• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT Hängslen

ANkk

Cartier
Mina gentlemen med fint handledsmode. Anser ni att hängslen (knappar såklart) ska knäppas på insidan eller utsidan av byxorna ? Har ett par byxor som saknar knappar för detta ändamål.
 

Kairo

Panerai
Kör marinblå kostym med vit skjorta och brun-mörkbruna skor. Inget skärp, inte heller någon slips. Stek.
 

UNO

Panerai
Bälte är viktigt för att markera gränsen.
Hängslen är skönt när man vill stå I byxorna som till frack, särskilt om det är varmt.
Hängslen gifter dig bäst med byxor som har lite högre midja.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag undrar om jag skall börja med att sätta på mig den vänstra stöveln först eller ska jag ta den högra före för att sedan invänta den vänstra? ( Ej lackstövlar, gummistövlar, fisketur)

Svar på det?
 

Kairo

Panerai
Byxor ska självklart ha bälte! Alternativt bortklippta hällor...;-)
Han syftar på passformen. Skärp skall ej behövas för att hålla kvar byxorna på plats. Med det sagt har jag just nu på mig ett par marinblå uddabyxor, skjorta, OCH skärp. Men skärp för att det passar bra med de bruna läderskorna. Inte för att hålla uppe byxorna.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Han syftar på passformen. Skärp skall ej behövas för att hålla kvar byxorna på plats. Med det sagt har jag just nu på mig ett par marinblå uddabyxor, skjorta, OCH skärp. Men skärp för att det passar bra med de bruna läderskorna. Inte för att hålla uppe byxorna.
Det köper jag. Men så tolkade jag inte inlägget. :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Enda jag numera kan tänka på när jag hör ordet hängslen är Claes Hemberg vars stilförebild är Gordon Gekko. Lagom roffigt.

123.png
 
Utsidan är ju det korrekta, i alla fall förr i tiden. Men det blir ju stilrenare och modernare om du har dom på insidan. Håller dessutom med tidigare inlägg om att ha ett par kostymbyxor med lite högre passform. Annars kan jag tycka att hängslen är en rätt onödig accessoar, det tar liksom bort det här eleganta och stilrena, särskilt om man ska ha fluga och roliga strumpor. Blir lite för mycket Tobbe Trollkar.
 

ANkk

Cartier

Hugii

Audemars
Skor och dess vett och etikett. Jag tror jag hade satsat på svarta skor (men allt beror på hur formell eller rockig bröllop kommer att vara) :)
http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Skor

OnT.. hängslen? Jag hade skippat det alla dagar i veckan. (för mig är hängslen mer förknippad som elegant-men-ledig-stil). Efter som dina byxor saknar knappar för hängslen så kan man oxå undra om byxan är sydd för "detta" ändamål?
 

DrDre

Patek
Inte ens i en perfekt värld hade jag kastat mina bälten.


Tycker att bruna skor passar bäst till mörkblå kavaj. Du håller inte med ?


Insidan vann.

Vem säljer KS cufflinks ??


När det handlar om den där typen av formella sammanhang (baler, ordensträffar, vissa födelsedagar och andra högtidligheter) så lägger jag mina egna kreativa ambitioner åt sidan och istället kör på vad vad den traditionella etiketten förespråkar. Det känns helt enkelt mer bekvämt för mig. Det blir närmast som en uniform snarare än Pitti Uomo.

Det är ju givetvis så jag tänker och gör vid formella tillställningar, och andra kan ju mycket väl göra på andra vis. Själv gifte jag mig i frack.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men, TS har ju glömt det viktigaste, vilken klocka?

Hur f-n ska vi kunna ge bra råd utan relevant information?!?!

(Lyssna för övrigt inte på stilråd från mig, jag är bondlurk. Men, jag har ett par überfeta lapponiamanschettknappar till salu om du ska ha guldur... Obs, inte less is more!)
 
Topp