• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Fondtips?

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ingen börshaj direkt men även jag kan tipsa om Avanza Zero och Didner & Garge småbolag.

Men för att få lite spridning på riskerna kanske du bör ha en global fond också?
Lycka till!
Kan oxå tipsa om avanza zero samt D&G småbolag. Kör även några fonder från Skagen för att få lite global spridning
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jag skulle kunna fylla tråden med tips, förslag och råd men pga regelverk klassas det jag skriver som rådgivning.
Ta ett snack med din kontaktperson på banken så hittar ni säkert någon lämplig sparform!
 

DrDre

Patek
Jag tycker morningstar är rätt vettig om du vill lära dig mer om fonder. Finns både i svenskt och internationell variant.

Har du lite längre placeringshorisont skulle jag satsat på 1)månadssparande, 2) låga avgifter (dvs ngn form av indexfond, ETF etc) samt köpa lite 3) från olika delar av världen. Själv har jag lite Brummer liggande också sedan 15 år tillbaka och de har väl gått rätt bra (tror jag i alla fall, de var länge sedan jag kollade), och nu har de dessutom lite smidigare och bättre alternativ med multistrategifonder. Kanske något att satsa på, men ska jag vara ärlig så är jag inte säker på att jag skulla göra det idag. På lång sikt kan nog indexfonder vara ett bättre val men du får vara beredd på att det kan fara lite mer upp och ned.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jag tycker morningstar är rätt vettig om du vill lära dig mer om fonder. Finns både i svenskt och internationell variant.

Har du lite längre placeringshorisont skulle jag satsat på 1)månadssparande, 2) låga avgifter (dvs ngn form av indexfond, ETF etc) samt köpa lite 3) från olika delar av världen. Själv har jag lite Brummer liggande också sedan 15 år tillbaka och de har väl gått rätt bra (tror jag i alla fall, de var länge sedan jag kollade), och nu har de dessutom lite smidigare och bättre alternativ med multistrategifonder. Kanske något att satsa på, men ska jag vara ärlig så är jag inte säker på att jag skulla göra det idag. På lång sikt kan nog indexfonder vara ett bättre val men du får vara beredd på att det kan fara lite mer upp och ned.

Värt att notera är att Brummer har krav om minsta insättning som varierar från 10-500tkr beroende på fond.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag tycker morningstar är rätt vettig om du vill lära dig mer om fonder. Finns både i svenskt och internationell variant.

Har du lite längre placeringshorisont skulle jag satsat på 1)månadssparande, 2) låga avgifter (dvs ngn form av indexfond, ETF etc) samt köpa lite 3) från olika delar av världen. Själv har jag lite Brummer liggande också sedan 15 år tillbaka och de har väl gått rätt bra (tror jag i alla fall, de var länge sedan jag kollade), och nu har de dessutom lite smidigare och bättre alternativ med multistrategifonder. Kanske något att satsa på, men ska jag vara ärlig så är jag inte säker på att jag skulla göra det idag. På lång sikt kan nog indexfonder vara ett bättre val men du får vara beredd på att det kan fara lite mer upp och ned.


Vet inte riktigt om ETF:er och månadssparande är optimalt. Däremot är Brummers MS och MSx2 riktigt bra. Basbelopp 10 000 och sedan 1000 per inköp, iaf för mig. Tänk bara på att dom har typ 30 likviddagar bara.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tycker såhär, om man lägger 8 timmar per dag ( + 1 timme obetalt där man snackar jobb) på att jobba vilket många gör så kan det kanske va läge att lägga låt säga 30-60min i månaden på fondplaceringar m.m. För de flesta jobbar väl i huvudsak för pengarna?

Sen är ju ränta på ränta effekten oerhört intressant , stiger dina fonder 2% per år eller 5% per år, det spelar sjukt stor roll på 20-30 års sikt...

Mitt tips lita bara på dig själv, bli påläst och placera om lite då och då... Det är det värt..

Jag har inget placerat mer än PPM , men då är det ju desstå viktigare att följa det där...
 

Galaxy

Rolex
Tog åt mig tipset om Didner & Gerge, verkade lönsamt (olyckligtvis inte riktiga fonder, utan ett aktiespel)! Dock misstänker jag att programmet har buggat, men vad gör det? :D
Pz6kJPb.jpg
 

Rille

Rolex
Lite risk måste man ju ta om det handlar om så långsikt.

Avana zero är en bra grund tillsammans med Spiltan Investmentbolag.

Sen just nu satsa lite på fonder som investerar i europa.

Skagen är bra också, letar undervärderade bolag ute i världen. Deras nyhetsbrev är alltid bra och intressant läsning.
 

Roxen

Cartier
Jo, men man kan väl använda flera kanaler för att ta in information. Misstänker/vet att det kryllar av kunnigt folk här. KS är dock i dagsläget det enda forumet jag är aktiv på. Kan man diskutera skor, knivar, outfits, öl, mat och annat borde väl en tråd om fonder vara ok med.

Jaja, alltid roligt om någon blir upprörd.

Självklart skall du fråga på! Är man inte intresserad av OT-trådar får man undvika att läsa dem, och precis som du säger kryllar av trådar av OT-karaktär. Oerhört trött på allt gnäll på OT-trådarna...
 
Topp