• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT Bmw 1-serien

Thomas77

Omega
3000 mil och BMW har väl fri service upp till 8000 mil har jag för mig? Försäkring tillkommer, ca 400/månad. Ska kolla på den imorgon :)

Hade jag valt med hjärtat hade det blivit en 335:a :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
... Köpte en Volvo S60 kontant för flera år sedan, det är när jag summerar det en dålig affär...

Det är å andra sidan inte så ofta ett bilköp är en bra affär;)

Men leasing är ju ett bekymmerslöst sätt att ha bil. Köper man en bil bör man se det som att man köper en tjänst och inte en vara. På ett år/månad lägger du X kr som du aldrig får tillbaka i utbyte mot frihet/glädje/status osv. Leasing vs köp... ? -Räkna på månadskostnaden!
 

Weberg

Audemars
Mina högst personliga åsikter...

+ kul att köra (även med liten motor)
+ mkt bil för pengarna (priset du angav låter helt ok)
+ kvalitet rakt igenom (inget nytt under solen)

- inget vidare som vinterbil (typiskt BMW, alltså)
- extremt trång inuti ("som en damsko", skrev Vi Bilägare)
- knappast premiumdesign (nya Merca A-klass ser tio år modernare ut)
 

Thomas77

Omega
Uppdatering då :)

Har varit och testat en Bmw 116 och den var väldigt trevlig och andades kvalite rätt igenom, men...

Väl i bilhallen efter att ha tittat på både 1, 3, 4 serien så fann jag modellen jag ska ha!

Bmw 5-serien! Det var kärlek direkt! Härliga utrymmen, komfort, kvalitetskänslan, denna modellserie ska jag ha :cool:

Nu är alla tidiga kalkyler historia, kommer satsa mer pengar nu för detta var modellen jag gillade bäst. Man lever bara en gång, dessutom var min bättre hälft och jag rörande överens om att 5-serien är vår modell. Nu är det letande på blocket och bytbil för hela slanten :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Uppdatering då :)

Har varit och testat en Bmw 116 och den var väldigt trevlig och andades kvalite rätt igenom, men...

Väl i bilhallen efter att ha tittat på både 1, 3, 4 serien så fann jag modellen jag ska ha!

Bmw 5-serien! Det var kärlek direkt! Härliga utrymmen, komfort, kvalitetskänslan, denna modellserie ska jag ha :cool:

Nu är alla tidiga kalkyler historia, kommer satsa mer pengar nu för detta var modellen jag gillade bäst. Man lever bara en gång, dessutom var min bättre hälft och jag rörande överens om att 5-serien är vår modell. Nu är det letande på blocket och bytbil för hela slanten :)

Bra val, en helt annan bil.
Stabila på vintern, den styr dit du vill ist för någon okontrollerbar framhjulsdrift.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Bra val, en helt annan bil.
Stabila på vintern, den styr dit du vill ist för någon okontrollerbar framhjulsdrift.

Nu är ju inte direkt 116 en framhjulsdriven bil... Men ändå... ;)

Jag kör en 120d (F20) som firmapulka nu. Och har tidigare haft en 320i touring (E46?) och två 530i (E34? Och E60). 1-serien och 5-serien är två extremt olika bilar. Ettan är pigg, rapp, känns lätt och smidig. Grym pendlarbil i Stockholmstrafiken. Men inte alls bra där femman är som bäst. Dvs på att vara tyst, lugn, stabil och stark. Går att ligga i 110+ med radion på låg volym och föra ett normalt samtal. Den enda bilen jag har åkt i med bättre komfort är Audi A6 Allroad med quattro och luftfjädring. (Som jag råkar ha som andrabil/familjebil... ;)

Så om du vill ha en femma är det en grymt bra val. Bakhjulsdriven om du vill ha en lite busigare bil, men det är ändå inte den typen av bil, så jag skulle helt klart fundera på x-drive.

Härliga mil står du iaf inför. Oavsett vilken modell det blir i slutändan.

/Robert
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Nu är ju inte direkt 116 en framhjulsdriven bil... Men ändå... ;)

Jag kör en 120d (F20) som firmapulka nu. Och har tidigare haft en 320i touring (E46?) och två 530i (E34? Och E60). 1-serien och 5-serien är två extremt olika bilar. Ettan är pigg, rapp, känns lätt och smidig. Grym pendlarbil i Stockholmstrafiken. Men inte alls bra där femman är som bäst. Dvs på att vara tyst, lugn, stabil och stark. Går att ligga i 110+ med radion på låg volym och föra ett normalt samtal. Den enda bilen jag har åkt i med bättre komfort är Audi A6 Allroad med quattro och luftfjädring. (Som jag råkar ha som andrabil/familjebil... ;)

Så om du vill ha en femma är det en grymt bra val. Bakhjulsdriven om du vill ha en lite busigare bil, men det är ändå inte den typen av bil, så jag skulle helt klart fundera på x-drive.

Härliga mil står du iaf inför. Oavsett vilken modell det blir i slutändan.

/Robert


Inte än iaf :)
Syftade självklart inte på 1 serien utan på att någon tidigare skrev att bmw har dålig vinterväghållning vilket inte stämmer.

Såklart det är olika bilar, personligen får jag cellskräck i 1-serien, speciellt när dörrarna går upp så jäkla långt.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Inte än iaf :)
Syftade självklart inte på 1 serien utan på att någon tidigare skrev att bmw har dålig vinterväghållning vilket inte stämmer.

Såklart det är olika bilar, personligen får jag cellskräck i 1-serien, speciellt när dörrarna går upp så jäkla långt.

Det håller jag faktiskt med om. Jag har höjt stolen till pensionärsnivå bara för att kunna ha armbågen på kanten.
 

Bottega

Cartier
Vad sägs om nya A-klassen? :) En a180 anses kanske lite trött jämfört med en 118, men en A 200 CDI med automat och AMG paket, lite xenon så har du en jäkligt kittad bil.
 

David

Bödeln
Uppdatering då :)

Har varit och testat en Bmw 116 och den var väldigt trevlig och andades kvalite rätt igenom, men...

Väl i bilhallen efter att ha tittat på både 1, 3, 4 serien så fann jag modellen jag ska ha!

Bmw 5-serien! Det var kärlek direkt! Härliga utrymmen, komfort, kvalitetskänslan, denna modellserie ska jag ha :cool:

Nu är alla tidiga kalkyler historia, kommer satsa mer pengar nu för detta var modellen jag gillade bäst. Man lever bara en gång, dessutom var min bättre hälft och jag rörande överens om att 5-serien är vår modell. Nu är det letande på blocket och bytbil för hela slanten :)

Skönt! Väl resonerat.
 

Edin

Panerai
Har avverkat många mil i alla de bilar som nämnts och kan knåpa ihop något under morgondagen. Kort sagt skulle jag välja Mb före Bmw tills vi kommer upp till rikligt utrustade 5-serie och uppåt..
 
Topp