lagning (den började plötsligt gå för fort) på NK juvelsalong... fick ertt prisförslag nu på 9530:- komplett genomgång inkl byte av verkdelar, krona, visare och packningar samt ett nytt lås. Tillval av safirglas 5860:- ytterligare... jösses!!!!!
Nu har jag ju inte själv servat en speedmaster, 7500 är listpris för service av kronograf hos Omega plus ca 2K för ett nytt lås blir ju 9500:- Mycket pengar? Javisst, men mekaniska urverk behöver servas ca var 5-6 år beroende på modell etc.
Ursäkta OT

Tillbaka
Topp