• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Hjälpa ensamkommande flyktingbarn

Moorflax

Patek
2-Faktor
...det händer VARJE gång staten plötsligt måste öka efterfrågan på nånting utan att hinna fundera över vad det kostar, lite som en naturlag, det får man bara ta med i beräkningen...
Visst är det så. Men samtidigt har det varit liknande problem i alla tider med barn som farit runt i olika fosterhem via socialen.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Visst är det så. Men samtidigt har det varit liknande problem i alla tider med barn som farit runt i olika fosterhem via socialen.

jo det är klart, min poäng är att "pengarullningen" är en ofrånkomlig konsekvens av att staten plötsligt(?) ska skaffa fram/upphandla/lösa ett problem, om man blir upprörd över det får man se till att minska statens åtaganden
 

DrDre

Patek
Visst är det så. Men samtidigt har det varit liknande problem i alla tider med barn som farit runt i olika fosterhem via socialen.

Omfattningen (dvs antalet) kombinerat med ytterligare problematik (tex att barnen kommer från en helt annan kultur och även kan placeras i utanförsområden hos familjer som självla inte är integrerade) gör att utmaningarna är av en helt annan dimension än tidigare när socialen tog hand om svenska ungar.

De senaste 7 dagarna har vi tagit emot 9600 barn. Det ger en årstakt på 123 000 barn. Som inte kan språk och saknar förståelse för hur Sverige funkar.

As%C3%B6k_13okt.png


http://www.migrationsverket.se/Om-M...9-600-asylsokande-de-senaste-sju-dagarna.html
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Omfattningen (dvs antalet) kombinerat med ytterligare problematik (tex att barnen kommer från en helt annan kultur och även kan placeras i utanförsområden hos familjer som självla inte är integrerade) gör att utmaningarna är av en helt annan dimension än tidigare när socialen tog hand om svenska ungar.

De senaste 7 dagarna har vi tagit emot 9600 barn. Det ger en årstakt på 123 000 barn. Som inte kan språk och saknar förståelse för hur Sverige funkar.

As%C3%B6k_13okt.png


http://www.migrationsverket.se/Om-M...9-600-asylsokande-de-senaste-sju-dagarna.html

I Norberg börjar det barka åt h-vete. Flyktingarna får inte plats och det kommer hela tiden nya.
Pratade med kommunalrådet i helgen som sa att det nu skulle börjas med svenskundervisning ute på boendena iaf. På så sätt kan vi kanske få igenom folk i systemet ilte fortare. Vi har 170 pers på kö till undervisning inom SFi på skolan jag jobbar. Kön blir längre och längre...
Andra kommuner skyller på bostadsbrist. Vi i Norberg har också bostadsbrist kan jag säga. De mögliga rivningshus som för länge sedan var utdömda hyser nu flyktingar.
Andra kommuner måste börja ta ansvar nu.
http://www.expressen.se/debatt/kul-for-vellinge--vi-andra-slar-knut-pa-oss/
 

DrDre

Patek
I Norberg börjar det barka åt h-vete. Flyktingarna får inte plats och det kommer hela tiden nya.
Pratade med kommunalrådet i helgen som sa att det nu skulle börjas med svenskundervisning ute på boendena iaf. På så sätt kan vi kanske få igenom folk i systemet ilte fortare. Vi har 170 pers på kö till undervisning inom SFi på skolan jag jobbar. Kön blir längre och längre...
Andra kommuner skyller på bostadsbrist. Vi i Norberg har också bostadsbrist kan jag säga. De mögliga rivningshus som för länge sedan var utdömda hyser nu flyktingar.
Andra kommuner måste börja ta ansvar nu.
http://www.expressen.se/debatt/kul-for-vellinge--vi-andra-slar-knut-pa-oss/

Nu ska man inte dra för stora växlar på antalet ensamkommande barn per år, dvs 123 000 enligt ovan, baserat på en veckas anländande. MEN, för att ändå få någon sorts känsla för proportionerna, så föds det ungefär 110 000 - 115 000 barn per år i Sverige. Dvs det anländer fler ensamkommande barn (på årsbasis) än vad det föds i Sverige.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Nu ska man inte dra för stora växlar på antalet ensamkommande barn per år, dvs 123 000 enligt ovan, baserat på en veckas anländande. MEN, för att ändå få någon sorts känsla för proportionerna, så föds det ungefär 110 000 - 115 000 barn per år i Sverige. Dvs det anländer fler ensamkommande barn (på årsbasis) än vad det föds i Sverige.

om vi räknar på 60.000 barn 2015, a 30.000 i månaden för omhändertagande, boende, mat, sysselsättning, administration och 12 månader landar det på 21,6 Miljarder... dvs. för 2015 års ensamkommande barn under 2016, sen kommer det väl till nästan lika många barn nästa år? och det är bara barnen, resten av de asysökande är inte medräknade...
(som jämförelse - hela försvaret kostar 48 Miljarder, rättsväsendet 40, universitet o utbildning 60)
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsbudgetens-utgifter/
 

DrDre

Patek
bilden var ju fel, den är på hela mottagningen, och det var inte 9600barn/vecka utan drygt 2000 fast du hade räknat rätt...

antal barn de senaste sju dagarna (notera att de flesta är från Afghanistan, inte Syrien):
BUV_13okt.png

Ahh, nu såg jag. Såg inte det nedre diamgrammet. Beräkningen (och den ursprungliga länken) var inte min egen, utan kom Anna Dahlsbergs (Expressen) twitter.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Även om det håller hyfsad nivå hittills så kommer säkert även denna tråd att spåra ur ganska snart.
Tycker det är bättre att lämna politiska diskussioner utanför KS, leder sällan till något bra.

Självklart kan man välja att inte läsa dessa trådar men jag uppskattar verkligen den isolering från omvärlden som man kan känna här ibland, skönt att slippa allt snack som man annars får nog av i media, fikahörnan på jobbet osv.
 

DrDre

Patek
Även om det håller hyfsad nivå hittills så kommer säkert även denna tråd att spåra ur ganska snart.
Tycker det är bättre att lämna politiska diskussioner utanför KS, leder sällan till något bra.

Självklart kan man välja att inte läsa dessa trådar men jag uppskattar verkligen den isolering från omvärlden som man kan känna här ibland, skönt att slippa allt snack som man annars får nog av i media, fikahörnan på jobbet osv.

Så länge diskussionerna hålls på en vettig nivå så tycker jag att de ska få fortsätta. För mig är denna tråden om samhällsutveckling mkt mer intressant är vissa andra OT trådar om t.ex. SHL, löpning, eller Hammarby.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Alla som försöker göra en positiv insats ska hyllas! Bra jobbat TS! Gör själv en hel del ideellt arbete med människor som har det jävligt (missbrukare och deras anhöriga), och det finns väldigt få saker som ger mer än att osjälviskt försöka hjälpa.

(Kan inte se varför man ifrågasätter att TS skriver här, som anonym avsändare. Knappast för att få en klapp på axeln snarare än att uppmana andra att göra en insats).

Däremot hoppas jag politiska diskussioner stannar i den här tråden, inte för att de har mindre att göra på KS än annat OT ämne - utan för att det är politik precis överallt nu, i varenda forum. På fejjan, i alla medier och i fikarummet på jobbet. (Och inte minst för att det har en tendens att spåra ur i pajkastning).
 

floristen

Cartier
2-Faktor
Jag antar att TS är seriös och att familjen vill ställa upp och hjälpa till. Fin sak i mina ögon!

Men kan inte låta bli att förundras över allt snack om detta som går nu, tråkigt när det utnyttjas!

"Ersättningen för ett barn är ca760kr/dag" får nog många att göra detta enbart för pengar:bored:

http://www.expressen.se/nyheter/han-tjanar-miljoner--pa-flyktingbarnen/
Med stor risk för att bli missförstådd, så tycker jag personligen inte att det är något problem att många ställer upp enbart för pengarna och då så länge fokuset ligger på barnet/barnens välmående och utveckling. För det kan i många fall vara pengarna som avgör om man ställer upp eller inte.
Innebär inte automatiskt sämre hjälp..

Och big up till TS, stort!
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Med stor risk för att bli missförstådd, så tycker jag personligen inte att det är något problem att många ställer upp enbart för pengarna och då så länge fokuset ligger på barnet/barnens välmående och utveckling. För det kan i många fall vara pengarna som avgör om man ställer upp eller inte.
Innebär inte automatiskt sämre hjälp..

Och big up till TS, stort!
Självklart, det avgår om en familj har "råd" att husera en till person eller inte.
 

RosaCasio

Cartier
Tror ni som tar hand om dessa barn att dessa ersättningsnivåer kommer att hållas i låt säga tre år till med denna nivå på invandring? Ett nytt Malmö vartannat år i befolkningsökning.
 
Topp