• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Förslag på riktigt bra kolgrill..

MrPlow

Rolex
Det är väl problemet med att vara hipster - det som massan tycker är bra är inte gott nog! (Även om det råkar vara bättre än det smala alternativet...) Jag tycker du ska satsa på att grilla hela djur över öppen eld!

Men annars rekommenderar jag också Weber 57 cm med sidobord och gärna gasoltändning.
 

Simola

Omega
Grillar med en Weber, tycker de är helt OK. Lätt att tända med tändrör och reglera värmen med spjällen. Har kontroll mätt termometern och den stämmer bra.
På det negativa: locket inte är fäst med gångjärn, samt att gallret inte är i gjutjärn.
Skulle gärna få tag i ett massivare galler till webern, skulle höja den avsevärt.

Så om du inte vill köpa en weber, skulle jag leta efter en likande konstruktion, men med fast lock, samt rejälare galler.

/C
 

Simola

Omega
Grillar med en Weber, tycker de är helt OK. Lätt att tända med tändrör och reglera värmen med spjällen. Har kontroll mätt termometern och den stämmer bra.
På det negativa: locket inte är fäst med gångjärn, samt att gallret inte är i gjutjärn.
Skulle gärna få tag i ett massivare galler till webern, skulle höja den avsevärt.

Så om du inte vill köpa en weber, skulle jag leta efter en likande konstruktion, men med fast lock, samt rejälare galler.

/C

Hey! :)
Kollade in den fenomenala grillhouse.se, som någon i tråden rekade, tack!
Det finns ju galler! http://www.grillhouse.se/grill-bbq-tillbehor/cig-gjutjarnsgaller-till-57cm-klotgrillar.html
 

leicaphile

Panerai
Hey! :)
Kollade in den fenomenala grillhouse.se, som någon i tråden rekade, tack!
Det finns ju galler! http://www.grillhouse.se/grill-bbq-tillbehor/cig-gjutjarnsgaller-till-57cm-klotgrillar.html

Lite sugen på att köpa ett sånt själv, posta gärna en recension om du beställer!

Kör Weber 57a själv, det är väl mer eller mindre standardgrillen för de som vill ha något bra men inte alltför dyrt. Duger till det mesta, men har även en ProQ rök när det är dags för lite low and slow.
 

BOTL

Panerai
Japp, Landsmann är riktigt dåligt, tyvärr. Inte riktigt den cirkulation som behövs för att kunna grilla indirekt vettigt, ingen kvalitetskänsla och rostar direkt.
 

Johanw

Cartier
Jag kör på en Landmann Black Pearl och gav 699:- när jag köpte den på rea mitt i vintern och för dom pengarna slår den Weber vilken dag som helst. Kostar 1995:- annars. En stor fördel mot Weber är att det finns tre lägen att ställa grillgallret på. Grillar indirekt bra även om jag inte gör det ofta längre då man lika bra kan sätta gallret på högsta läget istället.

1_591032[570x304].jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kol 99% av tiden, vanliga bricketter är skit, tyvärr.

www.grillkol.se har riktigt bra kol och bricketter. Hemkörning och allt, har man tur hittar man deras röda påsar på dollarstore ibland, då har de fått sig en smäll och det är lite mindre bitar i.

När jag grillar lite längre kör jag blandat kol och bricketter.


Ska kika närmare på den sidan. Har slutat köpa kol, då påsarna i mattaffären bara innehåller kolsmulor och koldamm, vilket inte är bra för blodtrycket.
 

Sond

Patek
1. Landmann, om man inte vill betala mer än för Weber så duger de tycker jag. Men själv kör jag... Ta da, Weber..;)
2. Köpte ekobricketter förra sommaren som bestod av kokos. Det var bättre än billiga briketter på ICA och Statoil. Väldigt hög värmeutveckling.
3. Har nu beställt fr grillkol.se :)
 

Sond

Patek
Då kör vi en liten paketöppning(man får ju inte köra de hur som helst längre och detta inlägg kan tas som intäkt för att formumledningen har rätt...)
IMG_0526.jpg
IMG_0528.jpg


Det blev en "grillmix låda". Att det körs hem är ju en riktigt fin bonus.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Måste slå ett slag för märket Napoleon. Otroligt gedigna och genomarbetade, enligt mig värt varje krona.

Har själv både gasol, kol och rök därifrån och som jag har ställ i mitt utekök. Kolgrilen är något större kanske än du söker men otroligt smidig och du har garanterat plats för kött om alla grannarna kommer på besök ;)
m605rbcss-charcoal-grill(1).png


Röken är en kombination av kolgrilen som går att bygga på med sektioner till en rök med vattenbad. Tyckte mig läsa att du inte vill ha en klotgrill men här får du 2 in 1 :)
Apollo-grill_smoker-layer(1).jpg


Har du vägarna förbi Täby så är du välkommen in på en kaffe och känna på dem eller varför inte lite grillat och testa dem in action. Ta med en beater så ser vi om den klarar värmen ;)
 

Nexus

Panerai
Kanske inte helt On Topic här, men var köper jag bäst Webers engångstuber med gasol i Spånga/Bromma/Alvik-området? Köpte en Q1000 gasolgrill idag för att komplettera min Weber One Touch, men stolparna skickade med fel jävla gasoltub.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Kanske inte helt On Topic här, men var köper jag bäst Webers engångstuber med gasol i Spånga/Bromma/Alvik-området? Köpte en Q1000 gasolgrill idag för att komplettera min Weber One Touch, men stolparna skickade med fel jävla gasoltub.

Engångstuber? Känner att jag missat något i utvecklingen, använder man sig inte av utbytbara? Borde annars finnas på större mackar och på byggvaruhusen. Ulvsunda borde vara närmast med både mackar och varuhus.
 

Bender

Cartier
Beror på vad man ska grilla och hur mycket åt gången...
Men det smakar lika gott med en och går fortare och få glöd med en.För under 500:- :rolleyes:

grillvagn.jpeg grill.jpg
 

Bender

Cartier
Kanske inte helt On Topic här, men var köper jag bäst Webers engångstuber med gasol i Spånga/Bromma/Alvik-området? Köpte en Q1000 gasolgrill idag för att komplettera min Weber One Touch, men stolparna skickade med fel jävla gasoltub.


Sen Bromma järn stängde så vet jag inte, kanske finns någon vid köpcentret vid Bromma flygplats som säljer.
annars går det att beställa på:
http://www.grillbutiken.se/product/6742/weber-engangs-gasolflaska-445-g
 

Simola

Omega
Jag köpte ett nytt gjutjärnsgaller till min Weber (från grillhouse). Riktigt nöjd;
Bra kvalitutte på gallret, känns rejält (7kg) med bra passform
ok att hantera och flytta runt delarna, om man har en bra lyftkrok
Maten får superbra grillmärken, enorm skillnad från standard gallret. Har grillat sparris, sallad, morötter med grymma grill ränder. Även kött, kyckling och fisk med bättre resultat.
Jag rekommenderar denna uppgradering!

En bild från en Low-n-slow session med en rimmad skinka:
image.jpg
 
Topp