• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Har du swish aktiverat?

Har du swish aktiverat?

  • Ja

    Röster: 62 63.3%
  • Nej

    Röster: 34 34.7%
  • Snart

    Röster: 2 2.0%

  • Totala väljare
    98

McGyver

Rolex
Jepp - pengar direkt på kontot och mottagaren får ett meddelande om att han/hon just fått en insättning - supersmidigt!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Yes! Grymt smidigt. Så länge man inte glömmer att tillfälligt höja limiten vid ett dyrare köp.
 

TKVF

Panerai
Det kostar väl bara en krona per transaktion eller är jag helt ute och cyklar?
Tror det kommer att bero på vilken bank du använder. Men en krona är väl bra, om man för över större belopp.

För övrigt fungerar Swish alltid utmärkt. Har använt det vid ett flertal tillfällen, nu när jag upptäckt det. Synd bara att det är lite svårt att komma igång för vissa. Man behöver åtminstone för mig (Handelsbanken) ladda ner och få igång mobilt BankID och så först.
 

max

Dancing Queen
Det kostar väl bara en krona per transaktion eller är jag helt ute och cyklar?

Jo precis, men det finns ju ingen egentlig anledning för att det skall ta 1-3 bankdagar för en vanlig överföring. Det borde alltså inte behövas ett externt program och ingen extra kostnad för denna tjänst.
Men åter igen så är det ju värt den kronan för att slippa kontanthantering.
 

Jonazid

Omega
Kanonbra tjänst och även om jag kan tycka att det borde vara gratis så känns det värt kostnaden för att slippa ha med sig kontanter till möte med en främmande person.

Jonazid foliehjälm på! :p

Tycker jag inte. Föredrar inte detta storebror ser dig samhälle. Och handlar man med kort så kan man kartlägga hela folks liv i princip. Det går knappt gå till en bank idag och sätta in eller ta ut pengar idag. För mig slutar det då vara en bank.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det är smidigt & enkelt. Har använt det både att betala & få betalt vid klockaffärer via KS. Även i vardagen vis mindre belopp som ska delas etc.

Inga problem med " övervakningen" som det ger. Bara skönt att slippa hantera kontanter. Om det så skulle kosta en krona eller fem, så skulle jag fortfarande använda det. Fattar inte moralpaniken över att det skulle kosta lite. Bankerna är ju vinstdrivande företag som alla andra, så utbud & efterfrågan får väl styra priset som på vilken vara/tjänst som helst!
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Första året ärväl gratis? Så är det hos SEB i alla fall. Skulle man sen tycka det blir för dyrt med en krona per transaktion så får man väl avinstallera appen.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Fungerar klockrent, använder det ofta. Har även sålt en klocka f2f och fått betalt via det.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag har inte det men kommer nog att skaffa. Men orkade inte riktigt när det stod man skulle ha mobilt bankid i telefonen.
Jag har fan aldrig fått det att funka i min iPhone. Höll på med det o laddade hem flera ggr när jag höll på med pappadagar via försäkringskassan, funkade aldrig.
 

Camo00

Patek
Håller emot så länge jag kan. Det stör mig något enormt att man lägger en avgift på transaktionerna, när det är bankerna som helst av alla vill slippa kontanthanteringen!! Visst, bankerna är vinstdrivande företag, men eftersom det är helt omöjligt att leva utan att använda sig av deras tjänster, och de dessutom håller ihop mot oss konsumenter, så gör det mig vansinnig...
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Håller emot så länge jag kan. Det stör mig något enormt att man lägger en avgift på transaktionerna, när det är bankerna som helst av alla vill slippa kontanthanteringen!! Visst, bankerna är vinstdrivande företag, men eftersom det är helt omöjligt att leva utan att använda sig av deras tjänster, och de dessutom håller ihop mot oss konsumenter, så gör det mig vansinnig...

Personligen ser jag vinst i att använda tjänsten, till det låga priset av 1:- per transaktion.

Om du gör en banköverföring kostar det inget, dock kan det ta några timmar eller en natt beroende på när på dygnet det görs innan pengarna sitter hos mottagaren.
Att då kunna göra ex en klockaffär en söndag och få betalt i realtid är guld värt. Man slipper dessutom gå till banken för att lösa in postväxeln / sätta in cash.
 

Camo00

Patek
Personligen ser jag vinst i att använda tjänsten, till det låga priset av 1:- per transaktion.

Om du gör en banköverföring kostar det inget, dock kan det ta några timmar eller en natt beroende på när på dygnet det görs innan pengarna sitter hos mottagaren.
Att då kunna göra ex en klockaffär en söndag och få betalt i realtid är guld värt. Man slipper dessutom gå till banken för att lösa in postväxeln / sätta in cash.

Att banköverföringen tar tid, och att kontanthanteringen blivit krånglig och svår, är ju led i bankernas vinstmaximering. Det måste ju inte vara så!
 

calzone

Vacheron
Håller emot så länge jag kan. Det stör mig något enormt att man lägger en avgift på transaktionerna, när det är bankerna som helst av alla vill slippa kontanthanteringen!! Visst, bankerna är vinstdrivande företag, men eftersom det är helt omöjligt att leva utan att använda sig av deras tjänster, och de dessutom håller ihop mot oss konsumenter, så gör det mig vansinnig...
Bra skrivet håller med till fullo :)
 

David

Bödeln
Det är sådana som ni som tvingar mig att ränna runt på stan med uppåt tvåhundra 500-lappar i fickan.

Avgiften är några få procent av vad det kostar att parkera bilen en timme, och om ni är så oroliga för storebror bör ni sluta använda internet. Skattesmitare, svartjobbare och rättshaverister är vad ni är!
 

calzone

Vacheron
Det är sådana som ni som tvingar mig att ränna runt på stan med uppåt tvåhundra 500-lappar i fickan.

Avgiften är några få procent av vad det kostar att parkera bilen en timme, och om ni är så oroliga för storebror bör ni sluta använda internet. Skattesmitare, svartjobbare och rättshaverister är vad ni är!

Camo00 Jonazid med flera hörde ni, vi är tydligen skattesmitare ? :confused:. Betyder det att alla va skattesmitare innan Swish uppfanns ?
 

calzone

Vacheron
Naturligtvis inte, kontanter fyllde en funktion innan det fanns alternativ. Den tiden är nu förbi, och de enda ärliga människorna som inte accepterar det är samma människor som fortfarande kör häst och vagn istället för bil.

Hederligt folk kallas det ;), om du vill diskutera detta vidare föreslår jag att du startar en tråd om det nog kladdat i den här tråden nu.
 

Camo00

Patek
Naturligtvis inte, kontanter fyllde en funktion innan det fanns alternativ. Den tiden är nu förbi, och de enda ärliga människorna som inte accepterar det är samma människor som fortfarande kör häst och vagn istället för bil.

Jag är självklart inte motståndare till tekniken! Bara till att den tvingas på mig av det fåtal som blir svinigt rika på att lägga på avgifter på varenda tillfälle någon köper, säljer, överför mm. Var är alternativen, konkurrensen, valfriheten och konsumentmakten i den här branschen??
 
Topp