På vilket delikat sätt du lyckades berätta att jag både är gammal och puckad.Tycker frågan "Hur kan det vara kul att titta på någon som spelar?" kommer upp förvånansvärt ofta med tanke på hur stor del av vår kultur som kretsar kring att titta på andra människor som utövar sport över digitala medier.I mina ögon finns det inga avgörande skillnader mellan att se en fotbollsmatch på TV som att se på e-sport. Som 22-åring får jag väl uttala mig som en del den yngre skaran på forumet och säga att jag tycker det är precis lika kul att sitta hemma i TV-soffan och se på fotboll/hockey/ som att se på e-sport.
Den stora skillnaden är förmodligen att i princip vem som helst kan titta på en fotbollsmatch och se ungefär vad som händer och tycka det är kul att följa, även om de små nyanserna i en fin match är reserverade för de mer insatta. E-sport är, på gott och ont, ofta mycket komplicerat och är därför förbehållet de som själva spelat/spelar spelet. Kan därför förstå att det är framstår som att tiotusentals människor sitter och tittar på lillbrosan som spelar Super-Mario.
"Idol"-kulturen inom e-sport ska nog inte överdrivas. Folk har naturligtvis sina favoritspelare/favoritlag, men det är inte på samma barnsliga nivå som medelålders män som gråter/slåss/skriker när deras allsvenska favoritlag förlorar.![]()
Men tack för förklaringen, det verkar vara en åldersrelaterad företeelse.