• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Pryltråd!

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag kör B&W 684 golvare med en Denon Rcvr.
Finns ju andra bra högtalare också, men jag valde B&W mycket pga utseendet samt det mäktiga ljudet till skillnad från tex Dali som jag upplevde hade mer rent och diskantaktigt ljud.

Jag upplever det som lite svårt att höra vid film vad dom säger ibland, skulle mao behöva en center.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Ser ut som nå´n slags avancerad vattenpipa & 2 gigantiska glasdildos... :confused:

Om det är ett bra eller dåligt betyg är upp till var & en att avgöra...

vet inte om du försökte vara rolig, men du får ju självklart jämföra och fantisera hur mycket som helst om dina redskap där hemma... men jag citerar:

“Harman Kardon’s Soundsticks are so well designed that they have permanent residence in the Museum of Modern Art in New York City.”
 
  • Like
Reactions: POO

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Tycker de är lite skrangliga men det är ju inte Beyern iallafall.
Vad har du nu då? :)

Har ett par ultrasone pro 900. Egentligen inte den där givna hifiluren men karaktären passar mig som handen i handsken :p sennheiserlurar bör paras upp med rörförstärkare enligt mig. De är ganska vassa i ljudbilden.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
time2catch; Att det var ett (försök?) till skämt trodde jag framgick ganska klart...

Men, i min värld, så var dom inte snygga... Oavsett vad deras reklamtext säger.

Men dom låter säkert skitbra! Harman gör ju generellt bra prylar.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag kör med Ino i28 och två DIY basar i min halv man-cave, kan nog bli hyffsad WAF när jag är klar (vilket inte är långt borta).

Vet man att man byter prylar ofta så skulle jag satsa på flera olika delar än en allt i ett enhet, byter man inte ofta och är nöjd med ljudet en Sonos eller annan enhet ger så kör på! :) Det är bara du själv som vet vilka krav på återgivning du har :)

Edit: Kan ju lägga till en bild så det syns att man är lite halv-dåre :)

Mina2_zps1ea026da.jpg
 

TKVF

Panerai
Jag kör med Ino i28 och två DIY basar i min halv man-cave, kan nog bli hyffsad WAF när jag är klar (vilket inte är långt borta).

Vet man att man byter prylar ofta så skulle jag satsa på flera olika delar än en allt i ett enhet, byter man inte ofta och är nöjd med ljudet en Sonos eller annan enhet ger så kör på! :) Det är bara du själv som vet vilka krav på återgivning du har :)

Edit: Kan ju lägga till en bild så det syns att man är lite halv-dåre :)

Mina2_zps1ea026da.jpg
Mycket ljuddämpning. Är det verkligen nödvändigt?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
time2catch; Att det var ett (försök?) till skämt trodde jag framgick ganska klart...

Men, i min värld, så var dom inte snygga... Oavsett vad deras reklamtext säger.

Men dom låter säkert skitbra! Harman gör ju generellt bra prylar.

ditt försök (eller i min värld, mindre lyckad skämt) var en aning fånig eller hånande. så nej, det var inte så glasklart. vem vet, du är säkert en schysst polare irl som tycker om att skoja till så där. sarkasm, ptja... jag känner dig inte så jag vet inte vad du har för inställning.


Klart som fanken att jag inte försöker bestämma över vad du ska tycka. poängen med "oavsett reklamtext"... så vill jag bara hänvisa att det finns tydligen någon där ute som tycker att den är värd den uppmärksamheten. vare sig man tycker den är värd det eller inte är det som sagt, baken.

peace.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Mycket ljuddämpning. Är det verkligen nödvändigt?

Ja vill du dämpa första reflexen och få ner efterklangstiden så ja :) Det sitter även 95mm stenull bakom, men draperi ska upp framför så det blir lite mer osynligt så att säga.

Att lägga mycket pengar på elektronik och högtalare utan att bry sig om akustiken är lite som att köra en sportbil på endast 30km/h vägar.
 
Jag får nog beteckna mig som ljudentusiast. Köpt ihop en vintagestereo som jag är mycket nöjd med.
En Sansuiförstärkare från -84, samt ett par Carlssonhögtalare, OA50 från -82 som jag uppgraderat till OA50.3.
Förstärkaren levererar ca 2x120 "gamla watt". Mycket watt bidrar ju till ett rent och klart ljud då förstärkaren "orkar" hålla högtalarelementen i ett "järngrepp".
Håller med CamoOO om att stereoförstärkare och 2 högtalare oftast ger det bästa ljudet.
Jag har absolut inte anpassat rummet för lyssning, skaffade istället Carlssonhögtalarna som, i sig, är anpassade för ett möblerat lyssningsrum/vardagsrum.
Lite mattor och textilier är inte fel i ett lyssningsrum då det tar bort en del reflexer mm.
Personligen tycker jag det är en styggelse att bara lyssna på musik via datorn. Kör själv bara CD och vinyl. Men det är jag det, en lite tjurig 54-åring som tycker ljudet och klockorna var bättre förr:p
Också musiken var bättre förr!
Bilarna var snyggare!
Fan vet om inte kvinnorna såg bättre ut förr!
Jag såg definitivt bättre ut förr:oldman:
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Larsen 6 kör jag. Rekommenderar dom verkligen. Hyffsad WAF med utan att göra avkall på ljudet.

Larsen 6 verkar vara trevliga högtalare. Är ljudet likt Carlsson-högtalare? Om annorlunda, något speciellt som skiljer sig?

Släng gärna upp ett foto om du har. Hifi tål också att visas i bilder :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Dom låter väldigt likt OA-52.3, lite högre ljudbild vilket jag gillar.

En gammal bild på vardagsrummet där man ser L6:eek:rna. Inget annat är sig likt.

anlggning1.jpg
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Dom låter väldigt likt OA-52.3, lite högre ljudbild vilket jag gillar.

En gammal bild på vardagsrummet där man ser L6:eek:rna. Inget annat är sig likt.

anlggning1.jpg

Tackar. De ser trevliga ut.

Jag har alltid gillat det öppna Carlsson soundet så de kanske skulle kunna vara något för mig.

God Damn, vilken skivspelare! Eller vad är det för något till vänster i bild under TVn?

Varför kör du högtalarna utan tyg/galler. Utseende, eller påverkar det ljudet?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jo, den skivspelaren lät fint :) Gillar du Carlsson är chansen mycket stor att du gillar Larsen. Utan tyg då jag inbillar mig att tyget mufflar ljudet, det gör det säkert inte. Kör med tygen på nu och är jättenöjd.
 

Adl_Sthlm

Cartier
Som några ovan så rekommenderar jag Sonos, började med en Play 3 till köket nu kör jag 7 zoner och fler blir det, fördelen med Sonos framför AirPlay lösningar är att ljudet synkar i alla zoner och på ett Spotify konto kan du spela upp olika musik i alla zoner, så barnen kan lyssna på sin musik i sina rum och jag på något annat i köket..
Senaste köpet var Playbar och en Sub, som ska komplettera den med två Play 3 som bakhögtalre.

/Adam
 
Topp