• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Fartkamera

P

Philippe Stern

Guest
Blev fotograferad med blixt idag. BAAAM! Har tjänstebil, d v s bilen är reggad på företaget. Klarar jag mig om företaget inte anger chaufför? När det blixtar - tas det alltid en bild då?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Misstänker att dom frågar dig vem som har tillgång till bilen och därefter jämför bilder, om dom nu håller på med sånt. Har man enmansföretag och säger att man inte vet så blir det nog lite rörigt. Annars kan du alltid dra en Jokso.
 
P

Philippe Stern

Guest
Misstänker att dom frågar dig vem som har tillgång till bilen och därefter jämför bilder, om dom nu håller på med sånt. Har man enmansföretag och säger att man inte vet så blir det nog lite rörigt. Annars kan du alltid dra en Jokso.
En Jokso?
 

Owaysis

Cartier
Företaget kommer få ett brev (utan någon bild) från transportstyrelsen där det står att en bil som är registrerad på dem har fångats av en fartkamera vid en viss tidpunkt. Då kommer de fråga om de vet vem som körde bilen vid det tillfället.

Om företaget hänger ut dig så kommer du sedan få ett brev från transportstyrelsen med en fin bild på dig när du kör för fort. Du kommer ha en chans att neka brott men det kommer inte hjälpa.

Om företaget däremot inte svarar på brevet eller bara nekar att de vet vem som körde så kommer ingenting hända.

Det kan även vara så att det blev ett dåligt foto där man inte tydligt ser ditt ansikte, då kommer ingenting att hända.

Så länge som ingen snitchar på dig på företaget så är det alltså lugnt!
 
P

Philippe Stern

Guest
Företaget kommer få ett brev (utan någon bild) från transportstyrelsen där det står att en bil som är registrerad på dem har fångats av en fartkamera vid en viss tidpunkt. Då kommer de fråga om de vet vem som körde bilen vid det tillfället.

Om företaget hänger ut dig så kommer du sedan få ett brev från transportstyrelsen med en fin bild på dig när du kör för fort. Du kommer ha en chans att neka brott men det kommer inte hjälpa.

Om företaget däremot inte svarar på brevet eller bara nekar att de vet vem som körde så kommer ingenting hända.

Det kan även vara så att det blev ett dåligt foto där man inte tydligt ser ditt ansikte, då kommer ingenting att hända.
Precis som jag misstänkte. Tack. Det händer ganska ofta att brev försvinner på företaget. Postmästeriet är inte att lita på här.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Blev fotograferad med blixt idag. BAAAM! Har tjänstebil, d v s bilen är reggad på företaget. Klarar jag mig om företaget inte anger chaufför? När det blixtar - tas det alltid en bild då?
Polisen skuuulle ju kunna dra det till domstol om företaget vägrar säga vem det var. Hur mycket för snabbt var det? Riskerar du kortet?
Annars hade jag nog bara betalat och glömt.
 
P

Philippe Stern

Guest
Polisen skuuulle ju kunna dra det till domstol om företaget vägrar säga vem det var. Hur mycket för snabbt var det? Riskerar du kortet?
Annars hade jag nog bara betalat och glömt.
Bart_Simpson2a-198x300.png
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Den gode Jokso körde på tiden det begav sig en BMW M5, svart om jag inte minns fel, och legenden säger att han flertalet gånger körde för fort och då blev jagad av länsman och även lyckats undkomma denne. Vad Jokso då sägs ha gjort är att kört hem och lagt nycklarna till bilen på höger framdäck och därefter rusat in i sin bostad, klätt av sig och satt på sig en morgonrock. När poliserna sedan bankar på så stod han helt enkelt där i sin morgonrock med ett förvånat ansikte, polisen frågade givetvis varför han smitit varpå Jokso svarar "-Jag lägger alltid nycklarna på höger framdäck så att min vänner kan låna bilen när jag inte använder den, gå och titta själva..." Om legenden är sann är det nog inte många som vet...
 
P

Philippe Stern

Guest
Den gode Jokso körde på tiden det begav sig en BMW M5, svart om jag inte minns fel, och legenden säger att han flertalet gånger körde för fort och då blev jagad av länsman och även lyckats undkomma denne. Vad Jokso då sägs ha gjort är att kört hem och lagt nycklarna till bilen på höger framdäck och därefter rusat in i sin bostad, klätt av sig och satt på sig en morgonrock. När poliserna sedan bankar på så stod han helt enkelt där i sin morgonrock med ett förvånat ansikte, polisen frågade givetvis varför han smitit varpå Jokso svarar "-Jag lägger alltid nycklarna på höger framdäck så att min vänner kan låna bilen när jag inte använder den, gå och titta själva..." Om legenden är sann är det nog inte många som vet...
Jag låser inte ens bilen på natten. Ibland sitter t o m nyckeln kvar i låset.
 

hedbrg

Panerai
Om företaget inte vill ange dig kommer dom begära ut bilder på samtliga anställda, vet inte riktigt vilka grunder dom gör det på men så funkade det när en kollega torskade iallafall
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om företaget inte vill ange dig kommer dom begära ut bilder på samtliga anställda, vet inte riktigt vilka grunder dom gör det på men så funkade det när en kollega torskade iallafall
Det där skulle jag gärna höra mer detaljer kring. Är du _helt_ säker på att det var så det gick till? Vi har ingen angiveriplikt i Sverige så det är fullgott att bara 1) inte svara alls på brevet 2) svara att man inte vet.
Varför skulle ett företag ha register med bilder på alla sina anställda för? Vi har det definitivt inte.
 

Jonte73

Audemars
Min firma hade ingen aaaning om vem som kört då det blixtrade till för några år sedan efter gamla nünäsvägen .

Åkte på överfallslarm på en av bankerna i byn när jag var i den branchen och det gick lite över gällande hastighet.

Det blev inget av det iaf, blev dock skyldig chefen en barrunda :)
 

hedbrg

Panerai
Det där skulle jag gärna höra mer detaljer kring. Är du _helt_ säker på att det var så det gick till? Vi har ingen angiveriplikt i Sverige så det är fullgott att bara 1) inte svara alls på brevet 2) svara att man inte vet.
Varför skulle ett företag ha register med bilder på alla sina anställda för? Vi har det definitivt inte.
Kan va så att det bara var en lista utan bilder dom tänkte begära ut, men i övrigt helt säker på att det gick till så. Sen vet jag inte om dom faktiskt hade gjort det om arbetsgivaren vägrat.
 

Edin

Panerai
När jag jobbade på ett hyrbilsbolag så hade fick vi titt som tätt brev om detta där de frågade vem som kört/hyrt bilen ett vist datum/klockslag. Jag och de flesta av mina kollegor brukade ignorera detta men om det var stammisar brukade vu uppmärksamma dom om det hela men inte mer. Om Polisen verkligen vill veta vem de är måste de komma till stationen och där hämta ut vem som hyrt bilen gällande tid och det hände enbart en gång men då var det mer för att fastställa att människan varit utomlands än något annat. Han hade troligen gjort fler och värre brott än att ha kört fort...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Blev fotograferad med blixt idag. BAAAM! Har tjänstebil, d v s bilen är reggad på företaget. Klarar jag mig om företaget inte anger chaufför? När det blixtar - tas det alltid en bild då?
Du kan väl be Transportstyrelsen om några extra kopior, fint att skicka till släkt och vänner så här i Juletid.

(Förutsatt att du var snyten och kammad)
 

Isodor

Audemars
Svenska vägar har varningsmärken uppsatta inför fartkameror, och ändå så lyckas folk köra för fort på de korta sträckor det är uppsatta..
Survival of the fittest osv.
 
P

Philippe Stern

Guest
Svenska vägar har varningsmärken uppsatta inför fartkameror, och ändå så lyckas folk köra för fort på de korta sträckor det är uppsatta..
Survival of the fittest osv.
Mörkt, omkörning, mörkt, möte med buss, mörkt, bländad, mörkt... You do the math, Einstein.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
GPS med kameradata betalar sig snabbt... Just sayin'.
Om inte alla bilfabrikanter har det på sina bilar så får man helt enkelt byta bilfabrikant! ;)

Angående att Polisen skulle begära ut fotoregister (eller ens något register alls) tror jag inte på för fem öre.
Det ska mycket lite motstånd till för att sånt här (och de flesta brott, f.ö., men det är väl en annan diskussion) ska läggas ner!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Här körs det utlandsreggat, så det går inte att ge mig böter via kamera
Vilket land? Sverige har samarbetsavtal avseende just fortkörningsböter med ett antal länder inom EU.
Fick böter i Italien och tänkte skita i det, men då visar det sig att kronkalle sen några år tillbaks helt sonika driver in pengarna åt Italien. Va bara att bita i det sura äpplet och betala.
 
Topp