• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: sömn problem

16610

Patek
2-Faktor
Lider med dig 16610, har själv sömnproblem har säkert haft det dom senaste 20-25 åren och det är ruskigt jobbigt. I mitt fall så har jag både svårt att somna, samt att jag dessvärre är väldigt lättväckt av mig. Behövs inte mycket för att jag skall vakna, har tyvärr en jojo som sambo, hon sover som en liten gris istället och kan i princip somna på plats var som helst.
Då hon vobblar runt i sängen både med slag och att hon nästan kryper in i arslet på mig, så kan hon väcka mig flera gånger på en natt extremt irriterande och jobbigt då man har har klarat av att somna, sover max 5-6 med lite tur. Funderar starkt på att skaffa oss 2 separata sängar som 2 gamla pensionärer. I och för sig så är jag snart där.

Har läst dom flesta av trådarna här och jag har väl provat det mesta av förslagen utan att lyckas komma till den bästa av lösningarna. Som Rivalen skrev i tråden ovanför så har jag hört att meditation skulle kunna vara bra för att insomna, typ yoga etc.
Är så illa att jag skulle nästan kunna byta bort hela min samling av klockor för att få kunna sova riktigt ordentligt.

Får kanske lyssna på Dr BluesmanV8 och ta rådet och gå till en läkare. Jag hoppas att det inte kommer att gå så lång tid för dig som det gjort för mig, för det är oerhört jobbigt i längden att aldrig få känna sig riktig utvilad.

Lycka till med sovandet // Mvh Af sjodahl

Faktum är att jag sambon har varsitt sovrum=) I alla fall på veckorna då jag inte klara varken ljud eller allt vändande i sängen. Jag är ju 26 år och redan pensionär=) Rolex, mercedes och varsitt sovrum=) He he det är komiskt... ska tänka på det i natt när det är dags att sova
 

Everglade

Omega
2-Faktor
Sova är livsviktigt.
Men sömn är individuellt och man kan också ha ett litet sömnbehov. Vissa behöver mycket sömn. Jag klarar mig utmärkt på 6 timmar medans min fru behöver 9 timmar.
Och jag hävdar att det går att vänja sig vid lite sömn under period. JAg har testat då jag snittade 4 timmar osammanhängande sömn under 2,5 år då min äldsta son vägrade att sova sina första levnadsår. Min fru tog dagtid när jag jobbade och jag hanterade nätterna..
Gick åt mycket kaffe och man var konstant förkyld därmed inget jag rekommenderar att vänja sig vid men det gick. Tack och lov slutade uppesittandet när vi fick vårt andra barn som sov.

Mina råd är:
1. Se till att ta bort alla distraherande gadgets i sovrummet. Ingen tv eller dator eller annat elektroniskt förutom väckarklocka.
2. Vänd bort klockan så att du inte ligger och stressas av att klockan går utan att somna.
3. se till att ha riktigt mörkt, tyst och svalt.
4. Kolla upp vilka tider som du vaknar. är det något som händer då på bestämd tid. Tidningsbud, trafik, något som piper till eller annat som väcker dig?
5. Fundera ordentligt på arbetsmässigt vad som stressar dig. Se till att ha gjort klart det som stressar dig innan du går och lägger dig. Byt jobb?
6. Ha regelbundna lägg och uppstigningstider alla dagar i veckan året runt.
7. Undvik koffein och tein på eftermiddagar och kväll.
8. Motionera mycket.
9. Finns mycket studier ang sömncykler. Sömntåget går ungefär en gång i timmen. Har du inte somnat inom 30 minuter? Gå upp och var uppe 50 minuter och gå och lägg dig igen istället till nästa sömnperiod inträffar. googla sömntåg och sömncykler.
10. Se över kosten och mattider.
11. Kontrollera din andning. Funkar mycket bra för mig och får mig alltid att somna. läs om Yoga och annan avslappningsövningar genom andning.
12. Kontakta läkare om du inte får ordning på det inom en månad. Snarkar du? Kolla att du inte har sömnapné eller något medicinskt problem som gör att du vaknar.

Sov gott!
 

Rivalen

Rolex
Meditation var det nog jag menade. Vet inte skillnaden riktigt. Om du inte kan sova - undeskatta inte slummer. Precis som någon sa, det är bra om du kan tänka bort att något är fel bara för att du inte sover. Halvsömn och slummer är inte dumt. Själv har jag i fantasin legat och sovit i den gamla Maxi-77 i viken innanför Tjurepannan och försökt att låta det vagga mig till vila till ljudet av vågkluck. Jag har också vilat riktigt bra till en fantasi om att jag har en rejäl flotte med fotogenlampa hängande på en ställning och under bar himmel flyter jag sakta i mittfåran på den stora tysta stilla floden i det varma sköna klimatet på en underbar mjuk och perfekt bädd. Du får ta till vilka knep du vill och börja med att ha målet att få en skön slummer i en aktivitetslös (!) skön fantasi. Fan man vill ju så gärna hjälpa till.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Tycker ärligt synd om dig, och med tanke på alla tips som flödar in här så kommer det att ta hela natten att testa dom.
Så var lugn 16610, somnar du inte inatt så gör du det garanterat i morgon:)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tyvärr är nog stress den vanligaste orsaken.

En period hade min fru problem att somna/sova pga stress men hon somnade om hon lade sig i soffan istället.

Try it!
 

16610

Patek
2-Faktor
Stress är nog den vanligaste folksjukan. Räcker man går ut eller kör bil vid 7-8 på morgonen eller varför inte när folk slutar jobbet. Jösses! Nog även jag drabbad av stress:( nu är det dags för att stressa ner och prova några av tipsen! Tack för alla tipsen. Känns familjekärt detta forum:) nu sover barnen efter en lång dag. Egen tid blir en promenad och läsa i en bok. Ingen tv eller mobil. Sedan blir det sova! Funkar det inte provar jag något av de andra tipsen. Ingen panik allt löser sig. Zzzzzzzz
 

Omega

Omega
Be någon ge dig en rak jävla höger så somnar du nog! Om inte det funkar finns en enkel lösning: be om en till. Men grunda med några shots.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Har haft samma problem, blanda turkisk/naturell yoghurt med vatten i ett rejält glas, salta och drick. Brukar hjälpa för min del. Yoghurt innehåller en aminosyra som heter tryptophan. Kroppen använder tryptophan i en biokemisk reaktion för att tillverka melatonin som är det ämnet som kontrollerar sömncykeln i hjärnan.
 

watchowner

Cartier
Räkna dina klockor istället för får.
Räkna inte vilka nya du har, eller vilka du vill byta ut mot någon annat.
Om du har samlat på dig tillräckligt antal klockor så somnar du om du bara räknar dom du har.
 

16610

Patek
2-Faktor
jaha hur gick det då!? åt kvällsmat kl 18.00. Gick ut och gick när jag fick tid. Kändes konstigt. Nästan som att gå mitt i natten.
Somna på direkten. Sov 5h! Så det är bara att fortsätta med tipsen så kommer detta lösa sig=)
 

SSL

Audemars
Har också till viss del sömnproblem. Jobbar natt och snittar 4 tim sömn under passvändorna. När jag blir ledig vaknar jag som om jag skulle upp och jobba, 13-15. Eftersom jag är helt slut så vänder jag tillbaka dygnet enkelt och sover som ett barn redan vid 22-23 första lediga dagen. Problemet sen blir bara att jag är klarvaken 4-5 på morgonen hela ledigheten. Och när det är dags för nattjobbet igen så blir det oftast att man är vaken 24-26 tim i streck första passet.

Jag är ung och orkar inte bry mig så mycket, men kan tänka mig att det skulle bli jobbigare med åren.
 

16610

Patek
2-Faktor
Har också till viss del sömnproblem. Jobbar natt och snittar 4 tim sömn under passvändorna. När jag blir ledig vaknar jag som om jag skulle upp och jobba, 13-15. Eftersom jag är helt slut så vänder jag tillbaka dygnet enkelt och sover som ett barn redan vid 22-23 första lediga dagen. Problemet sen blir bara att jag är klarvaken 4-5 på morgonen hela ledigheten. Och när det är dags för nattjobbet igen så blir det oftast att man är vaken 24-26 tim i streck första passet.

Jag är ung och orkar inte bry mig så mycket, men kan tänka mig att det skulle bli jobbigare med åren.

Du måste vara mer rädd om dig. Din kropp ska ju fungera i många mer år...
 
Topp