• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

OWG PristrĂ„d Vintage-service 🏆

JoakimS

Silver
2-Faktor
Hej pĂ„ er! 👋
Jag kÀnde att jag ville bidra med nÄgot i Ärets OWG och tog kontakt med @Berns. Jag tycker det Àr fint att sÄ mÄnga gÄr samman för en god sak. Det ville jag gÀrna sponsra med vad jag kan, serva vintageklockor. Jag ville gÀrna att klockan som vinner priset inte Àr en klocka man sjÀlvklart servar, utan en som kanske annars blir bortglömd eller inte kan motiveras en servicekostnad pÄ.

Jag blev redan innan OWG dragit igÄng djupt berörd av @Magnetize berÀttelse om sitt klockval. Hans far hade precis fÄtt ett vÀldigt trÄkigt hÀlsobesked.. dÀrför valde han att bÀra en Ebel guldklocka han fÄtt i 40Ärspresent av sin far. Jag följde nÀstan slaviskt OWG trÄden trots att jag sjÀlv inte medverkade och höll tummarna att @Magnetize skulle hÀnga med in i mÄl. Vilket han gjorde med bravur.
Sen var det ett enkelt beslut att tilldela honom priset och serva hans fars gamla guldklocka.

HÀr har ni skönheten, den kom nyligen hem till mig.
IMG_6473.jpeg

IMG_6474.jpeg
IMG_6475.jpeg

Man kan inte lÄta bli att dra paralleller till Patek Phillipe Calatrava. (En klocka jag servade tidigare och gjorde en trÄd om: https://klocksnack.se/threads/service-av-patek-philippe-calatrava.191178/)

Det jag kan se direkt innan jag önskar öppnat denna klockan Ă€r smuts pĂ„ urtavlan samt att urverket kommer ut via glaset (inget baklock). Med hjĂ€lp av mikroskop dĂ„ 😊
IMG_6476.jpeg

IMG_6477.jpeg

Jag tar först av armbandet:
IMG_6478.jpeg

Sen hittar jag en skÄra i glasringen, med hjÀlp av ett rakblad kommer glaset enkelt av:
IMG_6479.jpeg
IMG_6480.jpeg

Jag tar ut urverket ur boetten och studerar stÀmplar mm. Inte mÄnga urmakarmarkeringar i boetten. Men ser att det Àr 18K guld. NÄgon som kan utlÀsa Ärtal baserat pÄ detta? @Magnetize Àr intresserad av att fÄ veta tillverkningsÄr mm, sÄ vi tar tacksamt emot info.
IMG_6481.jpeg
IMG_6482.jpeg

Jag tar nu av visarna, lÀgger en skyddsplast över och anvÀnder visaravtagare för att som med en kofot ta av visarna som lÀggs i en ask anpassat för visare.
IMG_6483.jpeg
IMG_6484.jpeg

Efter detta monteras verkringen av via tvÄ verkhÄllarskruvar. Syns kl 12 och kl 6 pÄ andra bilden nedan.
IMG_6485.jpeg
IMG_6486.jpeg

Sen kommer jag pĂ„ sidan av verket Ă„t tvĂ„ skruvar som fixerar urtavlan. Det gĂ„r ner tvĂ„ tavelpelare/fötter frĂ„n urtavlan ner i urverket. Sen skruvas skruvar in frĂ„n sidan med spetsiga Ă€ndar som fixerar urtavlan. Även urtavlan fĂ„r en anpassad ask till förvaring.
IMG_6487.jpeg

IMG_6488.jpeg

Nu fixeras urverket i en verkhÄllare och jag monterar av nÄgra delar av urverket pÄ tavelsidan för att senare kunna fÄ loss alla delar pÄ verksidan.
IMG_6489.jpeg
IMG_6490.jpeg

Jag vÀnder pÄ verket. SÀkerstÀller att ingen kraft finns kvar i huvudfjÀdern och monterar ur balans och gÄnghake.
IMG_6491.jpeg
IMG_6492.jpeg
IMG_6493.jpeg

PÄ sista bilden ovan passar jag pÄ att fota alla skruvar för bryggorna. Flera olika typer av skruvar sÄ behöver denna bild för att fÄ tillbaka rÀtt skruv pÄ rÀtt plats.
Jag monterar sen av bryggor och hjulen i löpverket.
IMG_6496.jpeg
IMG_6497.jpeg

Jag inspekterar varje hjul för att se att tapparna inte Àr slitna.
IMG_6498.jpeg
IMG_6499.jpeg

Dom ser bra ut, den sista bilden ovan Àr ett speciellt hjul. DÀr det ligga kugghjulet överst i bilden sitter fast pÄ hjulets tapp med friktion och kan med lite kraft rotera fritt pÄ axeln/tappen. Detta anvÀnds vid visarstÀllning. Normalt sett sitter denna funktion pÄ minutröret men detta verket har ett minutrör som sitter löst och funktionen Äterfinns istÀllet pÄ det hÀr hjulet.

Monterar ner resterande delar pÄ verksidan och vÀnder sen pÄ verket och tar ur dom sista delarna dÀr ocksÄ.
Hittar en till specialare, setting lever med kombinerad/inbyggd skruvad fjÀder. Nu behöver man ju inte ta ut uppdragsaxeln pÄ det hÀr verket för att fÄ ut verket ur boetten, men ÀndÄ.
IMG_6500.jpeg

IMG_6501.jpeg

Jag tar sen ut Juvelerna ur stötsÀkringarna för balansen. Samt huvudfjÀdern ur trumman. För att ta ur fjÀderhusbomen anvÀnder jag ett speciellt verktyg avsett för detta. Riktigt smidigt.
IMG_6502.jpeg
IMG_6503.jpeg
IMG_6504.jpeg

Hej pĂ„ er! 👋
Jag kÀnde att jag ville bidra med nÄgot i Ärets OWG och tog kontakt med @Berns. Jag tycker det Àr fint att sÄ mÄnga gÄr samman för en god sak. Det ville jag gÀrna sponsra med vad jag kan, serva vintageklockor. Jag ville gÀrna att klockan som vinner priset inte Àr en klocka man sjÀlvklart servar, utan en som kanske annars blir bortglömd eller inte kan motiveras en servicekostnad pÄ.

Jag blev redan innan OWG dragit igÄng djupt berörd av @Magnetize berÀttelse om sitt klockval. Hans far hade precis fÄtt ett vÀldigt trÄkigt hÀlsobesked.. dÀrför valde han att bÀra en Ebel guldklocka han fÄtt i 40Ärspresent av sin far. Jag följde nÀstan slaviskt OWG trÄden trots att jag sjÀlv inte medverkade och höll tummarna att @Magnetize skulle hÀnga med in i mÄl. Vilket han gjorde med bravur.
Sen var det ett enkelt beslut att tilldela honom priset och serva hans fars gamla guldklocka.

HÀr har ni skönheten, den kom nyligen hem till mig.
IMG_6473.jpeg

IMG_6474.jpeg
IMG_6475.jpeg

Man kan inte lÄta bli att dra paralleller till Patek Phillipe Calatrava. (En klocka jag servade tidigare och gjorde en trÄd om: https://klocksnack.se/threads/service-av-patek-philippe-calatrava.191178/)

Det jag kan se direkt innan jag önskar öppnat denna klockan Ă€r smuts pĂ„ urtavlan samt att urverket kommer ut via glaset (inget baklock). Med hjĂ€lp av mikroskop dĂ„ 😊
IMG_6476.jpeg

IMG_6477.jpeg

Jag tar först av armbandet:
IMG_6478.jpeg

Sen hittar jag en skÄra i glasringen, med hjÀlp av ett rakblad kommer glaset enkelt av:
IMG_6479.jpeg
IMG_6480.jpeg

Jag tar ut urverket ur boetten och studerar stÀmplar mm. Inte mÄnga urmakarmarkeringar i boetten. Men ser att det Àr 18K guld. NÄgon som kan utlÀsa Ärtal baserat pÄ detta? @Magnetize Àr intresserad av att fÄ veta tillverkningsÄr mm, sÄ vi tar tacksamt emot info.
IMG_6481.jpeg
IMG_6482.jpeg

Jag tar nu av visarna, lÀgger en skyddsplast över och anvÀnder visaravtagare för att som med en kofot ta av visarna som lÀggs i en ask anpassat för visare.
IMG_6483.jpeg
IMG_6484.jpeg

Efter detta monteras verkringen av via tvÄ verkhÄllarskruvar. Syns kl 12 och kl 6 pÄ andra bilden nedan.
IMG_6485.jpeg
IMG_6486.jpeg

Sen kommer jag pĂ„ sidan av verket Ă„t tvĂ„ skruvar som fixerar urtavlan. Det gĂ„r ner tvĂ„ tavelpelare/fötter frĂ„n urtavlan ner i urverket. Sen skruvas skruvar in frĂ„n sidan med spetsiga Ă€ndar som fixerar urtavlan. Även urtavlan fĂ„r en anpassad ask till förvaring.
IMG_6487.jpeg

IMG_6488.jpeg

Nu fixeras urverket i en verkhÄllare och jag monterar av nÄgra delar av urverket pÄ tavelsidan för att senare kunna fÄ loss alla delar pÄ verksidan.
IMG_6489.jpeg
IMG_6490.jpeg

Jag vÀnder pÄ verket. SÀkerstÀller att ingen kraft finns kvar i huvudfjÀdern och monterar ur balans och gÄnghake.
IMG_6491.jpeg
IMG_6492.jpeg
IMG_6493.jpeg

PÄ sista bilden ovan passar jag pÄ att fota alla skruvar för bryggorna. Flera olika typer av skruvar sÄ behöver denna bild för att fÄ tillbaka rÀtt skruv pÄ rÀtt plats.
Jag monterar sen av bryggor och hjulen i löpverket.
IMG_6496.jpeg
IMG_6497.jpeg

Jag inspekterar varje hjul för att se att tapparna inte Àr slitna.
IMG_6498.jpeg
IMG_6499.jpeg

Dom ser bra ut, den sista bilden ovan Àr ett speciellt hjul. DÀr det ligga kugghjulet överst i bilden sitter fast pÄ hjulets tapp med friktion och kan med lite kraft rotera fritt pÄ axeln/tappen. Detta anvÀnds vid visarstÀllning. Normalt sett sitter denna funktion pÄ minutröret men detta verket har ett minutrör som sitter löst och funktionen Äterfinns istÀllet pÄ det hÀr hjulet.

Monterar ner resterande delar pÄ verksidan och vÀnder sen pÄ verket och tar ur dom sista delarna dÀr ocksÄ.
Hittar en till specialare, setting lever med kombinerad/inbyggd skruvad fjÀder. Nu behöver man ju inte ta ut uppdragsaxeln pÄ det hÀr verket för att fÄ ut verket ur boetten, men ÀndÄ.
IMG_6500.jpeg

IMG_6501.jpeg

Jag tar sen ut Juvelerna ur stötsÀkringarna för balansen. Samt huvudfjÀdern ur trumman. För att ta ur fjÀderhusbomen anvÀnder jag ett speciellt verktyg avsett för detta. Riktigt smidigt.
IMG_6502.jpeg
IMG_6503.jpeg
IMG_6504.jpeg
Fint initiativ och kul att följa! 😍

DÄ kommer fortsÀttningen.
Börjar med att lÀgga alla verkdelar i korgar och köra sedan i urverkstvÀtten (ÄteranvÀnder video frÄn ett annat projekt: https://klocksnack.se/threads/restaurering-av-lemania-regatta.190689/)
IMG_6624.jpeg

Efter det sorterar jag upp delarna i ren dammkupa.
IMG_6629.jpeg

Jag behandlar gÄnghake och gÄnghjul med epilame. LÀmnar en belÀggning som gör att olja inte sprider sig / stannar dÀr jag applicerar den.
IMG_6630.jpeg

Nu ska huvudfjÀdern tillbaka in i trumman. Ett antal steg dÀr jag börjar med att veva in den med en fjÀdervida. Veven har en hulling/krok som griper tag om innersta öglan pÄ fjÀdern och sen kan den vevas in och pressas ut i trumman.
IMG_6632.jpeg
IMG_6633.jpeg
IMG_6634.jpeg
IMG_6635.jpeg
IMG_6636.jpeg
IMG_6637.jpeg

Jag monterar tillbaka fjÀderhusbomen med samma verktyg som jag anvÀnde för att ta ur den med:
IMG_6638.jpeg

Sen sÀtter vi pÄ locket
IMG_6639.jpeg

Efter det sÀtter jag Äter verkplattan i en verkhÄllare och börjar med att sÀtta tillbaka stötsÀkringarna pÄ balansen. Dessa behöver ny olja ocksÄ. Jag lÀgger lagerstenen pÄ plats i stötsÀkringarna och anvÀnder en automatisk oljegivare för att föra in rÀtt mÀngd olja:
IMG_6640.jpeg
IMG_6641.jpeg
IMG_6642.jpeg
IMG_6643.jpeg
IMG_6644.jpeg
IMG_6645.jpeg
IMG_6646.jpeg
IMG_6647.jpeg

Man kan se oljedroppen som en vit ring i juvelen ovan.

För att ni ska fÄ en förstÄelse för vilka smÄ delar vi arbetar med hÀr sÄ mÀtte jag diametern pÄ juvelen:
IMG_6649.jpeg
IMG_6648.jpeg

1,2mm i diameter.

NÀr bÄda stötsÀkringarna Àr pÄ plats och jag ser att balanshjulet svÀnger obehindrat sÄ monterar jag ur balansen och börjar montera ihop löpverket dÀr trumman Àr första hjul i serien. LÀgger pÄ bryggorna och skruvar dessa pÄ plats. AnvÀnder rÀtt skruv pÄ rÀtt plats efter att ha stÀmt av med bilden vi tog tidigare.

IMG_6650.jpeg
IMG_6651.jpeg

Sen monterar jag pÄ verkdelarna pÄ tavelsidan:
IMG_6655.jpeg

Efter det Àr det dags att montera pÄ gÄnghaken och olja tÀnderna pÄ gÄnghjulet. Genom att lÀgga en liten droppe olja lÀngst ut pÄ gÄnghaken sa ena juvel och manuellt stega fram urverket nÄgra steg, ny oljedroppe och upprepa tills alla tÀnder pÄ gÄnghjulet fÄtt fett pÄ sig. Sen sÀtter jag pÄ balansen och urverket tickar igÄng sÄ fint.
IMG_6652.jpeg
IMG_6653.jpeg

IMG_6654.jpeg

Jag rengör boett med tandborste och torkar ordentligt. (Inga bilder pÄ detta)
Sen rengör jag tavlan frÄn löst smuts:
IMG_6656.jpeg

SÀtter pÄ tavla, verkring och visare:
IMG_6657.jpeg
IMG_6658.jpeg

Sen lÀgger jag urverket i boetten och trycker tillbaka glaset.
IMG_6659.jpeg

IMG_6662.jpeg
IMG_6663.jpeg

Ganska lik mitt eget arvegods frÄn min morfar (en Certina)
IMG_6664.jpeg

Gör en sista avstÀmning pÄ timegraphern.
IMG_6661.jpeg

GÄr kanonbra. Men ska övervaka den nÄn dag innan den fÄr Äka tillbaka till @Magnetize .

Tack för att ni följde med pÄ resan och fin klocka du fÄtt av din far @Magnetize!

/Joakim

IMG_6659.jpeg

IMG_6662.jpeg
IMG_6663.jpeg

IMG_6664.jpeg

IMG_6661.jpeg

GÄr kanonbra. Men ska övervaka den nÄn dag innan den fÄr Äka tillbaka till @Magnetize .

Tack för att ni följde med pÄ resan och fin klocka du fÄtt av din far @Magnetize!

/Joakim

Bra jobbat min vÀn!
Kul att se den fÄ en riktig genomgÄng med tydliga bilder!

IMG_6659.jpeg

IMG_6662.jpeg
IMG_6663.jpeg

IMG_6664.jpeg

IMG_6661.jpeg

/Joakim
Wow vilket jobb du gjort!
Vet inte om jag kan förstÄ hur pilligt det Àr.

Superfin Certina du har ocksĂ„. ❀

Tillbaka
Topp