Video på de första 20 minutrarna av utbrottet.
Hur stort är utbrottet so far?
Edit: hittade
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Video på de första 20 minutrarna av utbrottet.
säger forumet när man försöker titta närmare på den.The requested content cannot be loaded.
Please try again later.
Det jag har att gå på just nu (och denna data kan förändras snabbt) är att initialt var lavaflödet upskattat till mellan 100-300 m3/s (är nog mer nu) och att sprickan är cirka 4000 m lång.Hur stort är utbrottet so far?
Jag sitter på mobil och forumet bråkar tyvärr. Gå in på vedur.is, rapporteringen är på första sidan där kan du kolla bilden.säger forumet när man försöker titta närmare på den.
Den började tydligen som ett fiskeläger för över 1000 år sedan. Det är ju något av ett mirakel att den överlevt så länge med tanke på att den praktiskt taget är byggd på sprickzonen.Ok lite mer info.
Första sprickan öppnades och korsar en av lavabarriärerna som konstruerades i december (för att skydda Grindavik) vilket inneburit att barriären tappar sin funktion.
Vid 13, svensk tid, öppnades en ny spricka mellan den första och Grindavik.
Som en isländsk källa jag nyss hittade sa:
”This seems to mean the end to the ancient fishing village of Grindavik”
Models based on GPS data, reviewed this morning (1 February) by scientists from the Icelandic Meteorological Office and the University of Iceland, indicate that approximately 6.5 million cubic meters of magma has accumulated beneath the Svartsengi region. According to this assessment, magma will soon reach the same volume as drained during the January 2024 eruption. Therefore, the timescale for the next eruption could be within two weeks or possibly days. This means that the likelihood of a magma intrusion, and a volcanic eruption, have increased.
Kort uppdatering nedan från vedur.is